Erna Solbergs forutinntatthet om hva som er «en god, nyttig, eller viktig utdannelse» i dagens samfunn er et dårlig utgangspunkt i en verden er konstant i endring, skriver stipendiat Mari Lund Eide.(Foto: Heiko Junge / NTB)
Gi meg noen minutter og jeg skal forklare deg hvorfor verden trenger flere humanister
KRONIKK: Erna Solbergs påstand om at universitetene bør utdanne færre humanister fungerer dårlig i møte med en verden som er i stadig endring.
Mari LundEideStipendiat i engelsk fagdidaktikk, Universitetet i Bergen
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Humanistisk kunnskap
gir oss uvurderlig innsikt i hva det vil si å være menneske – i dag, i fortiden
og i fremtiden.
Hva er så en humanist?
En humanist er en person som utdanner seg innenfor fagfelt som språkvitenskap,
filosofi, litteraturvitenskap, historie og religionsvitenskap. Humanister er
opptatt av hva det betyr å være menneske i ulike deler av verden, ha ulike identiteter,
snakke ulike språk og praktisere ulike religioner.
Solbergs forutinntatthet om hva som er «en god, nyttig, eller viktig utdannelse» i dagens samfunn er et dårlig utgangspunkt i en verden er konstant i endring
Vi driver med arkeologiske utgravinger,
er journalister, museumsarbeidere, ledere og forskere.
Humanister er saksbehandlere i NAV og veldig mange av oss blir lærere. Med andre ord er vi overalt – og mange av oss jobber i sektorer som
bidrar til å opprettholde grunnleggende velferdstjenester.
Verdens kriser
viser viktigheten av humanistisk kunnskapsberedskap
Erna Solbergs forutinntatthet
om hva som er «en god, nyttig, eller viktig utdannelse» i dagens samfunn er et
dårlig utgangspunkt i en verden er konstant i endring. Fri humanistisk
grunnforskning gir opphav til kunnskap som vi akkurat nå ikke vet at vi
trenger, eller om hendelser vi trodde aldri skulle inntreffe.
Hvem skulle tro
at kunnskap om russisk og ukrainsk kultur, språk og historie plutselig skulle
bli til en sentral del av Norges beredskap? Både med tanke på å forstå krigens
forløp, men også for å kunne ta imot ukrainske krigsflyktninger på en god og
hensynsfull måte.
Første uken i juni ble
Holberguken markert ved Universitetet i Bergen, en feiring av viktig forskning
innen samfunnsfagene, humaniora, jus
og teologi.
Annonse
Holbergprisen
gikk i år til Gayatri Chakravorty Spivak, en forsker som blant annet er opptatt
av spørsmål som: Hva kan vi lære hvis vi velger å lytte til stemmer som
historisk har blitt stigmatiserte og dermed stilnet?
I en tid hvor autoritære styresett fortsetter å true minoriteters
rettigheter minner Spivak oss på hvor viktig humanistisk forskning har vært –
og er – for frihetsbevegelser verden over, som kvinnekamp, skeives rettigheter
og urfolksgrupper.
Slik sett er Solbergs
uttalelser også historieløse og vitner om en farlig kunnskapsforakt. Vi trenger
alltid kunnskap som kan bygge broer mellom ulike perspektiver, fortid, samtid
og fremtid. Dette hjelper mennesker med å navigere globalisering,
omstillingsprosesser og kulturmøter.
Like viktig er det
faktum at humanistene verner om det som ikke alltid kan måles eller skildres
via ren «nytteverdi» - musikken du hører på i bilen på vei til jobb,
den siste filmen som gjorde inntrykk på deg, eller plakaten du hang opp fordi du
syntes den var fin. Humanister setter ord på den helt spesielle egenverdien av
slike opplevelser og sanseinntrykk.
Humanistisk
kunnskap er kunnskap om mennesket i verden
Holbergprisen har
også en skole-komponent hvor elever på videregående skole får designe
sine egne forskningsprosjekt ved hjelp av lærere og forskere. Finalistene presenterer
prosjektene sine for andre forskere, kunnskapsministeren og for vinneren av Holbergprisen.
På årets utdeling slo det meg at alle prosjektene handlet om spørsmål som stod ungdommene
nært:
Alt dette er viktig ny kunnskap om hvordan
det oppleves å være menneske i verden. Det er humanistisk kunnskap.
Annonse
Mine kolleger er opptatt
av lignende tematikk. De forsker på hvordan høyrevridd ekstremisme arter seg i dagens
Spania. De ønsker å forstå hvordan folk forholder seg til klimakrisen i sitt
dagligliv, eller hvordan det oppleves å være arbeiderklasse i USA. De lurer på
hva det gjør med barns identitet å snakke flere språk og kan forklare deg hvordan en ny
pave blir valgt.
Humaniora er ikke en smal særinteresse, det er en uvurderlig del av å forme borgere med evne til å forstå og påvirke sin samtid, og hjelpe andre til å forstå verden.
Vi skal ikke
forsvare vår eksistens, men vi skal bli bedre til å forklare hva vi gjør
Vi skriver ikke dette
for å forsvare vår rett til eksistens, men for å møte Solbergs utspill ønsker
vi å fortelle om vår virksomhet med et klart og tilgjengelig språk, slik at det
ikke kan eksistere noen tvil om humanioras nytte.
Dette er også nødvendig all
den tid mange, Solberg inkludert, er så innsauset i en diskurs om «hva som er
nyttige yrker og ikke», hvor humanister ofte blir trukket frem som de «mest
unyttige». Dette er rett og slett en feilslutning som ikke stemmer med
virkeligheten. Humaniora er ikke en smal
særinteresse, det er en uvurderlig del av å forme borgere med evne til å forstå
og påvirke sin samtid, og hjelpe andre til å forstå verden.
Humanister har viktige roller i
samfunnet og bør være stolte av sin kunnskap. Og slike tenkende, undrende,
skapende mennesker trenger vi flere, ikke færre, av. Det er en nødvendig
fremtidsinvestering.
Innlegget er skrevet av Mari Lund Eide på
vegne av og med innspill fra følgende stolte humanister:
Universitetet i
Bergen: Kjersti Fløttum, Christian Lomsdalen, Tijana Przulj, Johanna Gunn,
Henriette Rørdal, Jill Walker Rettberg, Elin Danielsen Huckerby, Bjørn Enge
Bertelsen, Hilde Omdalsmoen Fidje, Endre Brunstad, Åsta Haukås, Marie von der
Lippe, Alison Jones Rød, Torjus Midtgarden, Dagmar Haumann, Aud Solbjørg
Skulstad, Hild Elisabeth Hoff, Marita Kristiansen, Jon Anders Hvoslef Lothe,
Laura Saetveit Miles
Annonse
Høgskulen på
Vestlandet: Jane Haug Skjoldli, Mona Helen Farstad, Fredrik Stenhjem Hagen,
Kaja Haugen, Marita Nygård, Irene Tollefsen
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?