Nesten alle unge scroller mens de spiser, skriver Ragnhild Eg, seniorforsker i Nofima.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Med skjermen til bords: Gode matvaner kan bli til gode mobilvaner
KRONIKK: Vi må sørge for at alle barn får muligheten til å utvikle digital modenhet, uavhengig av bakgrunn. Her er fire råd fra forskningen for å få det til.
RagnhildEgSeniorforsker Nofima
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Ungdoms skjermbruk er
et ivrig debattert tema, og godt er det. Skjermbruk er verken et gode eller en
onde, men en serie med allsidige aktiviteter som har funnet sine naturlige
plasser i de unges liv - også ved frokostbordet.
Når Folkehelseinstituttet går
ut med nye råd om skjermbruk, er det ikke for å ta noe vekk fra de unges liv,
men for å oppmuntre til økt bevissthet rundt teknologiens påvirkning.
Enda er det mye vi
ikke vi ikke har kunnskap om, men vi vet at stadig flere måltider blir spist
med skjermen som selskap. Nesten alle unge scroller mens de spiser, 97 prosent
av de over 13 år viser de nyeste tallene fra Nofimas forskning.
Funnene våre viser at de som har lav selvregulering foran skjermen, gjerne har det samme forholdet til mat: Det er vanskelig å stoppe når man først har begynt.
Ofte er det
kjedsomhet eller ensomhet som ligger bak. Vi har forsket på hvordan mobilvaner
henger sammen med matvaner, og har funnet ut at selvregulering er viktig for å
få på plass de gode vanene. Det finnes også et stødig holdepunkt der de unge
lærer nettopp det å motstå trangen til å sjekke et varsel: Familien samles
fremdeles rundt bordet når middagen serveres.
Digital modenhet – mer enn teknisk
kompetanse
Folkehelseinstituttets
nye råd om skjermbruk blant barn og unge er viktige, samtidig som det er
avgjørende å forstå hva som ligger bak skjermvanene. Her kommer begrepet
digital modenhet inn. Digital modenhet handler ikke bare om å kunne bruke
teknologi, men om å ta selvstendige valg og stå imot fristelsen til å surfe
videre – eller til å ta en neve ostepop til.
Nofima har, gjennom
det europeiske forskningsprosjektet Digymatex, undersøkt hvordan digital
modenhet henger sammen med selvregulering, blant annet impulskontroll, både når
det gjelder skjermbruk og matvaner. Funnene våre viser at de som har lav
selvregulering foran skjermen, gjerne har det samme forholdet til mat: Det er
vanskelig å stoppe når man først har begynt.
Matinnhold på nett: «Det som ser
digg ut»
Annonse
Barn og unge
eksponeres daglig for matinnhold på nett, også uten at de er klare over det.
Matvideoer og bilder av «digg» mat fenger mer enn reklame, og påvirker både
lysten til å spise og hva man har lyst på.
Noen bruker dette som inspirasjon
til å lage mat sammen med andre, men for de fleste handler det om underholdning
og fristelse. Det er lett å la seg rive med når noe digg dukker opp i feeden,
særlig når man sitter alene foran skjermen.
Barn og unge er i
økende grad bevisste på at det de ser, ikke er tilfeldig. De lærer kildekritikk
og forstår at innhold er valgt ut for dem. Allikevel sier de selv at de stoler
på dem de følger, spesielt profilene de opplever å ha en relasjon til.
Ved å styrke barn og unges digitale modenhet og selvregulering, legger vi grunnlaget for gode vaner – både foran skjermen og ved matbordet.
Når
sosiale medier har blitt den viktigste informasjonskilden til mange unge, er
det også der de lærer om kosthold.
I tillegg viser annen
forskning at mange ender opp med å spise mer når oppmerksomheten er avledet av
det som skjer på skjermen, sannsynligvis fordi de legger mindre merke til
kroppens signaler. Det å vite hva som er sitt eget beste, er ikke det samme som
å gjøre det. Evne til selvregulering gjør det enklere.
Ulik digital modenhet – ulikt
utgangspunkt
Funn fra Digymatex
viser at digital modenhet ikke er likt fordelt. Barn som har foreldre med god
økonomi og høyere utdanning, scorer høyere på digital modenhet. Kanskje fordi
foreldrene selv har lært verdien av selvregulering. Kildekritikk læres på
skolen, men evnen til å regulere egen skjermbruk og matvaner utvikles hjemme.
Dette gir oss et
viktig ansvar: Vi må sørge for at alle barn får muligheten til å utvikle
digital modenhet, uavhengig av bakgrunn. Det handler om å gi dem verktøy til å
ta gode valg – både på nett og ved matbordet.
Annonse
Hva kan vi gjøre? Konkrete løsninger
fra forskningen
1. Styrk
selvregulering gjennom skole og hjem
Nofimas forskning viser at digital modenhet kan læres, men det krever tid og
tilrettelegging. Skolen bør derfor integrere trening på selvregulering i både
digitale og praktiske fag.
I tillegg er spisetiden på skolen en viktig arena,
der barna kan lære å samles rundt måltidet heller enn å samle måltidene rundt
en skjerm. Foreldre kan bidra ved å snakke om skjermbruk og matvaner, og ved å oppfordre
barna til å sette egne mål for hvor mye og hva de bruker skjermen til. Mestring
leder veien til indre motivasjon.
2. Gjør måltidene
til felles opplevelser
Selv om middagen fortsatt samler familien, er det viktig å verne om denne
tiden. Vi anbefaler å innføre skjermfrie måltider, og ikke bare til middag. Folkehelseinstituttet
oppfordrer til refleksjon rundt påvirkningen fra digitalt innhold, og den
sosiale rammen rundt et måltid er for mange en anledning til å dele erfaringer.
God mat påvirker også hvordan vi tenker og føler, kanskje kan økt oppmerksomhet
til inntrykkene fra maten ta noe av plassen som skjermen vanligvis okkuperer?
3. Utvikle
digitale verktøy for bevisstgjøring
Annonse
Digymatex har utviklet en digital løsning som hjelper barn og unge å reflektere
over egen skjermbruk og matvaner. Dette er en app som gjør det lettere å sette
egne mål for skjermbruk, og følge med på egen utvikling.
Det å vite hva som er sitt eget beste, er ikke det samme som å gjøre det. Evne til selvregulering gjør det enklere.
Nofima har også benyttet
både fysiske og digitale løsninger for å lære barn om smaker og matlaging, for
å dyrke frem matglede fra en tidlig alder. Slike verktøy kan også brukes i
undervisningen.
4. Samarbeid
mellom skole, hjem og forskningsmiljøer
Effekten av tiltakene blir størst når skole, hjem og forskningsmiljøer jobber
sammen. Nofima tilbyr kunnskap og ressurser til både lærere og foreldre, og
ønsker å være en pådriver for at forskningsbaserte løsninger tas i bruk i
praksis.
Langsiktige effekter – små grep,
store gevinster
Ved å styrke barn og
unges digitale modenhet og selvregulering, legger vi grunnlaget for gode vaner
– både foran skjermen og ved matbordet. Dette vil ikke bare gi bedre helse og
trivsel på kort sikt, men også ruste dem for et liv der teknologi og mat alltid
vil være tett sammenvevd.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?