Fungerer mindre bruk av karakterer? Det finnes lite forskning på om det fungerer, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfot: Gorm Kallestad / NTB)
Mindre bruk av karakter i skolen byr på lojalitetsproblemer for lærere
KRONIKK: Flere lærere i videregående skole prøver ut vurderingsformer med mindre bruk av karakterer. Det kan skape lojalitetsdilemmaer for lærerne.
Dan-AndersNormannStipendiat, NTNU
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Karakterer er enkle symboler brukt
til å evaluere, dokumentere og sertifisere elevers oppnådde læring (Brookhart et al., 2016). Karakterer er ment å gi
objektiv informasjon om elevens faglige prestasjoner, men karakterer kan ha uønskede
konsekvenser.
Eksempelvis kan karakterer forstyrre læringsfokuset og den indre
motivasjonen (Chamberlin et al., 2018; Koenka
et al., 2021),
og utløse negative følelser knyttet til egen mestring (Lipnevich et al., 2021) – som når karakteren ikke står
til egne eller andres forventninger.
Som et tiltak for å begrense slike
uheldige konsekvenser har flere skoler valgt å dempe bruken av karakterer i
vurdering – en praksis som ofte er omtalt som karakterdempet vurdering. Det
finnes imidlertid lite kunnskap om hvordan slike praksiser fungerer i norske
videregående skoler.
Uten karakterer som dokumentasjon på elevenes prestasjoner underveis, uttrykte flere lærere bekymring for å motta klager på standpunktkarakterene de hadde satt
I mitt doktorgradsprosjekt
undersøker jeg nettopp bruken av karakterdempede vurderinger i videregående skoler. I den
forbindelse har jeg snakket med lærere ved to videregående skoler.
Et lojalitetsdilemma
Jeg intervjuet ni yrkesfaglærere
innen Restaurant- og matfag. Lærerne hadde over tre års erfaring med karakterdempet
vurderingspraksis, initiert av skolens ledelse og implementert i hele skolen. Vurderingspraksisen
gikk ut på å ikke bruke karakterer i underveisvurderingen.
Tidligere hadde lærernes elever
vist større interesse for selve karakteren enn for tilbakemeldingene som var
ment å fremme læring. Flere lærere fortalte at karakterdempet vurdering tok
vekk elevenes forventning om karakter i vurderingssituasjoner, noe som bidro
til økt oppmerksomhet på læring fremfor hvilken karakter de kom til å få.
Lærerne
møtte imidlertid på uforutsette utfordringer i sin karakterdempede praksis,
særlig når det gjaldt å balansere elevenes behov for informasjon i vurdering
med skolens karakterdempede retningslinjer.
Annonse
Dette utviklet seg til et
lojalitetsdilemma: Skulle de være lojale overfor elever som uttrykte behov for
å vite hvilket karakternivå de lå på, eller overfor skolens føringer om ikke å gi
elevene karakterer?
Dilemmaet førte til at enkelte
lærere valgte å gi karakterer hvis elevene spurte. En av lærerne beskrev dette
som å være illojal til skolens retningslinjer: «jeg har vært utro og sagt til
elever at du ligger på denne karakteren»
Det oppstod dermed usikkerhet rundt
hvordan lærerne skulle håndtere elevers behov for informasjon som karakterer
effektivt kommuniserer, samtidig som de skulle etterleve skolens karakterdempede
retningslinjer.
Ny kilde til stress
Uten karakterer som dokumentasjon
på elevenes prestasjoner underveis, uttrykte flere lærere bekymring for å motta
klager på standpunktkarakterene de hadde satt. Selv om opplæringsloven ikke
stiller krav om at standpunktkarakterer skal begrunnes med karakterer fra
underveisvurderingen, opplevde lærerne likevel at slike karakterer utgjorde den
mest håndfaste dokumentasjonen de kunne støtte seg til dersom en elev valgte å
klage.
Uten tilstrekkelig dokumentasjon opplevde lærerne at troverdigheten til
deres bedømming ble svekket.
Å ikke kunne benytte karakterer i
underveisvurderingen som dokumentasjon på elevenes prestasjoner, ble dermed en
ny kilde til stress og bekymring blant lærerne.
Behov for karakterdempet
vurderingsverktøy
Annonse
Alle lærerne etterlyste et pålitelig
vurderingsverktøy som effektivt kunne dokumentere elevenes progresjon og
prestasjoner uten bruk av karakterer. De visste imidlertid ikke hvordan et
slikt verktøy kunne se ut.
