Det er på tide å fornye kroppsøving. Ikke ved å starte på nytt, men ved å ta i bruk den kunnskapen og de verktøyene vi allerede har, skriver innleggsforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Drazen Zigic/Shutterstock)
Vi har allerede løsningen på krisen i kroppsøving
DEBATT: Hvorfor fortsetter vi å snakke om et fag i krise når løsningen allerede finnes? Forskning viser at modellbasert undervisning gir mer motiverte elever, bedre læring og større trivsel. Nå handler det om at flere lærere tar den i bruk.
Mats HordvikMatsHordvikMats HordvikProfessor ved Norges idrettshøgskole, Institutt for lærerutdanning og friluftslivsstudier
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Kroppsøvingsfaget har i flere år blitt omtalt som et fag i
krise. Min forskning viser imidlertid at løsningen allerede finnes. Den kan bidra til en mer læringsrik og
inkluderende skolehverdag for elever over hele landet.
Forskningen er tydelig
Gjennom flere år har jeg forsket på en pedagogisk tilnærming
som kan bidra til å løse utfordringene i kroppsøvingsfaget. Resultatene er
klare:
Elevene opplever økt trivsel, motivasjon og
læring.
Lærerne får konkrete verktøy for å skape
variert, inkluderende og læringsorientert undervisning og vurdering.
En positiv vei videre
Jeg har med glede lest de to nylige kronikkene av Ezzouhri
og Askildsen i Utdanningsnytt. De etterlyser og foreslår konkrete
løsninger for å fornye kroppsøvingsfaget. Jeg deler meningene deres av øvingen
som et sentralt element – både som en pedagogisk modell i seg selv og som et
prinsipp for læring over tid.
I dette innlegget ønsker jeg å bygge videre på deres forslag
ved å løfte frem en mer helhetlig tilnærming: modellbasert undervisning. Denne
tilnærmingen gir lærere et konkret rammeverk for å planlegge og gjennomføre
variert undervisning som bidrar til dybdelæring på tvers av tema og
læringsdomener.
Hva er modellbasert undervisning?
Annonse
Modellbasert undervisning innebærer at læreren planlegger og
gjennomfører undervisningen med utgangspunkt i ulike pedagogiske modeller. Hver
modell gir et tydelig rammeverk for undervisningsmål, læringsprosesser og
vurderingspraksis, og hjelper læreren til å omsette læreplanens intensjoner i
konkret praksis.
Eksempler på slike modeller er meningsfull kroppsøving,
langsomt friluftsliv, samarbeidslæring, aktivistisk tilnærming, øvingsmodellen
og idrettsdanning.
I stedet for korte økter med overfladisk innføring i mange
aktiviteter, som fotball, innebandy, volleyball, lek og styrketrening, organiseres
undervisningen i sammenhengende perioder på 6–15 timer. Hver periode har et
tydelig tema for elevenes læring, for eksempel:
meningsfull bevegelse
øving
personlig og sosialt ansvar
idrettsdanning
helse og kritisk tenkning
bærekraftig utvikling
Hver modell gir læreren konkrete ideer, undervisningsmål og
vurderingsformer som støtter elevenes læring og utvikling over tid.
Trivsel, motivasjon og dybdelæring
Forskningen, både min egen og andres, nasjonalt og
internasjonalt, viser at modellbasert undervisning gir:
læring på tvers av fysiske, kognitive, sosiale,
affektive og livsstilsmessige dimensjoner
mer variert, inkluderende og læringsfokusert
undervisning
lærere som tilrettelegger for læring, og elever
som tar ansvar for egen og andres læring
et konkret verktøy som hjelper lærere å fornye
sin praksis
Annonse
Som i all undervisning finnes det utfordringer, men de
forskningsbaserte resultatene peker entydig mot at dette er en vei videre for
faget.
Fornying - ikke å finne opp kruttet på nytt
Ezzouhri stilte mange gode og nødvendige spørsmål om
kroppsøvingsfagets framtid. Min erfaring og forskning viser at mange av svarene
allerede finnes, i modellbasert undervisning.
Når elever får arbeide over tid med tydelige temaer, i et
læringsmiljø preget av samarbeid, inkludering og ansvar, opplever de både
mestring, motivasjon og læring. Det er nettopp dette modellbasert undervisning
legger til rette for.
Det vi trenger nå, er ikke å utvikle enda et nytt konsept
eller reformere faget fra bunnen av. Løsningen finnes allerede, den er
forskningsbasert, utprøvd og fungerer. Utfordringen er å få flere til å kjenne
til den og ta den i bruk i praksis.
Det er på tide å fornye kroppsøving. Ikke ved å starte på
nytt, men ved å ta i bruk den kunnskapen og de verktøyene vi allerede har.
Gjennom samarbeid mellom lærere og lærerutdannere kan flere elever i norsk
skole få oppleve en mer meningsfull kroppsøving.
Kilder:
Aggerholm K &
Hordvik M (2024) A Bildung theoretical framework for models-based practice in
physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2446787
Casey, A, Baker, K.,
Fernandez Rio, J., & Hordvik, M. (2024). Models-based practice in physical
education. In Girginov V & Marttinen R (Eds) Sport Education. Online
Encyclopaedia of Sport Studies. https://doi.org/10.4324/9780367766924-RESS124-1
Casey, A., &
Bjørke, L. (2024). Teachers’ experiences of enacting pedagogical models and
models-based practice: a systematic mixed study review. Physical Education and
Sport Pedagogy, 1-17. https://doi.org/10.1080/17408989.2024.2415325
Hordvik, M., &
Aaring, V. (2021). Modellbasert praksis—Én visjon for fagfornyelse
i kroppsøving. In EE Vinje (Red.). Didaktiske utfordringer i
kroppsøving, 191-217.
Hordvik, M., Bjørke, L., & Standal, ØF. (Eds.)
(2024). Modellbasert praksis i kroppsøving. Cappelen Damm Akademisk
Kleppan Flaat, L. K., Hordvik, M., & Fon, K. P.
(2025). A multi-model
approach to models-based practice: students’ learning experiences throughout
lower-secondary school physical education. Physical Education and Sport
Pedagogy, 1-18. https://doi.org/10.1080/17408989.2025.2525550
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?