Hvor kommer universets fysiske og kjemiske lover fra? Vitenskapen kan beskrive dem, teste dem og bruke dem. Den kan ikke forklare hvorfor de finnes, skriver professor Jörn Klein.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Finnes Gud? Som forsker har jeg ingen problemer med å si at «dette vet vi ikke»
KRONIKK: For meg handler ikke spørsmålet om Gud om å konkurrere med vitenskapelige forklaringer. Det handler snarere om å forholde seg til det som prinsipielt ikke lar seg underlegge eksperimentell etterprøving.
Jörn KleinJörnKleinJörn KleinProfessor i mikrobiologi og smittevern ved Universitetet i Sørøst-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Jeg er professor i mikrobiologi. Mitt arbeidsfelt er livets
minste byggesteiner: bakterier, virus, mikrobiomer og de evolusjonære
prosessene som former dem. Jeg arbeider daglig med det målbare, det som kan
observeres, reproduseres og analyseres ved hjelp av stadig mer sofistikerte
metoder.
Nettopp derfor vender jeg igjen og igjen tilbake til et spørsmål som
ikke lar seg avgjøre med sekvensering, statistikk eller laboratorieforsøk:
Hvorfor finnes det i det hele tatt noe – og ikke ingenting?
Vitenskapens grenser
Vitenskapen har gitt oss en imponerende forståelse av hvordan
verden fungerer. I biologien kan vi forklare hvordan liv oppstår fra liv,
hvordan genetisk variasjon kombineres med seleksjon, og hvordan komplekse
systemer kan vokse frem fra relativt enkle regler.
Problemet oppstår først når man insisterer på at det som ikke kan forklares vitenskapelig, enten må avvises som irrelevant eller reduseres til en feil i selve spørsmålsstillingen.
Likevel stopper
forklaringene et sted. Ikke fordi vi mangler intelligens eller teknologi, men
fordi noen spørsmål ligger utenfor det naturvitenskapelige rammeverket. Det er
ikke et svakhetstegn ved vitenskapen. Det er en erkjennelse av dens grenser.
Hvor kommer lovene fra?
I mikrobiologien arbeider vi konstant i skjæringspunktet
mellom tilfeldighet og nødvendighet. Mutasjoner oppstår uten hensikt, men
konsekvensene av dem er alt annet enn tilfeldige. Over tid gir dette opphav til
strukturer, funksjoner og samspill som er så komplekse at de fremstår nesten
usannsynlige.
At slike prosesser i det hele tatt er mulige, forutsetter et
univers med bestemte fysiske og kjemiske lover – lover som kunne vært
annerledes, men som ikke er det.
Annonse
Dette leder til et grunnleggende spørsmål: Hvor kommer disse
lovene fra? Vitenskapen kan beskrive dem, teste dem og bruke dem. Den kan ikke
forklare hvorfor de finnes. Som forsker har jeg ingen problemer med å si: Dette
vet vi ikke.
Problemet oppstår først når man insisterer på at det som ikke kan
forklares vitenskapelig, enten må avvises som irrelevant eller reduseres til en
feil i selve spørsmålsstillingen.
Her er det nødvendig å være prinsipielt klar: Kreasjonisme
er ikke bare uforenlig med moderne biologi, men representerer et metodisk
blindspor uten empirisk støtte og uten bidrag til kumulativ kunnskapsutvikling,
og den forhindrer etter mitt syn også troens evne til å forholde seg åpent,
intellektuelt redelig og ærlig til den naturvitenskapelige virkeligheten.
Ved å binde Gud til bestemte, feilaktige naturforklaringer gjør
kreasjonismen både vitenskapen og troen en bjørnetjeneste.
Gud konkurrerer ikke med vitenskapen
Noen oppfatter enhver henvisning til Gud som et forsøk på å
fylle kunnskapshull – en intellektuell snarvei. Den bekymringen er forståelig
og historisk godt begrunnet. Men den forutsetter at Gud brukes som forklaring
på konkrete naturfenomener. For meg handler spørsmålet om Gud ikke om å
konkurrere med vitenskapelige forklaringer, men om å forholde seg til det som
prinsipielt ikke lar seg gjøre til gjenstand for eksperimentell etterprøving.
I biologien kjenner vi godt til slike grenser. Komplekse
systemer er ofte fundamentalt uforutsigbare. Små endringer kan gi store utslag.
Historisk kontingens gjør at utviklingen kunne tatt andre veier. Selv med full
innsikt i mekanismene kan vi ikke rekonstruere nødvendighet. Vi kan forklare i
ettertid, men ikke utlede mening, hensikt eller mål av dette alene.
Vitenskapen gir makt og forplikter
Annonse
Når jeg betrakter livets historie – fra de første
selvreplikerende molekylene til dagens biosfære – er min reaksjon ikke triumf,
men ærefrykt. Ikke fordi dette er uforklarlig, men fordi det er forklarlig uten
å være trivielt. At verden lar seg forstå, og at vi som biologiske vesener
er i stand til å forstå den, er i seg selv dypt bemerkelsesverdig.
Tro, slik jeg ser det, er ikke en alternativ teori om verdens
eller livets opprinnelse. Det er en måte å leve med erkjennelsen av at ikke alt
er tilgjengelig for oss. Det er en holdning preget av ydmykhet overfor det vi
ikke kontrollerer, og ansvar overfor det vi faktisk påvirker.
Tro, slik jeg ser det, er ikke en alternativ teori om verdens eller livets opprinnelse. Det er en måte å leve med erkjennelsen av at ikke alt er tilgjengelig for oss.
Vitenskapen lærer
oss hvor sårbar balansen er – i økosystemer, i folkehelse og i samspillet
mellom menneske og mikrober. Den gir oss makt, men også etisk forpliktelse.
Møte verden med ydmykhet
Jeg vet ikke om Gud finnes i en forstand som lar seg definere
entydig. Men jeg vet at verden ikke er banal, at kunnskap ikke opphever
forundring, og at vitenskapelig innsikt ikke fritar oss fra å stille de store
spørsmålene.
Å leve med disse spørsmålene – uten skråsikkerhet, men med respekt
for både empiri og erkjennelsens grenser – er for meg fullt forenlig med det å
være forsker.
Kanskje er ikke det viktigste om Gud finnes, men om vi evner å
møte verden med den ydmykheten som følger av å forstå hvor mye som står på
spill, og hvor begrenset vår egen innsikt alltid vil være.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?