Forskningen skal ikke alltid være umiddelbart nyttig eller svare på en gitt utfordring, ifølge kronikkforfatteren. Forskning er for eksempel viktig for forskningen selv, hvor kunnskap bygges lag på lag.
(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
All forskning skal ikke løse samfunnets problemer
KRONIKK: Ikke alle forskningsprosjekt fører til de store samfunnsendringene eller nyvinningene. Forskningen kan være nyttig i sin egen rett.
Nytteverdien av forskning er stadig oppe til diskusjon.
Debatten handler om hvorvidt forskning gir tilstrekkelig samfunnsnytte, og om
ressursene brukes effektivt nok. Med samfunnsnytte menes gjerne direkte bidrag
til økonomisk vekst, bedre helse, eller løsninger på konkrete utfordringer.
Noen hevder at en tredjedel av all forskning er unyttig,
mens andre peker på at verdien av forskning ikke alltid kan måles umiddelbart.
Men kan ikke forskning være samfunnsnyttig i seg selv?
Hva skal forskning være?
Regjeringens langtidsplan for forskning og høyere utdanning
ble lagt frem i 2023 og legger føringer for hvilken forskning som skal
prioriteres og finansieres frem til 2032. I den fremheves det at «forskning og høyere utdanning er
avgjørende for å løse samfunnsutfordringene vi står overfor».
Skal forskning primært defineres ut fra sin rolle i samfunnsutviklingen, eller har den en egenverdi som kunnskapsproduksjon?
Mens langtidsplanen legger vekt på at forskning skal løse
konkrete samfunnsutfordringer, anerkjenner de nasjonale forskningsetiske
komiteene at forskning også har en egenverdi i form av kunnskapsproduksjon,
uavhengig av umiddelbar nytteverdi.
I en tredje vending - og i henhold til den internasjonale
organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) - må visse kriterier
være oppfylt for at en aktivitet skal anses som forskning. Dette innebærer at aktiviteten
skal:
- frembringe noe nytt
- være kreativ
- ha usikkerhet knyttet til utfallet
- være systematisk
- kunne overføres og/eller reproduseres
Disse ulike definisjonene av forskning illustrerer en
grunnleggende spenning: Skal forskning primært defineres ut fra sin rolle i
samfunnsutviklingen, som langtidsplanen legger opp til, eller har den en
egenverdi som kunnskapsproduksjon, slik komiteene for forskningsetikk
fremhever?
OECD-kriteriene kan sies å representere en mellomposisjon,
ved at de definerer forskning ut fra prosess og metode snarere enn ut fra
formål eller nytteverdi.
Hva er samfunnsnytte?
Forskningssenteret OSIRIS ved Universitetet i Oslo studerer
hvordan forskning skaper samfunnseffekter, og har gjennom ulike tilnærminger
kartlagt hvordan forskning bidrar til å skape følgende fem effekter:
- Forskningens publikasjoner og perspektiver utgjør et potensial som kan tas i bruk når det dukker opp behov og utfordringer som den kan løse.
- Kumulativitet: enkeltprosjekter og -resultater har sjelden effekt alene. Samfunnseffekter er ofte et resultat av mange små hendelser og gjentatt samarbeid, sten på sten.
- Bare av og til bidrar forskning direkte til å komme med løsninger på problemer, oftere gir den heller en bedre forståelse av hvorfor noe virker og hvordan det kan skaleres opp og spres.
- Forskning gir ikke alltid forventede svar, men kan snarere skape helt nye og uplanlagte muligheter.
- Forskning er en investering som ideelt sett skal gi enda mer tilbake enn de ressursene som den krever.
Små prosjekters store betydning
Mange kritiserer de «små» forskningsprosjektene, som for
eksempel kan omfatte et fagområde, en sykehusavdeling, en kommune og/eller få
deltagere. Dette til forskjell fra større multisenterstudier eller
internasjonale forskningsprosjekter. Men små prosjekter vil også kunne innfri
OECD-kriteriene for forskningsaktivitet.
Små prosjekter kan erfaringsmessig bygge nettverk og
samarbeid, som igjen gir grunnlag for større prosjekter. For eksempel har jeg
selv startet flere mindre prosjekter i samarbeid med 1-2 kommuner, som senere ble utvidet til et
doktorgradsprosjekt som involverte alle kommunene i Østfold fylke, samt
sykehuset.
Slike prosjekter gir kunnskap av interesse for den/de
avdelingene som deltar, og kan ha stor nytteverdi inn i undervisning ved å
gjøre denne kunnskapsbasert.
Forskning i utdanning
Forskning er integrert i læringsutbytter allerede fra
bachelornivå, hvor det forventes at kandidater «kan planlegge og gjennomføre
arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med
etiske krav og retningslinjer».
På mastergradsnivå skal kandidaten kunne «gjennomføre et
selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og
i tråd med gjeldende forskningsetiske normer».
Utviklingsarbeid dreier seg om å forbedre eller implementere løsninger i praksis, men gjennomføres ikke alltid systematisk med vitenskapelige metoder.
På disse nivåene er kandidatene avhengig av veiledere som
har kompetansen som kreves i alle deler av forskningsprosessen - en kompetanse
som gradvis bygges gjennom utdanning og ulike prosjekter. Veien til å etablere
seg som nasjonalt og internasjonalt anerkjent forsker starter som oftest i det
små.
Forskningens rolle i utviklingsarbeid
Utviklingsarbeid dreier seg om å forbedre eller implementere
løsninger i praksis, men gjennomføres ikke alltid systematisk med
vitenskapelige metoder. Utviklingsarbeid formidles ofte verken
populærvitenskapelig eller vitenskapelig med fagmiljøer utenfor egen
organisasjon, hvilket medfører at resultater ikke nødvendigvis spres.
En forskningsbasert tilnærming også i utviklingsarbeid vil
kunne bidra til kumulativitet, økt forståelse for tematikker, synlighet som
skaper grunnlag for nettverksbygging og mye mer.
Forskning for fremtiden
Forskning spiller en avgjørende rolle i utdanning ved å
tilby forskningsbasert undervisning som gir studentene tilgang til den nyeste
kunnskapen. Samtidig fungerer forskning som en kilde til kompetansebygging for
både studenter og undervisere.
Ikke alle forskningsprosjekt fører til de store
samfunnsendringene eller nyvinningene - men det skal de vel heller ikke?
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?