Ved å tilby pålitelig informasjon kan nettbutikker påvirke forbrukerne og fremme sunnere og mer bærekraftige matvalg, skriver kronikkforfatteren.

Vil du kjøpe fersk fisk på nett?

KRONIKK: Når forbrukere ikke kan sjekke kvaliteten på et produkt – som ved netthandel – blir andre kunders vurderinger ekstra viktig.

Publisert

Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Vi vet at fisk har lavere miljøbelastning enn kjøtt og bør være en del av et sunt og bærekraftig kosthold. Vi vet også at tilgjengelighet har betydning for hva vi velger å kjøpe. Men vil du kjøpe fersk fisk på internett?

Andres vurderinger betyr mye

For at folk skal ønske å handle fisk på nett, må visse kriterier være oppfylt. I en studie vi gjennomførte, fant vi at andre kunders vurderinger var blant de viktigste kriteriene for forbrukere som kjøper fersk laks på nett.

Gode kundevurderinger fungerer som digitale kvalitetssignaler. De gir trygghet om produktets kvalitet, selv når forbrukeren ikke kan inspisere varen fysisk.

Det er altså ekstra viktig på netthandelsplattformer for matvarer at kundevurderinger er tilgjengelige.

Hva legger kundene vekt på når de handler?

I en studie brukte vi en spesiell metode for å forstå hvordan forbrukerne verdsetter ulike egenskaper ved et produkt eller en tjeneste. Formålet var å finne ut hva som har størst innflytelse på forbrukernes valg.

Vi analyserte valgene til 1.411 globale forbrukere og fant fire ulike kundegrupper:

  1. De som vil ha verdi for pengene – Den største gruppen legger vekt på kundevurderinger og pris, og søker kvalitetsprodukter til en rimelig pris.
  2. De miljøbevisste – Forbrukere i denne gruppen prioriterer bærekraftig fangstmetode og opprinnelsesland.
  3. De som vil ha varen nå – For dette segmentet er rask levering den viktigste faktoren, noe som understreker behovet for effektive logistikkløsninger.
  4. De kvalitetsbevisste – Disse forbrukerne baserer kjøpsbeslutningene sine på faktorer som opprinnelse, levering og kundevurdering.

Å forstå de ulike kundegruppene kan hjelpe nettbutikker med å tilpasse tilbudene bedre til ulike behov blant forbrukerne.

Hva betyr dette for nettbaserte dagligvarebutikker?

Funnene i studien antyder at digitale signaler, som kundevurderinger, kan veie opp for den manglende muligheten til å undersøke produktet fysisk når folk handler på nett.

Ved å tilby pålitelig informasjon kan nettbutikker dermed påvirke forbrukerne og fremme sunnere og mer bærekraftige matvalg. Dette gagner ikke bare forbrukerne. Det gjør også at folk kjøper mer bærekraftige produkter som fisk – som er positivt for matvareindustrien.

Referanse:

  • Sigurdsson, V., Menon, R. G. V., Larsen, N. M., & Fagerstrøm, A. (2024). Assisting Healthier and More Sustainable Online Food Choices Through Digital Quality Signals: Exploring Preferences and Segments. Australasian Marketing Journal, 14413582241241768.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

Powered by Labrador CMS