Unge bruker ikke bare skjermen til sosiale medier og endeløs «scrolling». Ungdommen bruker også skjermen for å kommunisere og være sosiale, skriver kronikkforfatteren.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Skjermen kan også føre til god psykisk helse
KRONIKK: Unges skjermbruk er ikke bare en utfordring – den er også en mulighet.
Skjermtid blant
unge blir ofte nevnt som en medvirkende faktor til en rekke utfordringer ungdom
står overfor i dag, som for eksempel økte psykiske helseplager, nettmobbing og
svakere skoleresultater.
Nesten alle norske ungdommer har en mobiltelefon, og for mange er den en viktig del av oppveksten. Det er viktig å erkjenne at overdreven skjermbruk kan
ha negative konsekvenser for ungdoms helse. Flere
unge uttrykker også selv et ønske om å bruke mindre tid foran skjermen.
Likevel,
selv om overdreven skjermbruk kan være utfordrende, viser forskning
at unge anser skjermen som det viktigste verktøyet i livene deres.
Skjermen i hverdagen
Unge bruker ikke bare skjermen til
sosiale medier og endeløs «scrolling». Ungdommen bruker også skjermen for å
kommunisere og være sosiale. Skjermen kan også spille en viktig rolle i ungdoms
kreative utfoldelse og engasjement i saker de bryr seg om.
Ved å tilby kvalitetssikrede digitale tjenester kan vi gi ungdom støtte på deres premisser og nå dem som ellers ikke oppsøker hjelp.
Videre viser tall
fra Medietilsynet
at rundt 70 prosent av norske ungdommer bruker telefonen eller andre digitale enheter
til å søke etter informasjon hver uke. Skjermen har derfor et stort potensial
til å være en viktig arena for å formidle informasjon og råd om psykisk helse
til denne aldersgruppen.
Digitale hjelpetjenester
Også når det kommer til det å be om
hjelp og støtte for konkrete utfordringer, kan skjermen være en viktig ressurs.
Helsedirektoratet
peker på at tradisjonelle hjelpetjenester ofte ikke er tilgjengelig for
ungdommen når behovet oppstår, særlig på kveldstid.
Samtidig vet vi at for
mange unge kan det være krevende å be om hjelp når de opplever utfordringer. Gjennom
digitale ressurser kan man tilby enkel og rask tilgjengelig hjelp for unge,
også utenfor åpningstidene til tradisjonelle helsetjenester.
Som et eksempel har ulike
krisetjenester i landet et høyt trykk av personer som tar kontakt. Mental
Helses chattetjeneste, Sidetmedord, mottok over 100 000 henvendelser i
2024, og det er nærliggende å tro at en betydelig andel av disse kom fra unge.
Kirkens
SOS rapporterer
også at de har besvart over 20 000 chatter, hvor nesten 80 prosent av brukerne er
under 29 år. Tallene viser at slike digitale tjenester har en unik mulighet til
å støtte ungdom og nå dem som kanskje ikke søker hjelp andre steder.
Apper for bedre psykisk helse
På mobiltelefonene sine kan unge
også laste ned apper spesifikt rettet mot å styrke deres psykiske helse. På
verdensbasis anslås det at det finnes over ti tusen slike apper tilgjengelig i
dag. Disse appene kan være gode ressurser for å støtte ungdom med spesifikke
utfordringer som angst, depresjon eller stress. De kan også være mer generelle,
med fokus på å styrke psykisk helse og velvære.
Mange av appene tilbyr
praktiske øvelser som pusteøvelser, mindfulness-teknikker eller metoder basert
på kognitiv atferdsterapi som kan være gode alternativer for å fremme
psykisk helse og forebygge psykisk uhelse blant ungdom.
Digitale løsninger verdsettes av
ungdom
Ikke overraskende er mange unge er positive til digitale ressurser
utviklet for å bedre psykisk helse. Slike ressurser kan gi ungdom muligheter
til å innhente informasjon, søke støtte og jobbe med sin egen psykiske helse på
sine egne premisser, samtidig som de er anonyme.
Ungdom trekker også frem at
slike løsninger kan bidra til å sikre dem muligheten til å håndtere utfordringer
på en trygg måte på egen hånd uten å involvere andre. Samtidig er de positive
til at slike ressurser er tilgjengelig, når som helst i døgnet.
Kvalitet er viktig
Det er viktig at tilbudene man gir
unge er kvalitetssikrede og forskningsbaserte. Kvaliteten på mange av de
digitale ressursene som finnes for unge i dag varierer. For eksempel er mange
psykisk helse-apper utviklet med kommersielle hensikter, og noen gir løfter de
ikke kan holde.
Vi må anerkjenne at unge er en digital generasjon.
For at digitale tilbudene skal være
et positivt tilskudd til unges digitale hverdag, må de være kvalitetssikrede og
komme fra troverdige og pålitelige aktører. Dette sikrer at de som bruker dem
kan føle seg trygge når de søker hjelp og støtte. På denne måten kan vi sikre
at de digitale ressursene bidrar til å skape et trygt og støttende alternativ
for unge i den digitale hverdagen.
Digitale løsninger fremover
Vi må anerkjenne at unge er en digital generasjon. Mange ønsker mer kvalitetssikrede
og brukervennlige digitale tjenester som kan hjelpe dem med utfordringer og
ting de er opptatt av. Hvis vi ikke utnytter mulighetene digitale ressurser
gir, risikerer vi å svikte i arbeidet med å tilby forebyggende og
helsefremmende tiltak til unge på plattformene de bruker store deler av livet
sitt.
Digitale ressurser kan ikke erstatte menneskelig kontakt, men de fungere
som et supplement til eksisterende tilbud. Eller kanskje i noen tilfeller, som
det eneste alternativet for unge som ikke kan eller ønsker å søke annen type hjelp
eller støtte.
Spørsmålet er ikke om vi bør skal
være mer til stede på skjermen for unge– det er hvordan vi kan gjøre det på en
måte som best mulig støtter dem og deres psykiske helse. Ved å tilby kvalitetssikrede digitale tjenester kan vi gi ungdom støtte på deres premisser og nå dem som ellers ikke oppsøker hjelp.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?
Referanser. 1. https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2024/241128_barn_og_medier_2024.pdf
2. Frontiers | Technology supports me:
Perceptions of the benefits of digital technology in adolescents
3, Ungdomshelse
i en digital verden - Helsedirektoratet
4, https://mentalhelse.no/content/uploads/2025/04/Arsmelding-2024.pdf
5, https://www.kirkens-sos.no/assets/documents/%C3%85rsmelding-Kirkens-SOS-2024.pdf
6, JMIR Formative Research - Exploring
Adolescents’ Attitudes Toward Mental Health Apps: Concurrent Mixed Methods
Study