Skjermene har kommet for å bli i skolen. De brukes imidlertid ulikt, og digitale læremidler bør balanseres med hensiktsmessig bruk av papirbaserte læremidler i utvalgte fag og trinn, skriver professor Øystein Gilje.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Kan læring bli bedre med både ark og app?
KRONIKK: Skjermene i barneskolen bekymrer foreldre og politikere. Både i Norge og Sverige bevilges det nå mer offentlige midler til trykte læremidler. Er dette forskningsbaserte beslutninger? Hva vet vi egentlig om balansen mellom papir og skjerm i norske klasserom?
Hvordan
det ser ut i norske klasserom avhenger av hvem du spør og ikke minst hvordan du
stiller spørsmålet. Vårens debatt har vært drevet av bekymrede foreldre som
krever mindre skjermbruk i barneskolen. De har stilt spørsmål ved hva de
oppfatter som overdreven skjermbruk.
Til
forskjell fra forskningen er foreldrenes historier bygget på egne erfaringer og
opplevelser. De er likevel viktige å lytte til og svare på.
Digitaliserte
under radaren
«Jeg
tror vi har hatt et litt bevisstløst forhold til digitaliseringen i skolen de
siste årene.»
Dette sa
Kunnskapsminister Tonje Brenna på norsk radio i 15. mai i år. Hvem «vi» er i
denne sammenheng er litt uklart. Er det skolelederne? lærerne? foreldrene? forskerne?
Eller nasjonale myndigheter?
På sju år har skolen blitt digitalisert og nasjonale myndigheter har ikke stilt ett eneste spørsmål til de som er involvert.
Her er
noen tall: Fra 2012 til 2021 spurte aldri norske myndigheter om skolene kjøpte
digitale enheter, og hvilke enheter de kjøpte. Og først under pandemien fikk
skoleledere spørsmål om hva slags ressurser de brukte i opplæringen.
I
praksis svarte alle at de brukte både bøker og digitale læremidler. Spørsmålet
er imidlertid hva de bruker mest. Dette spørsmålet kom i en ny undersøkelse i
2021. Til det svarte skolelederne at elevene først og fremst brukte digitale
læremidler, i tillegg til bøker. Helt omvendt av hva de svarte da tilsvarende
spørsmål sist ble stilt i 2014.
På sju
år har skolen blitt digitalisert og nasjonale myndigheter har ikke stilt ett
eneste spørsmål til de som er involvert. Svaret på hvem som har vært
bevisstløse blir dermed klarere.
Det er
lærerne som vet
I
prosjektet Digitalisering i grunnopplæringen (GrunnDig gjennomført i 2022)
spurte vi 2500 lærere om hvordan de hadde organisert den siste timen sin, og
hva slags læremidler de hadde brukt. Begge deler er viktig fordi elevenes
arbeid på egen skjerm først og fremst finner sted i gruppearbeid og individuelt
arbeid.
Taksameteret
for elevens skjermtid på egen skjerm begynner først å tikke i det vi ofte
kaller elevstyrte, eller elevaktive arbeidsformer. I ulike former for
helklasseundervisning spiller skjermene en annen rolle, og lyser mindre ved god
klasseledelse.
Mye av den viktige helklasseundervisning bærer preg av ulike
former for dialog. Forskningen viser at dersom lærerne følger opp elevenes svar
med nye, gode spørsmål gir det dypere forståelse av kunnskapen.
Mer
helklasse og dialog
Dersom
vi sammenligner 1. til 4. trinn med de siste seks årene i grunnskolen (5. til 7.
trinn, og ungdomskolen), finner vi i GrunnDig mindre gruppearbeid og
individuelt arbeid blant de yngste. Elevene bruker om lag halvparten av tiden på
gruppearbeid og individuelt arbeid, mens eldre elever i gjennomsnitt bruker
nærmere to tredeler av tiden jevnt fordelt mellom gruppearbeid og individuelt arbeid.
