Elevene skårer fortsatt dårlig i Pisa, faktisk enda dårligere enn før, og det er i jevn takt med at sløydbenkene råtner på rot, gitarene samler støv og delingstimer og materiell og utdannede lærere i praktiske fag er fraværende, skriver kronikkforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning
KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.
AnnikenRanders-PehrsonFørsteamanuensis, Universitetet i Sørøst-Norge
MarteSørebø GulliksenProfessor, Universitetet i Sørøst-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Pisasjokk på pisasjokk har ledet til en villet politikk der
enkeltfagene matte, norsk og engelsk har blitt prioritert på skoler rundt
omkring i det ganske land. De praktiske fagene lider nå en stille død som
resultat.
Likevel, medisinen har ikke virket; Elevene skårer fortsatt dårlig,
faktisk enda dårligere enn før, og det er i jevn takt med at sløydbenkene
råtner på rot, gitarene samler støv og delingstimer og materiell og utdannede
lærere i praktiske fag er fraværende.
Årsaken til at medisinen ikke har virket, er enkel: vi har
for lite variert og praktisk læring i skolen. Lærere i skolen og vi som forsker
på praktiske fag har sett det komme og har sagt det før. Men når vi alle
egentlig vet dette, hvorfor har vi ikke rettet på det? Hvorfor har vi for lite
praktisk læring i skolen?
Vi vil her peke på to separate, men sammenkoblede årsaker,
begrunnet i et solid fundament med helt ny forskningsbasert kunnskap.
En
misforståelse
Skolepolitikken har lenge vært gjennomsyret av vrangforestillinger om hva
læring er og hvordan læring ser ut. Vi tenker oss at elever som sitter stille
og ser opp på læreren er konsentrerte og lærer. Det stemmer ikke. Læring krever
hele individet, både kropp og hode. Vi vet i dag at selv abstrakte begrep har
utspring i kroppslig forståelse.
Vi står ved et veiskille nå, og kunnskapsministeren må bestemme seg for om vi skal fortsette å gjøre mer av det som ikke funker, eller om vi skal gå mer håndgripelig til verks?
For å forstå matematikk er det nødvendig med såkalte «hands
on-erfaringer», altså at du faktisk kjenner på og manipulerer tredimensjonale
materialer. For å forstå språk trengs materielle ankere, altså konkrete
sanseerfaringer som gir setningene mening, slik det blant annet forskes på ved
Lesesenteret i Stavanger.
I tillegg, hvis barna i 1. klasse bruker all konsentrasjon
på å holde maurene i kroppen i sjakk for å sitte i ro for å lære, har de lite
kapasitet igjen til å konsentrere seg om å lære å lese.
Annonse
Ribbet for
handlingsrom
Det er klart at undervisning i matematikk, norsk og engelsk kan foregå
praktisk. Men lærere som leser debattinnlegg som «vi må
gripe for å begripe» (NRK Ytring) kjenner dette som slag i ansiktet fordi
de så veldig godt vet at ressursene for å legge til rette for variert og
praktisk undervisning rett og slett ikke strekker til.
I tillegg har de praktiske fagene som faktisk har som sitt
mål å lære gjennom å koble sanseinntrykk og øve motoriske ferdigheter blitt
nedprioritert. Ny forskning viser at ressurser til materialer, gode verksteder
og håndterlige gruppestørrelser i kunst og håndverk er svært presset, og vi har
lenge visst at skolene mangler lærere med kompetanse i faget.
I en skole ribbet for handlingsrom forsvinner den praktiske
treningen og øving av motoriske ferdigheter samme vei som ferdighetene i
matematikk, engelsk og norsk. Uten nok ressurser blir noen læringsformer og fag
umulig å gjennomføre. Ingen lærer gir barneskoleelever kniv hvis ikke rammene
er forsvarlige og trygge, og ingen barn får holdt i en hammer hvis ikke de har
foreldre med hus og hjem egnet for praktiske sysler.
