De aller fleste ungdom evner å skille mellom det de ser på skjermen og sine egne handlinger, selv om sterke inntrykk kan være tøft, skriver ungdomsforsker Astrid Camilla Wiig.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Hva kan vi voksne gjøre når volden treffer feeden til de unge?
KRONIKK: Jeg møter ofte forestillingen om at voldsvideoer på TikTok og andre plattformer automatisk skader ungdom eller gjør dem mer voldelige. Som ungdomsforsker har jeg et annet utgangspunkt, skriver Astrid Camilla Wiig.
Astrid Camilla WiigAstrid CamillaWiigAstrid Camilla WiigFørsteamanuensis i utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Spredningen av videoen av drapet på den amerikanske politiske aktivisten Charlie
Kirk har igjen satt søkelyset på et voksende problem: voldelige videoer som
sirkulerer i sosiale medier og treffer unge midt i hverdagen.
Hva gjør det egentlig med dem å møte slike sterke
inntrykk? Og hvordan kan vi voksne forstå og støtte ungdommen i stedet for å
reagere med frykt eller moralske pekefingre?
Jeg møter ofte forestillingen om at voldsvideoer på
TikTok og andre plattformer automatisk skader ungdom eller gjør dem mer
voldelige. Som ungdomsforsker har jeg et annet utgangspunkt.
Klarer å skille skjerm og
virkelighet
Psykologer som møter ungdom
som strever hardt, vil ofte advare og mene at voldsvideoer er skadelig da
sterke inntrykk kan forverre traumer og psykiske vansker hos allerede sårbare
unge. Ungdomsforskere er mer opptatte av mønstre i ungdomsgruppen som helhet.
Ut ifra forskningen har vi ikke grunnlag for å si at voldsvideoer generelt er skadelige eller at voldelige spill gjør ungdom mer voldelige.
Ut ifra forskningen har vi ikke grunnlag for å si at
voldsvideoer generelt er skadelige eller at voldelige spill gjør ungdom mer
voldelige. De aller fleste ungdom evner å skille mellom det de ser på skjermen
og sine egne handlinger, selv om sterke inntrykk kan være tøft. En liten
gruppe, særlig de som selv har opplevd vold, kan derimot reagere annerledes.
Ungdom i dag er den første
digitale generasjonen som ikke har opplevd en verden uten internett,
smarttelefoner og sosiale medier. De er kompetente til å håndtere et digitalt
liv, og finner glede i både fritid og digitale fellesskap.
Ungdata-undersøkelsene viser at de fleste ungdom lever
aktive og meningsfulle liv. De trives på skolen, har gode relasjoner til venner
og foreldre. Samtidig står de i den klassiske ungdomsfasen der de søker
identitet og tilhørighet.
Ungdom jeg har snakket med, beskriver drapet på Charlie
Kirk som ekkelt og trist. De viser empati med familien og reagerer sterkt på at
noen kan bli drept for meningene sine.
Det som fascinerer meg, er hvordan ungdom selv tar tak i
hendelsen. Mange søker informasjon, leser seg opp og setter seg inn i
bakgrunnen. De viser en evne til å forstå at selv om vold eksisterer i verden,
betyr det ikke nødvendigvis at den vil ramme dem selv eller deres nærmeste.
Det som derimot kan vekke bekymring, er mengden. Ikke
bare mengden voldsvideoer, men også det ensidige innholdet, de samme stemmene
og perspektivene, som fyller feeden til ungdom i sosiale medier.
Møt ungdom med dialog
Algoritmer og markedskrefter styrer hva unge eksponeres
for i sosiale medier basert på hva de deler, liker og kommenterer. Resultatet
er at ensidige, slagordpregede og klikkvennlige budskap dominerer, mens
nyanser, motstemmer og refleksjon forsvinner ut av feeden.
Slike ekkokamre kan gjøre det krevende for ungdom som
ikke har tilgang til andre arenaer for diskusjon og perspektiv. Løsningen er
ikke nødvendigvis å forby eller begrense. Vi voksne, foreldre, lærere, trenere
og andre, må heller møte ungdom med åpenhet og nysgjerrighet.
Drapsvideoen av Charlie Kirk spredte seg raskt i sosiale medier og traff ungdom uten forvarsel. Hva kan vi voksne gjøre når volden dukker opp i feeden til de unge, spør kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Ingvild Stokka / USN)
Selv om ungdom ofte har kloke refleksjoner, kan de trenge
støtte til å sortere inntrykkene. Derfor blir samarbeidet mellom hjem, skole og
fritid viktig. Spør hva de har sett, hvordan de opplevde det, og hva de tenker.
Ta samtalen rundt middagsbordet, på vei til trening eller der det passer.
Annonse
Noen ungdommer har behov for å snakke mye, andre svarer
kort – men vi må fortsette å grave, fortsette å vise interesse.
Kilder:
Astrid Camilla Wiig og Willy Aagre: Hvem er de unge?
Tverrvitenskapelige perspektiver på ungdom. De unges arenaer. Ungdomskulturen.
Samfunn, individ og gruppe. Kapitler i Ungdomskunnskap. Hverdagslivets
kulturelle former (2024, 3.utgave). Fagbokforlaget. https://fagbokforlaget.no/produkt/9788245054347-ungdomskunnskap
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?