Mye av forklaringen bak en tilsynelatende dobling i andel unge som ikke vet hva de vil bli, ligger i plasseringen av dette spørsmålet i spørreskjemaet, tror innsenderne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Har usikkerheten blant unge virkelig doblet seg på sju år? Neppe
DEBATT: Tross flere mediesaker som sier det motsatte, er det ikke noe godt grunnlag for å si at det er en stor økning i andelen unge som er usikre på framtidig yrke.
Fredrik Jensen, prosjektleder for PISA 2022, ILS, Universitetet i Oslo Andreas Pettersen, forsker tilknyttet PISA 2022, ILS, Universitetet iOslo
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Den siste tiden har vi kunne lese i flere medier, inkludert
på forskning.no 9. mai, at rekordmange unge ikke vet hva de vil jobbe med som
voksne. Oppslagene tar utgangspunkt i resultater fra PISA-undersøkelsen, der
norske 15-åringer blir spurt om hva slags jobb de forventer å ha når de blir 30
år gamle.
Misvisende tall
Elevene svarer på dette spørsmålet med egne ord, og svarene blir
deretter kategorisert etter en internasjonal standard for yrkesklassifisering. I
mediesakene står det at andelen som ikke vet hva de vil jobbe med, har økt
kraftig, fra 21 prosent i PISA 2015 til 45 prosent i PISA 2022.
Disse
tallene mener vi er misvisende.
Tallene kommer fra en OECD-rapport, der forfatterne har kombinert
flere ulike kategorier av elevsvar for å komme fram til disse prosentandelene. Det
er verdt å se litt nærmere på hva som ligger bak de ulike kategoriene med
elevsvar.
Den første kategorien er den som passer best med konklusjonen, nemlig
alle svarene der elevene skrev «vet ikke». Dette var 9 prosent i 2015 og
12 prosent i 2022.
Den andre kategorien er vage svar (4 prosent i 2015 og
8 prosent i 2022). Eksempler på slike svar er «jobbe med mennesker», «noe med
IT» eller «en jobb med god lønn».
Dette er svar som ikke kan plasseres inn i
noen spesifikk yrkeskategori etter den internasjonale standarden for
klassifisering av yrker som brukes i PISA. Men det er i mange tilfeller svar
som forteller oss at elevene har en viss idé om hva slags type yrke de ser for
seg.
Annonse
Den tredje kategorien er elevsvar som ble kategorisert som ikke-relevante
eller useriøse (3 prosent i 2015 og 4 prosent 2022). Eksempler er «jeg
vil jobbe som batman» eller «????».
Den siste kategorien er blanke eller manglende svar. Det er
i denne kategorien vi ser den største økningen, fra 5 prosent i 2015 til
21 prosent i 2022.
Langt fram og langt bak
Noe av denne økningen kan selvsagt være et tegn på at flere
elever enn tidligere ikke vet hva de skal bli i fremtiden. Men mye av
forklaringen tror vi ligger i at dette spørsmålet var plassert tidlig i
spørreskjemaet til elevene i 2015 og langt bak i spørreskjemaet i 2022.
Den
høye andelen ubesvarte i PISA 2022 kan derfor skyldes at mange elever ikke kom
så langt at de fikk svart på dette spørsmålet.
Ved å kombinere disse kategoriene med elevsvar, kan man konkludere
med at 21 prosent av elevene i PISA 2015 og 45 prosent i 2022, ikke
oppga presise nok svar til at disse kunne kategoriseres inn i et spesifikt yrke.
Men det er ikke et godt grunnlag for å si at det er en stor økning i andelen
unge som er usikre på framtidig yrke.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?