Slik vi ser det, trengs det fremover et «mobbeløft» i form av et tydeligere nasjonalt fellesverktøy for å forebygge mobbing i skole, skriver kronikkforfatterne.(Foto: Shutterstock / NTB)
Klar økning i mobbing: Vi trenger et mobbeløft i skolen!
KRONIKK: Alle former for mobbing i skolen øker, og skolens tiltak hjelper ikke. Kronikkforfatterne kommer med forslag til hva skolene kan gjøre.
Robert M.Flatåsførstelektor i pedagogikk, NLA Høgskolen Bergen
SvitlanaHolovchukFørsteamanuensis i pedagogikk, NLA Høgskolen Bergen
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Jonas (14) orker ikke lenger å gå
på skolen. Hver morgen når han ankommer skolen får han høre tilrop fra gutta i
klassen som: «Hvorfor er du på denne jorden? Du fortjener ikke å være i live.»
De samme kommentarene florerer til Jonas via appen Jodel på kveldstid.
Videre spres det usanne og stygge rykter om ham, som de andre elevene i klassen
ser ut til å tro på. Jonas kjenner det knyter seg i magen og tårene presser på, samtidig som han forsøker å ta seg hardt sammen for ikke «å tape ansikt» blant
gutta. I friminuttene låser han seg inne på do, for slik å skjule for de voksne
på skolen at ingen i klassen vil være med han.
En dag orker han ikke mer og bryter fullstendig sammen når moren hans spør om hvordan han egentlig har
det. Jonas har i dag blitt en del av statistikken som viser at elever som blir mobbet,
er ekstra utsatt for å bli skolevegrere.
Elevundersøkelsen for 2023 viser
en klar økning blant elever i grunnskolen som opplever mobbing. Rapporten
«Mobbing på skolen» viser at totalt ti prosent av norske
elever opplever å bli utsatt for mobbing, at alle former for mobbing øker og at
skolens tiltak ofte ikke hjelper.
Kanskje det er dette som skal til for å bekjempe større deler av mobbingen blant barn og unge?
Her i Bergen viser tall fra samme
undersøkelse at hver sjuende ungdomsskoleelev blir mobbet. Det gir grunn til
bekymring at så mange barn og unge forteller om mobbing.
Et nasjonalt mobbeløft
Fra forskningens side har det i flere år vært pekt på at voksne som er
til stede og bryr seg, er et viktig tiltak i kampen mot mobbing. Her gjør mange
lærere og skoler allerede en kjempejobb, men spørsmålet er likevel om de kommer
til kort grunnet liten tid til kompetanseheving.
Mange skoler har riktignok
valgt å innføre ulike mobbeprogrammer, uten at dette nødvendigvis har gitt en
ønsket effekt. Spørsmålet blir om vi fremover trenger en tydeligere nasjonal
føring og fellesforpliktelse mot mobbing - en nasjonal satsning, eller et «Mobbeløft»
om en vil, fram mot 2030.
Annonse
Et slikt tiltak kan være med på å sikre at alle landets
skoleansatte gis en spesifikk opplæring på forebygging,
konflikthåndtering og grep som retter seg direkte mot mobbing. I tillegg må det fokuseres på hvordan skolen kan styrkes som et godt og trygt læringsfellesskap.
Fokus på sosiale forhold, ikke eleven som mobber
Internasjonalt ser vi nå en trend
hvor land som New Zealand og Australia jobber med å utvikle såkalt restorative practice som et svar mot krenkelser, mobbing og vold i skolen. Restorativ praksis eller gjenopprettende praksis er en proaktiv måte å jobbe med mennesker og verdier på. Metodens fokus er å utvikle konfliktforståelse og gjenopprette mellommenneskelige relasjoner der mobbing har funnet sted.
Nyere forskning viser til hvordan slike gjenopprettende praksiser kan være et godt alternativ for å
bygge relasjoner, positive sosiale ferdigheter, veilede atferd og fremme
konfliktløsning. Hensikten er å endre kulturen på den enkelte
skole.