Samtidig fikk lærerne lite støtte
fra skoleledelsen med å håndtere utfordringene de møtte, annet enn generell
tiltro til at lærerne handlet i tråd med lovverket og allerede hadde gode praksiser.
«Skyggeregnskap»
Som et resultat av manglende dokumentasjonsverktøy
og økt usikkerhet og stress, førte flere lærere det de kalte et
«skyggeregnskap» – karakterer som ble ført i skjul for elevene.
Å fjerne karakterer fra vurdering kan med ha ulike konsekvenser for forskjellige elevgrupper
Formålet var å ha dokumentasjon i
tilfelle en klage på standpunktkarakter. Dette «skyggeregnskapet» fungerte som
en sikkerhet for lærerne, snarere enn et verktøy for elevenes læring.
Lærere trenger støtte til å håndtere
utfordringer
Karakterdempet vurdering kan være
positivt for elevenes læring, men lærere trenger støtte til å håndtere
utfordringer som oppstår underveis. I utvikling av slike praksiser er det
viktig å anerkjenne at karakterer noen ganger kan være nødvendig for elevenes
læring.
Et sentralt prinsipp i vurdering er
å gi elevene relevant og tilpasset informasjon som støtter dem i å nå både
lærings- og prestasjonsmål. Hvis karakterdempet vurdering ukritisk styres av
ideologiske prinsipper og antakelser om at karakterer er skadelige for elevers
læring, risikerer man at elevenes ulike behov i vurdering ikke ivaretas.
Annonse
Karakterdempet
vurdering forutsetter derfor en nyansert forståelse av hvordan karakterer
påvirker elever forskjellig (Guskey, 2019). For høytpresterende elever
kan karakterer fungere som en viktig kilde til motivasjon og innsikt i egen
progresjon og måloppnåelser.
For lavtpresterende elever kan karakterer derimot
oppleves demotiverende (Butler, 1988) og bidra til redusert
mestringsfølelse. Å fjerne karakterer fra vurdering kan med andre ord ha ulike
konsekvenser for forskjellige elevgrupper.
Karakterdempet vurdering trenger
ikke å bety fravær av karakterer i underveisvurderingen – å dempe bruken av
karakterer kan gjøres på forskjellige måter. Eksempelvis kan karakternivåer
diskuteres i fagsamtaler, slik at elevene får innsikt i hvor de står og kan ta
informerte valg om videre innsats.
Veien videre
Studien viser at karakterdempet
vurdering er en kompleks praksis med potensielle utfordringer som skoler bør
være oppmerksomme på. Videre undersøkelser oppfordres
til å utforske hvordan lærere best kan støttes i møte med utfordringer når
bruken av karakterer dempes.
Referanser:
Annonse
Dan-Anders Normann (2025): Faithful or truthful? Dilemmas encountered by
teachers when implementing reduced grading. Educ Asse Eval Acc (2025).
https://doi.org/10.1007/s11092-025-09457-w
Brookhart, S. M., Guskey, T. R., Bowers, A. J., McMillan, J. H., Smith,
J. K., Smith, L. F., Stevens, M. T., & Welsh, M. E. (2016). A century of
grading research: Meaning and value in the most common educational measure. Review
of Educational Research, 86(4), 803–848.
https://doi.org/10.3102/0034654316672069
Butler, R. (1988). Enhancing and Undermining Intrinsic
Motivation: The Effects of Task-Involving and Ego-Involving Evaluation on
Interest and Performance. British Journal of Educational Psychology, 58(1),
1–14. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1988.tb00874.x
Chamberlin, K., Yasué, M., & Chiang, I.-C. A.
(2018). The impact of grades on student motivation. Active Learning in
Higher Education, 146978741881972. https://doi.org/10.1177/1469787418819728
Guskey, T. R. (2019). Grades versus comments: Research
on student feedback. Phi Delta Kappan, 101(3), 42–47.
https://doi.org/10.1177/0031721719885920
Koenka, A. C., Linnenbrink-Garcia, L., Moshontz, H.,
Atkinson, K. M., Sanchez, C. E., & Cooper, H. (2021). A meta-analysis on
the impact of grades and comments on academic motivation and achievement: A
case for written feedback. Educational Psychology, 41(7),
922–947. https://doi.org/10.1080/01443410.2019.1659939
Lipnevich, A. A., Murano, D., Krannich, M., &
Goetz, T. (2021). Should I grade or should I comment: Links among feedback,
emotions, and performance. Learning
and Individual Differences,
89, 102020. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102020
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?