FNs spesialrapportør Francesca Albanese er blant dem som tolker Israels handlinger mot palestinerne på Gazastripen som et folkemord.(Foto: Ida Marie Odgaard / NTB)
Folkemord er et presist juridisk begrep – ikke et politisk slagord
DEBATT: Folkemord ikke er et uttrykk for moralsk avsky, det er en klart definert forbrytelse i folkeretten, skriver innsenderne.
LouiseKahnSamfunnsdebattant og Styreleder i tenketanken Kos & Kaos
EsterNafstadSamfunnsdebattant og nestleder i tenketanken Kos & Kaos
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Krigen i Gaza har
påført den palestinske sivilbefolkningen ufattelige lidelser. Tapstallene er enorme, ødeleggelsene
massive, og den humanitære krisen dyp. Dette bør opprøre oss alle, og utløse krav om
gransking og ansvarliggjøring av begge krigende parter.
Samtidig er det avgjørende at vi ikke
lar moralsk forargelse overskygge juridisk presisjon. Når vi bruker begreper som
folkemord, må vi forstå hva vi faktisk sier.
Et klart definert begrep
I et intervju med Aftenposten og en artikkel publisert på forskning.no
viser direktør ved HL-senteret, Jan Heiret, til vurderinger fra den israelske historikeren Amos
Goldberg, Amnesty og FNs spesialrapportør Francesca Albanese, og hevder at Israels handlinger utgjør et sosialt og politisk folkemord.
I en tid der kampen om språket er en del av konflikten, må vi insistere på at ordene betyr noe. For hvis alt er folkemord, er ingenting det lenger.
De nevnte aktørene har fått
kraftig kritikk for sin tolkning av begrepet og har motarbeidet den anerkjente IHRA-definisjonen av antisemittisme.
Det er derfor verdt å minne om at folkemord ikke er et
uttrykk for moralsk avsky,
det er en klart definert forbrytelse i folkeretten.
En høy juridisk terskel
Ifølge FNs
folkemordkonvensjon fra 1948 innebærer folkemord bestemte handlinger, som drap, alvorlig skade,
påføring av livsbetingelser som fører til fysisk ødeleggelse, begått med den spesifikke
hensikten å utslette en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe.
Annonse
Det er denne intensjonen,
dolus specialis, som skiller folkemord fra andre grove forbrytelser i Folkeretten.
Den internasjonale
domstolen i Haag (ICJ) har ikke slått fast at Israel begår folkemord i Gaza. I januar 2024
påla ICJ Israel å forhindre at krigen utviklet seg til et folkemord. Det var en viktig kjennelse,
men ikke en dom over skyld.
Det er ingen tvil om at Israel bærer ansvar for omfattende ødeleggelser og sivile tap i Gaza.
ICJ har tidligere
vært tydelig: Det må foreligge overbevisende bevis for at intensjonen om å ødelegge gruppen er
det eneste rimelige utfallet av handlingene som begås. Selv svært omfattende
krigsforbrytelser har i tidligere saker ikke blitt klassifisert som folkemord,
fordi denne spesifikke hensikten
ikke kunne dokumenteres.
Juridisk presisjon, også et moralsk ansvar
Det kan være
fristende å gripe til begrepet folkemord for å understreke alvoret i
situasjonen. Men ved å bruke det
som et retorisk virkemiddel heller enn et juridisk begrep, risikerer vi å undergrave både dets
alvor og dets funksjon.
Når man begynner å snakke om «sosialt» eller «politisk» folkemord,
begreper som ikke eksisterer i folkeretten, uthules det som i utgangspunktet var
ment å betegne den aller mest ekstreme forbrytelsen mot menneskeheten.
Det er ingen tvil om
at Israel bærer ansvar for omfattende ødeleggelser og sivile tap i Gaza. Flere av handlingene
kan innebære krigsforbrytelser. Det gjelder også den andre krigende parten, Hamas. Dette
må etterforskes og ansvarliggjøres.
Heiret, Amnesty og Albanese virker imidlertid
mindre opptatt av å ansvarliggjøre Hamas for deres forbrytelser.
Annonse
I en tid der
kampen om språket er en del av konflikten, må vi insistere på at ordene betyr noe. For hvis alt er folkemord, er ingenting det lenger. Og da mister vi
også verktøyene til å identifisere og
rettsforfølge dem som faktisk begår folkemord.
Tenketanken Kos & Kaos arbeider med
kunnskapsformidling og samfunnsdebatt om jødisk liv og antisemittisme. Tenketanken utvikler og leder
opplæringsprogrammer om antisemittisme og arrangerer faglige samtaleserier og
kunnskapsbaserte formidlingsprosjekter.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?