Dette
er selvfølgelig et gjennomsnitt. Og detaljerte studier av undervisningsøkter i
ungdomsskolen viser at mange lærere har stor variasjon mellom helklasse, korte
gruppearbeid og individuelt arbeid. Andre igjen, varierer arbeidsformene i
liten grad.
Mindre
digitale læremidler
De
første fire årene skiller seg også fra 5. til 7. trinn og ungdomsskolen ved at
elevene bruker mer papirbaserte læremidler. Bare en av fem lærere sier at
elevene på de første trinnene arbeider bare digitalt eller mest digitalt. I
ungdomsskolen svarer halvparten av lærerne at elevene arbeider på denne måten når
de arbeider individuelt eller i grupper.
Mer
papirbaserte læremidler
Innkjøp
av bøker til skolen går i bølger. I årene etter innføring av nye læreplaner når
omsetningen en salgstopp. Sånn var det ved innføringen av Kunnskapsløftet i
2006 og noe av det samme skjer nå med Fagfornyelsen, de nye læreplanene som ble
innført i 2020. Toppen kommer imidlertid senere, sterkt forsinket av digital
satsing og en koronapandemi med åpen tilgang til digitale læremidler i den
såkalte hjemmeskolen.
De
siste tre årene har vi sett en stor oppgang i innkjøp av papirbaserte
læremidler. I det siste året før Fagfornyelsen ble det i gjennomsnitt brukt 500
kroner pr elev, mens det i fjor ble brukt 1000 kroner pr elev. De drøye 100
millioner kronene som regjeringen har øremerket papirbaserte læremidler vil
trolig bidra til en salgstopp i året 2023/24, der skolene i Norge kommer til å
bruke mer enn en milliard kroner på papirbaserte læremidler.
Fordelingen
mellom papir og skjerm
Det
siste året har to av tre kroner til læremidler blitt brukt på papirbaserte
læremidler. Og selv om dette høres mye ut, er det vanskelig å sammenligne
prismodeller for digitale lisenser, som betales årlig. Innkjøp av papirbøker er
også i større grad en investering.
En bok skal som kjent helst vare i 8–10 år
og i noen fag kan den fort oppleves foreldet. Likevel er det mye som tyder på
at papirbøkene er på vei inn igjen. Det tar tid å fylle en hel skolesekk. Spørsmålet
er også om det er hensiktsmessig med en papirbok i alle fag og på alle trinn.
Faglige
forskjeller
Mye
tyder på at digitale løsninger er mer hensiktsmessig i enkelte fag. I GrunnDig prosjektet
oppgir særlig lærere i matematikk og naturfag at kun en liten del av elevene
arbeider «kun digitalt». Dette til forskjell fra fag som samfunnsfag og KRLE,
og til dels engelsk.
Lærernes
holdninger
I
tillegg til at det trolig er hensiktsmessig å arbeide ulikt med skjerm og papir
i forskjellige fag, spiller lærerens holdninger til undervisning og læring en
betydelig rolle.
I undersøkelsen samsvarer lærernes ønske om papirbaserte
læremidler med deres selvrapporterte digitale kompetanse. De lærerne som oppgir
høyest digital kompetanse, har lite ønske om å bruke papirbaserte læremidler i
følge undersøkelsen.
2470 dager
med skjerm og papir
Den
norske grunnopplæringen varer i 13 år, og i nærmere 2500 dager møter elevene på
skolen. Om lag åtte av ti lærere mener digitale læremidler og ressurser
engasjerer og motiverer elevene til å jobbe med faglig arbeid, at det blir
enklere å differensiere og at undervisningen blir mer engasjerende og variert
for elevene.
Skjermene
har kommet for å bli i skolen. De brukes imidlertid ulikt, og digitale
læremidler bør balanseres med hensiktsmessig bruk av papirbaserte læremidler i
utvalgte fag og trinn. Balansen mellom ark og app må skapes av den enkelte
lærer. Bevisste lærere gjør slik valg hver time, og hver dag. Det er de andre
som ikke har fulgt med i timen.
(Professor Øystein Gilje deltar i debatt om skjermbruk og leselyst i skolen, onsdag 21.juni.)
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?