En mer praktisk skole vil gi elevene mulighet til å bruke sansene og kroppen sin til å lære. Det gir handlekraft, mestring, nysgjerrighet og konsentrasjonsevne
Anniken Randers-Pehrson og Marte Sørebø Gulliksen
På Tiktok kan vi se videoer av klønete leger som ikke
skjærer, men dytter skalpeller gjennom hud. Det er tungt for kirurgen og
unødvendig vondt for pasienten. Å kunne bruke en kniv, eller andre verktøy,
kommer ikke av seg selv, det må læres. Våre unge kan bli en generasjon som ikke
kan bruke en drill. Hva vil denne manglende erfaringen til slutt vil gjøre med
nye håndverkere som skal bygge husene våre?
Nøkkelen til
læring
Praktisk læring er likevel ikke bare noe vi skal gjøre for å få praktiske
ferdigheter. En mer praktisk skole er nødvendig fordi vi samtidig gir elevene
mulighet til å bruke sansene og trene på å bruke kroppen for læring. Praktisk
læring gir barna tilbake handlekraft, mestring, nysgjerrighet og
konsentrasjonsevne.
Utholdenhet lærer man ved at man prøver til man lykkes, og
gjennom praktisk arbeid lærer barn seg at det lønner seg å ikke gi opp, men å
vente på belønningen. De lærer å se på ting fra ulike vinkler (rent konkret) og
å se nye muligheter for kreative løsninger på problemer. I tillegg trener praktisk virksomhet både
kognisjon og evnen til abstrakt tenkning.
Annonse
Nøkkelen til læring er med andre ord praktisk aktivitet –
det å være i bevegelser og å bruke hender og kropp i samspill med materialer og
andre medelever.
Kunnskapsministers
gripeevne
Så, kjære, kunnskapsminister Kari Nessa Nortun: Grip sjansen nå til å lage en ny utdanningspolitikk der
fokuset er skiftet fra enkeltfagene til enkeltelevene og deres læring som et
helt menneske. Gi mer rom til praktisk arbeid i alle fag og på tvers av fag for
å utvikle elevenes kreativitet, sans for konseptuell tenkning, utholdenhet,
konsentrasjon og fingerferdighet og kognisjon. Finn suksesshistoriene og lær av
dem.
Og svar oss gjerne
på hva som skal til for at skoler og lærere får rom til
å drive praktiske undervisningsformer, uavhengig av fag, og uten at det må inn
diagnoser og individuelle utdanningsplaner.
For vi står ved et
veiskille nå. Og du må avgjøre om vi skal gjøre mer av det som ikke funker,
eller om vi skal gå mer håndgripelig til verks?
Referanser:
Gulliksen, M. S. (2017). "Making matters? Unpacking the role of
practical aesthetic making activities in the general education through the
theoretical lens of embodied learning." Cogent Education 4(1):
1415108.
Goodman, Seymour, T.
L., & Anderson, B. R. (2016). Achieving the performance benefits of
hands-on experience when using digital devices: A representational
approach. Computers in Human Behavior, 59, 58–66.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.01.006
Judd, N. and T. Klingberg
(2021). "Training spatial cognition enhances mathematical learning in a
randomized study of 17,000 children." Nature Human Behaviour.
Randers-Pehrson,
Anniken; Rimstad, Åsta & Carlsen, Kari (2023). Utopier og realiteter i
kunst og håndverksfaget – Rammefaktorers betydning for kunst og
håndverksundervisningen. Volume
17(3) s. 1-25. Acta Didactica Norden (ADNO). Academic article. DOI: https://doi.org/10.5617/adno.9757
Schilhab, T., et al.
(2018). "Decreasing materiality from print to screen reading." First
Monday 23(10).
Søyland, L. and M. S. Gulliksen (2019). "Sense-making through Touch
Interaction with a Picturebook App." Nordic
Journal of ChildLit Aesthetics.
(DETALJER)
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?