Det handler om å ikke se eleven som problemet, men i stedet ha fokus på de
sosiale faktorene som har vært med på å forme elevens handlinger.
Eierskap til egne handlinger og reparere skade
Innenfor et slikt restorativt perspektiv er spørsmålet også hvordan man kan hjelpe
den eleven som mobber eller utøver vold. Tanken er at hen trenger hjelp med å håndtere den situasjonen hen har viklet seg inn i.
Her må lærere og andre skoleansatte trenes i hvordan de kan få elevene som mobber til å ta eierskap til
sine egne handlinger. Det innebærer å praktisere empati og rettferdighet, for å reparere skaden de har forårsaket.
Annonse
Dette kan fremme elevmedvirkning
(jmf. ny opplæringslov, §10-2) ved at elevene inviteres inn som
likeverdige partnere i skolens arbeid med å legge til rette for et trygt og
godt læringsmiljø.
Det er selvsagt også viktig at den som er utsatt for mobbing gis oppmerksomhet, for å skape trygghet og sørge for gjenoppreisning med utgangspunkt i offerets perspektiv.
Dialogen står sentralt
Gjenopprettende praksiser spiller på et vell av ulike pedagogiske metoder hvor dialog er sentralt. Disse kan læreren ta i bruk for å
reparere elevrelasjoner som har blitt skadet gjennom mobbing.
Et eksempel kan
være å ta i bruk dialogsirkler og fredssirkler i klassen, hvor elevene skal lære
å lytte, dele sine historier og følelser og trene på å forstå andres
perspektiver. Tanken er at gjensidig respekt fremmer empati og tillit.
Konflikthåndtering kan fort gjøre mer skade enn nytte hvis ikke problemet håndteres på en god nok måte fra skolens side.
I tilfeller med mobbing må de voksne på skolen
vite hva de skal gjøre, samtidig som eleven opplever at det faktisk skjer noe. Like viktig
er måten den voksne snakker og tenker om den/de som mobber.
Konflikthåndtering kan fort gjøre mer skade enn nytte hvis ikke problemet håndteres på en
god nok måte fra skolens side.
Definisjon henger sammen med tiltak
Annonse
Gjenopprettende praksiser kan videre sees i sammenheng
med mobbedefinisjonen at «mobbing hindrer
opplevelsen av å høre til, av å være en betydningsfull person i fellesskapet og
ha muligheten til medvirkning» (Lund et al. 2017).
Å se på mobbing som sammensatte sosiale reparasjonsprosesser,
kan bidra til at skolene setter inn et ekstra gir for å arbeide
systematisk med trivsel og relasjonsutvikling i elevgruppene.
Slik vi ser det, trengs det
fremover et «mobbeløft» i form av et tydeligere nasjonalt fellesverktøy for å
forebygge mobbing i skole. Dette kan være med på å gi norske skoler og kommuner
ny energi og en bredere tilnærming til mobbeproblematikken.
Ved for eksempel å
involvere barn og unge i gjenopprettende samhandlingsprosesser vil de lettere kunne
tilegne seg verdifulle erfaringer som ansvarlige samfunnsborgere. Kanskje det er dette som skal til for å bekjempe større deler
av mobbingen blant barn og unge?
Lauridsen,
M.B. (2022). Interpersonal competence in challenging encounters: Towards a paradigm
shift in human services - Creating conditions for professional development
through action research and trauma-informed restorative practice. [Doctoral
thesis]. https://hdl.handle.net/10037/26771
Lund, I., Helgeland, A, & Kovač, V.B. (2017). På
vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv.
Acta
Didactica Norge, 11(3), Art. 5, 19. https://doi.org/10.5617/adno.4691
Moran, E., Sloan, S., Walsh, E. & Taylor, L. (2024).
Exploring restorative practices: Teachers' experiences with early adolescents. International
Journal of Educational Research Open, Volume 6, June 2024. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2024.100323
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?