Da jeg gikk på skolen viste læreren et eksempel på tavla, så fikk vi jobbe alene med oppgaver i en bok. Målet var å finne det riktige svaret. Vi lærte hva vi skulle gjøre. I dag er det annerledes, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Matematikk har heldigvis blitt et «snakkefag»
KRONIKK: Politikernes forslag og utspill om matematikkundervisning både gleder og frustrerer.
KjerstiWægeLeder ved Matematikksenteret, NTNU
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Skolepolitikk ser ut
til å bli en viktig sak i valgkampen. Det er bra! Vi må sørge for at barn og
unge utvikler kunnskap og ferdigheter for framtida – i en skole som er
inkluderende og meningsfull for alle.
Politikerne har
allerede kommet med mange forslag til endringer i skolen. Noen er basert på
forskning og erfaringsbasert kunnskap, andre ikke. Slik pleier det å være i en
valgkamp.
Jeg er leder for Matematikksenteret ved NTNU, og vi har forsket på god
matematikkundervisning i over tjue år. Vi jobber med kompetanseutvikling av
lærere, utvikler læringsressurser, forsker og formidler fagkunnskap.
Vi vet at matematikkundervisningen kan bli meningsfull for alle elever
Når vi
besøker skoler, ser vi hvor godt undervisning som er i tråd med forskning og
erfaringsbasert kunnskap, fungerer:
Elevene lærer mer, forstår mer – og blir
mer motiverte. Ettersom vi står med én fot i klasserommet og én fot i forskninga, må jeg
innrømme at politikernes forslag og utspill om matematikkundervisning kan glede
– og frustrere. Jeg har derfor sett litt nærmere på noen av dem:
Må matematikk ha to streker under
svaret?
Da jeg gikk på skolen
viste læreren et eksempel på tavla, så fikk vi jobbe alene med oppgaver i en
bok. Målet var å finne det riktige svaret. Vi lærte hva vi skulle gjøre.
I dag er det annerledes.
Forskning har vist at
det også er viktig å forstå hvorfor matematikken fungerer som den gjør.
Ved å forstå hvorfor, blir det enklere å vite hvordan vi skal bruke
matematikk i utdanning og hverdagsliv. Matematikk er jo mye mer enn
regnestykker og fasitsvar. Det er et kreativt fag, fullt av resonnementer og
problemløsning.
Annonse
Vi må både lære hvordan vi skal finne svaret og forstå hvorfor
det blir slik. Derfor er god matematikkundervisning variert.
Elevene skal utforske, snakke
sammen, pugge og øve, resonnere og bruke matematikk i ulike situasjoner. Når vi
lærer matematikk, handler det ikke bare om finne et svar med to streker under –
det handler like mye om å kunne bruke ulike innganger og strategier for å løse
problemer.
Er nivådeling bra for elevene?
Å dele elever inn i
ulike nivå høres kanskje fornuftig ut, men forskning viser at nivådeling i
matematikk ofte har motsatt effekt.
For elevene med stort
læringspotensial er gevinsten liten. De lærer ikke nødvendigvis mer,
selvtilliten blir svekket, og tempoet i undervisningen kan hindre forståelse.
For elever som presterer lavt er konsekvensene ved nivådeling at de ofte møter
lave forventninger, får lite å strekke seg etter og mister motivasjonen.
Forskningen viser at
de fleste elever, uansett nivå, har best muligheter for å lære i det ordinære
klasserommet. Dette forutsetter et klasserom med gode oppgaver og en lærer som
veileder og støtter på riktig måte. Det gir læringsutbytte og trygghet for alle
elever.
Har matematikk blitt et «snakkefag»?
Ja, heldigvis!
«Utforskende undervisning», er en undervisningsform hvor matematisk samtale og
samarbeid står sentralt.
Annonse
Når elever jobber
utforskende får de samarbeide, diskutere og tenke selv (uten at læreren
forklarer hvordan de bør tenke). Først da utvikler de dypere forståelse
for matematikk. Forskning viser at dette bidrar til økt motivasjon, noe som er
avgjørende for om elevene lykkes.
Vi må bort fra motsetningen mellom pugging, øving og utforsking – alt er like viktig.
Men, det handler ikke
om å slippe elevene løs uten struktur, som noen vil ha det til. Det handler om
å la dem være aktive og tenkende, samtidig som de får støtte og veiledning fra
læreren. Det er også mange som setter utforskende undervisning opp mot øving og pugging.
Her er forskninga helt tydelig:
God matematikkundervisning er variert. Så ja
takk, begge deler!
Må vi ha mer pugging og øving i
matematikkundervisningen?
Automatisert
kunnskap, som multiplikasjonstabellen, frigjør kapasitet til å jobbe med mer
krevende oppgaver. Samtidig vet vi at bare øving og pugging, uten at elevene
forstår systemene, gir lite læring.
Igjen, god matematikkundervisning er
variert. Det er en kombinasjon av utforskende oppgaver (utvikle forståelse),
øving og repetisjon (automatisere) og samtale og refleksjon (resonnere).
Vi må bort fra
motsetningen mellom pugging, øving og utforsking – alt er like viktig.
Kan vi få rask endring i skolen?
Annonse
Hvor lang tid tar det
tar før en ny læreplan begynner å «virke»? Det tar flere år. En ny læreplan
innebærer ikke kun å jobbe mot oppdaterte læringsmål; det handler også ofte om
å endre undervisningspraksis.
Forskning viser at å
skape varig endring i undervisningspraksis krever langvarig kompetanseutvikling
og trening, helst sammen med kolleger. Dette er krevende – men lærerne får det
til – om de får tid.
Hvor lang tid tar det tar før en ny læreplan begynner å «virke»? Det tar flere år.
Her spiller dessverre
ikke skoleutvikling og skolepolitikk alltid på lag: mens politikk ofte preges
av kortsiktighet, krever skoleutvikling tålmodighet og kontinuitet.
Fungerer læreplanen?
Det er mye bra i LK20. Den legger vekt på forståelse, utforsking og dybdelæring.
Kjerneelementene i matematikkfaget viser tydelig hva elevene skal utvikle:
resonnering, problemløsing, representasjon og kommunikasjon. Dette er i tråd
med hva forskningen sier om hva som skaper en robust matematisk kompetanse.
Men når jeg er ute i
skolene og ser hvordan læreplanen fungerer i praksis, ser jeg også noen
svakheter: Læreplanen kan være for åpen og for lite konkret, og vektleggingen
av forståelse og regneferdigheter er ikke alltid tydelig.
Annonse
Den er et
kompetansebasert læreplanverk som gir frihet, men som i praksis krever mer
profesjonsfaglig støtte.
Derfor har
Kunnskapsdepartementet gitt Matematikksenteret ansvar for en nasjonal satsing
på matematikk. Satsingen har fått navnet «Meningsfull matematikk» og målet er å
gjøre undervisningen mer praktisk, utforskende og variert.
Satsingen retter seg
mot lærere på 5.–10.trinn og består av flere tiltak som bygger på forskning og
erfaring fra praksisnære utviklingsprosjekt i over tjue år.
Vi vet at
matematikkundervisningen kan bli meningsfull for alle elever. Det vi trenger er
politikere som tar avgjørelser basert på forskning og erfaringsbasert kunnskap,
samtidig som de evner å tenke langsiktig. Konklusjonen min er at noen politikere gjør det, andre har litt å gå på.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?