Slik ser LPO arkitekter for seg at utvidelsen (nederst til venstre i illustrasjonen) av Nationalthreatret kan gjennomføres. Kronikkforfatterne kritiserer forslaget.(Illustrasjon: LPO arkitekter)
Nationaltheatret: Et tilbygg vil være et overgrep mot bygningens unike kvaliteter
KRONIKK: Nationaltheatrets fire fasader speiler det teateret selv representerer. Et rom for lek, refleksjon og kritikk. Et sted der makten kan utfordres.
Marianne Borge, arkitekt og universitetslektor ved Institutt for urbanisme og landskap, AHO Lars Jacob Hvinden-Haug, dr.ing sivilarkitekt MNAL, NIKUMarianne Borge, arkitekt og universitetslektor ved Institutt for urbanisme og landskap, AHO Lars Jacob Hvinden-Haug, dr.ing sivilarkitekt MNAL,NIKU
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Nationaltheatret er i dårlig forfatning og trenger sårt oppussing og rehabilitering. Dessuten
har teateret behov for mer plass til alle sine funksjoner. Diskusjonen om
hvordan det skal løses har pågått i årevis og det kommer til å bli dyrt uansett
hvilken løsning man går for.
Den
dårligste løsningen vil være å utvide Nationaltheateret med et tilbygg, slik
noen har foreslått. Det vil etter vår mening være et overgrep mot
Nationaltheaterets unike kvaliteter.
Bygningens fire fasader gjenspeiler henvendelsene mot Stortinget, Slottet og Universitetet samt Stortingsgaten.(Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB)
Jokeren i
bybildet
Nationaltheatret
sto ferdig i 1899 som den siste store institusjonen i Christianias sentrale
parkdrag etter tegninger av arkitekt Henrik Bull. Store offentlige bygninger
var oppført her; monumentale og strenge bygninger som arkitektonisk uttrykker
sine alvorlige formål.
Nationaltheatret er ikke bare et teater. Det er et gjennomført modig, lekent og originalt arkitektonisk prosjekt.
Akademiske kretser ønsket ikke at
teatermiljøet skulle entre den ærverdige Universitetsplassen. Det
nybarokke arkitekturuttrykket ble også kritisert. Etter sterkt påtrykk fra dramatiske
forfatterkretser ble det privat finansierte teaterprosjektet tillatt oppført
her i 1888. Det ble forutsatt at publikumsinngangen ikke skulle ligge mot
Universitetet.
Det gamle Christiania Theater fra
1837 som lå på Bankplassen i det gamle sentrum ble revet i 1899 og virksomheten
videreført i Nationaltheatret.
Arkitekt Bull var åpenbart klar
over teaterets rolle som en joker og enfant terrible sammenlignet med de
prestisjetunge naboene. Det var datidens lettsindige nabo Tivoli på Vikasiden
som arkitekturen totalt sett henvendte seg mot og videreførte.
For Tivoli hadde arkitekt Ove Ekman
i 1890 tegnet «Tivoliporten» med Chat Noir og det svære «Circus Verdensteater»,
alt i tilsvarende uttrykksfull nybarokk stil som Nationaltheatret.
Annonse
Bygningsformen
og plandisposisjonen hentet arkitekt Bull fra teatrene til arkitektkontoret Fellner &
Helmer i Wien.
Ved Nationaltheatret kom et
kreativt tillegg; Bull ga fasadene ulike uttrykk – i sammenhengen kan vi kalle
dem «masker». Bygningens fire fasader gjenspeiler henvendelsene mot Stortinget,
Slottet og Universitetet samt Stortingsgaten. Hva kunne vel vært mer passende
for et teater enn å møte byen gjennom ulike masker.
Henrik
Bull leker med historiske former fortolket
gjennom jugendstilens frie uttrykk, og han utformer de fire
fasadene i forhold til hva de henvender seg mot.
La oss se
nærmere på de fire «maskene» – altså fasadene:
Hovedfasaden
mot Stortinget med publikumsinngangene uttrykker en myndig, men åpen
arkitekturholdning – dialogens og debattens teater. Fra en vid altan kan det feststemte
publikum se og bli sett. I denne fasaden dominerer det monumentale, men med en
lekenhet og frodighet som motsier selvhøytidelighet.
Hvis
du beveger deg fra hovedinngangen til fasaden mot Stortingsgaten, vil du
oppdage en fasade som underordner seg gateløpet som en klassisk bygårdsfasade.
Her er det spart på monumentale elementer
i fasaden. Her er inngangen for skuespillerne, en trapp ned til kjellernivå.
Mot Slottet viser fasaden seg mer
tilbaketrukket, men med et
stort tredelt rundbuevindu over flere etasjer, smykket med riksvåpenet –
kanskje som en hilsen til kongen. Det
store vinduet ga lys til verkstedene. Inn til scenegården er en høyreist
monumental port. Dette er ingen bakgårdsfasade.
Fasaden
mot Universitet har fått et klassistisk uttrykk med sin søyleportikus. Her møter
vi referanse til Universitetets søyleportikus vis-á-vis – en «akademisk maske»
som signaliserer kunnskap og opplysning, og under portikusen ligger
skuespillernes egen foyer.
Disse fire
fasadene, eller maskene, speiler totalt
sett det teateret selv representerer: Et rom for lek, refleksjon og kritikk. Et
sted der makten kan utfordres.
Mot Slottet viser fasaden seg mer tilbaketrukket, men med et stort tredelt rundbuevindu over flere etasjer, smykket med riksvåpenet – kanskje som en hilsen til kongen.(Foto: Espen Bratlie / Samfoto / NTB)
Nationaltheatret står som en komplett paviljong
og fremstår slik det står i dag åpent, mangfoldig og
inviterende – ikke dominerende, men deltagende. Bygningen er utformet slik
historismens monumentalbygninger ofte ble, som en sammensatt og levende
bygningskropp komponert for å kunne betraktes fra hjørnene («übereck») – og
ikke kun frontalt slik det gjerne var tilfelle i klassisismen. Bygningen er
fredet og alle fasadene burde få stå slik arkitekten planla dem med alt sitt
innhold.
Annonse
Nationaltheatret
er ikke bare et teater. Det er et gjennomført modig, lekent og originalt
arkitektonisk prosjekt. Det
levende uttrykket gjør bygningen til et kulturelt og arkitektonisk smykke i
park- og byrommet som må bevares.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?