Det er på tide å fornye kroppsøving. Ikke ved å starte på nytt, men ved å ta i bruk den kunnskapen og de verktøyene vi allerede har, skriver innleggsforfatteren.

Vi har allerede løsningen på krisen i kroppsøving

DEBATT: Hvorfor fortsetter vi å snakke om et fag i krise når løsningen allerede finnes? Forskning viser at modellbasert undervisning gir mer motiverte elever, bedre læring og større trivsel. Nå handler det om at flere lærere tar den i bruk.

Publisert

Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

Kroppsøvingsfaget har i flere år blitt omtalt som et fag i krise. Min forskning viser imidlertid at løsningen allerede finnes. Den kan bidra til en mer læringsrik og inkluderende skolehverdag for elever over hele landet.

Forskningen er tydelig

Gjennom flere år har jeg forsket på en pedagogisk tilnærming som kan bidra til å løse utfordringene i kroppsøvingsfaget. Resultatene er klare:

  • Elevene opplever økt trivsel, motivasjon og læring.
  • Lærerne får konkrete verktøy for å skape variert, inkluderende og læringsorientert undervisning og vurdering.

En positiv vei videre

Jeg har med glede lest de to nylige kronikkene av Ezzouhri og Askildsen i Utdanningsnytt. De etterlyser og foreslår konkrete løsninger for å fornye kroppsøvingsfaget. Jeg deler meningene deres av øvingen som et sentralt element – både som en pedagogisk modell i seg selv og som et prinsipp for læring over tid.

I dette innlegget ønsker jeg å bygge videre på deres forslag ved å løfte frem en mer helhetlig tilnærming: modellbasert undervisning. Denne tilnærmingen gir lærere et konkret rammeverk for å planlegge og gjennomføre variert undervisning som bidrar til dybdelæring på tvers av tema og læringsdomener.

Hva er modellbasert undervisning?

Modellbasert undervisning innebærer at læreren planlegger og gjennomfører undervisningen med utgangspunkt i ulike pedagogiske modeller. Hver modell gir et tydelig rammeverk for undervisningsmål, læringsprosesser og vurderingspraksis, og hjelper læreren til å omsette læreplanens intensjoner i konkret praksis.

Eksempler på slike modeller er meningsfull kroppsøving, langsomt friluftsliv, samarbeidslæring, aktivistisk tilnærming, øvingsmodellen og idrettsdanning.

I stedet for korte økter med overfladisk innføring i mange aktiviteter, som fotball, innebandy, volleyball, lek og styrketrening, organiseres undervisningen i sammenhengende perioder på 6–15 timer. Hver periode har et tydelig tema for elevenes læring, for eksempel:

  • meningsfull bevegelse
  • øving
  • personlig og sosialt ansvar
  • idrettsdanning
  • helse og kritisk tenkning
  • bærekraftig utvikling

Hver modell gir læreren konkrete ideer, undervisningsmål og vurderingsformer som støtter elevenes læring og utvikling over tid.

Trivsel, motivasjon og dybdelæring

Forskningen, både min egen og andres, nasjonalt og internasjonalt, viser at modellbasert undervisning gir:

  • læring på tvers av fysiske, kognitive, sosiale, affektive og livsstilsmessige dimensjoner
  • mer variert, inkluderende og læringsfokusert undervisning
  • lærere som tilrettelegger for læring, og elever som tar ansvar for egen og andres læring
  • et konkret verktøy som hjelper lærere å fornye sin praksis

Som i all undervisning finnes det utfordringer, men de forskningsbaserte resultatene peker entydig mot at dette er en vei videre for faget.

Fornying - ikke å finne opp kruttet på nytt

Ezzouhri stilte mange gode og nødvendige spørsmål om kroppsøvingsfagets framtid. Min erfaring og forskning viser at mange av svarene allerede finnes, i modellbasert undervisning.

Når elever får arbeide over tid med tydelige temaer, i et læringsmiljø preget av samarbeid, inkludering og ansvar, opplever de både mestring, motivasjon og læring. Det er nettopp dette modellbasert undervisning legger til rette for.

Det vi trenger nå, er ikke å utvikle enda et nytt konsept eller reformere faget fra bunnen av. Løsningen finnes allerede, den er forskningsbasert, utprøvd og fungerer. Utfordringen er å få flere til å kjenne til den og ta den i bruk i praksis.

Det er på tide å fornye kroppsøving. Ikke ved å starte på nytt, men ved å ta i bruk den kunnskapen og de verktøyene vi allerede har. Gjennom samarbeid mellom lærere og lærerutdannere kan flere elever i norsk skole få oppleve en mer meningsfull kroppsøving.

Kilder:

  • Aggerholm K & Hordvik M (2024) A Bildung theoretical framework for models-based practice in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2446787
  • Casey, A, Baker, K., Fernandez Rio, J., & Hordvik, M. (2024). Models-based practice in physical education. In Girginov V & Marttinen R (Eds) Sport Education. Online Encyclopaedia of Sport Studies. https://doi.org/10.4324/9780367766924-RESS124-1
  • Casey, A., & Bjørke, L. (2024). Teachers’ experiences of enacting pedagogical models and models-based practice: a systematic mixed study review. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-17. https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2415325
  • Hordvik, M., & Aaring, V. (2021). Modellbasert praksis—Én visjon for fagfornyelse i kroppsøving. In EE Vinje (Red.). Didaktiske utfordringer i kroppsøving, 191-217.
  • Hordvik, M., Bjørke, L., & Standal, ØF. (Eds.) (2024). Modellbasert praksis i kroppsøving. Cappelen Damm Akademisk
  • Kleppan Flaat, L. K., Hordvik, M., & Fon, K. P. (2025). A multi-model approach to models-based practice: students’ learning experiences throughout lower-secondary school physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-18. https://doi.org/10.1080/17408989.2025.2525550

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

 

Powered by Labrador CMS