Innsikt om forskningsdesign gjør oss bedre i stand til kritisk å vurdere forskningens relevans og anvendelighet, både i akademisk arbeid og i praktisk beslutningstaking.(Foto: Shutterstock / NTB)
Hvordan kan vi stole på forskning? 4 steg kan hjelpe deg til å skille kunnskap fra synsing
POPULÆRVITENSKAP: Å forstå hvordan forskere går frem når de forsker og hvilke valg de gjør når de «designer» forskningsprosjektet sitt, er nøkkelen til både å vurdere og å utforme forskning vi kan stole på.
EliseØbyFørsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon, Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Å forstå hvordan troverdig kunnskap bygges, øker din evne til
å stille kritiske spørsmål til forskning før du avgjør om du er villig til å
stole på den eller ikke.
For at resultatene skal anses som pålitelige, kreves
et gjennomtenkt forskningsdesign. Det vil si at forskeren må gjennomføre
forskningen på bestemte måter for at vi skal kunne stole på det hen påstår. Forskeren må designe prosjektet sitt etter visse kriterier.
Hvis du forstår hvordan forskeren
har kommet frem til resultatene, har du bedre evne til å vurdere hvor troverdige
forskningsresultatene er.
Forskningsdesignet veileder også forskeren når hen
skal planlegge forskningen.
Hva er et forskningsdesign og hvilke deler består det av?
Forskningsdesign er en prosess der en forskers undringer om
et tema utvikles til et gjennomførbart forskningsprosjekt. Denne prosessen inkluderer å definere:
nøyaktig hva det er forskeren ønsker å finne svar på
hvordan svarene
forholder seg til tidligere forskningsresultater
hva slags kunnskap forskeren
vil bidra med i samfunnet
hvordan den nye kunnskapen skal bygges.
1. Hva handler undringen om og hva
finnes av kunnskap om dette?
Kanskje en forsker akkurat nå undrer seg over om vennskap
spiller en rolle i arbeidslivet. Er det kanskje slik at vennskap mellom
kollegaer spiller en rolle for ansatte som vurderer å bytte jobb?
Annonse
Å forstå forskningsdesign, og de underliggende valgene i et slikt design, er nøkkelen til å vurdere og utforme forskning det er grunn til å stole på.
For at forskeren skal kunne omforme sin undring til et
konkret forskningsspørsmål, må hen dykke ned i eksisterende forskningslitteratur.
Kanskje noen har forsket på dette allerede? Hvilke svar kom de fram til i så
fall?
Det er nå forskeren finner ut av hva som allerede er kjent om vennskap,
vennskapets rolle i arbeidslivet og hva som eventuelt gjør at arbeidstakere ønsker
å forlate en arbeidsplass.
Etter en slik
gjennomgang har forskeren fått innsikt. Det kan være innsikt om hvilken kunnskap som
allerede eksisterer, om hvordan temaet er forsket på av andre og om hvordan
eksisterende kunnskap kan suppleres med nye forskningsresultater.
Herfra kan
forskeren utvikle ett eller flere konkrete forskningsspørsmål som styrer den
videre forskningen.
2. Hva slags kunnskap skal akkurat
dette forskningsprosjektet bidra med?
En del av planen forskeren legger, for å komme fra undring om
et tema til et troverdig svar på et spesifikt forskningsspørsmål, handler om
hvilken forskningsstrategi hen skal velge.
Det er vanlig å skille mellom
kvalitative og kvantitative forskningsstrategier. Dette skillet reflekterer
ulike kunnskapsmål.
Annonse
Kvalitative forskningsstrategier gjør det mulig å bygge
dybdekunnskap om menneskelige erfaringer, forståelser, perspektiver og sosiale
prosesser. Slike strategier er sentrale når forskeren ikke på forhånd kan vite
hva som blir vurdert som relevant innenfor temaer som vennskap og planer om
jobb-bytte.
Ved å samle inn data i form av ord, bilder, eller annen
ikke-numerisk informasjon, gjennom for eksempel intervjuer eller observasjoner,
finner forskeren nøkkelfaktorer som individer anser som viktige i deres
vennerelasjoner på jobb og tanker om å forlate jobben.
Kvantitative forskningsstrategier søker å finne
mønstre, teste teorier, og avdekke relasjoner mellom såkalte variabler. En
variabel er en karakteristikk eller egenskap som kan variere fra ett menneske
til et annet. Forskeren velger de variablene hen mener er relevante for å kunne
si noe troverdig om vennskap og jobb-bytte. Slike variabler kan for eksempel være
arbeidstilfredshet, nettverk på arbeidsplassen og opplevelse av sosial støtte
på arbeidsplassen.
Variablene måles (altså tallfestes, eller kvantifiseres) og tallmaterialet
analyseres ved bruk av statistiske analyser for å utforske forholdet mellom
vennskap på arbeidsplassen og beslutninger om jobbskifte. Er det for eksempel slik at de som i liten
grad opplever vennskap på jobb har et sterkere ønske om å bytte jobb enn de som
opplever sterke vennskap på jobb?
3. Hvordan kan vi bygge ny kunnskap
om dette temaet?
Mest lest
Forskeren må også ta stilling til hvilke spesifikke metoder
for innsamling og analyse av data hen vil bruke i sin forskning. Kvalitative
forskningsmetoder inkluderer ulike former for intervjuer og observasjoner.
Kvantitative forskningsmetoder inkluderer blant annet spørreskjemaundersøkelser
og andre former for målinger av variabler.
Hvordan skal informasjonen forskeren samler gjennom for
eksempel gruppeintervjuer analyseres slik at hen på en troverdig måte kan slå
fast at hen har bidratt med kunnskap om temaet hen er interessert i? Hvis
forskeren samler informasjon ved å gjennomføre en spørreundersøkelse – hvilke
statistiske analyser skal gjennomføres på dataene slik at utfallet av analysen
kan gi et troverdig svar på forskningsspørsmålet?
4. Er planen for kunnskapsbygging
gjennomførbar?
Annonse
Et forskningsdesign inkluderer også vurderinger om
gjennomførbarhet. Forskeren kan legge en kjempegod plan for å bygge troverdig
kunnskap, men det hjelper lite dersom forskningen ikke lar seg gjennomføre i
praksis. Har forskeren tilgang på de
menneskene hen ønsker å intervjue? Har forskeren en bred nok tidsramme: Lar det
seg gjøre å sammenligne svarene på et spørreskjema ved ulike tidspunkter for å få
kunnskap om utvikling over tid?
Et forskningsdesign er bare godt dersom forskeren har
tilstrekkelig tid og andre ressurser til å gjennomføre forskningen som
designes.
Hvorfor det er viktig å forstå noe om forskningsdesign
og hvor du kan lære
Å forstå forskningsdesign og de underliggende valgene i et
slikt design er nøkkelen til å vurdere og utforme forskning det er grunn til å
stole på.
Slik innsikt gjør studenter, doktorgradsstipendiater, forskere og
ikke-akademikere bedre i stand til kritisk å vurdere forskningens relevans og
anvendelighet, både i akademisk arbeid og i praktisk beslutningstaking.