Samtaleroboter er nyttige verktøy innenfor begrensede områder, men ikke mer enn det. De kan brukes til oversettelser, oppsummeringer og idéutkast. Men de kan ikke tenke, forstå eller lære, skriver innsenderen.(Foto: Joe Lamberti / NTB)
Samtalerobotenes inntog i akademia – hype eller apokalypse?
KRONIKK: i en tid der «bullshit» kan genereres på kommando, blir evnen til kritisk tenkning viktigere enn noen gang.
Per ArneGodejordFørstelektor i informatikk ved Handelshøyskolen, Nord universitet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Siden lanseringen av ChatGPT i november 2022 har debatten om
kunstig intelligens (KI) i utdanning og samfunn eksplodert. Mediene har vært
fulle av både dommedagsprofetier og euforiske visjoner.
Men hva skjer når vi
faktisk setter de ulike verktøyene på prøve – i møte med reelle akademiske krav
og praksisnære oppgaver?
Dette innlegget bygger på egne systematiske tester av
ChatGPT og 13 andre lignende samtaleroboter, gjennomført over to år. Jeg vil
hevde at disse verktøyene ikke representerer et paradigmeskifte i høyere
utdanning – men kun en ny variant av gamle verktøy med bedre markedsføring.
Språklig briljans – faglig svakhet
ChatGPT og de ulike samtalerobotene imponerer ved første
øyekast. Det skriver flytende, høflig og grammatisk korrekt.
Det som fremstår som innsikt, er i realiteten statistisk sannsynlige ordkombinasjoner.
Men når systemene
blir bedt om å besvare arbeidskrav utformet i tråd med høyere nivå i Blooms
taksonomi fra fagemner knyttet til samfunnsinformatikk-feltet, der det ikke
finnes klare svar eller evige sannheter, faller de gjennom.
De klarer ikke å
analysere, vurdere eller reflektere – kjernekompetanser i høyere utdanning. I
stedet produserer de overfladiske svar som ofte bare reformulerer oppgaveteksten.
Det som fremstår som innsikt, er i realiteten statistisk sannsynlige
ordkombinasjoner.
Basert på resultatene av mine tester vil bruk av
samtaleroboter i fagemner der det finnes få eller ingen klare fasitsvar, i liten
grad hjelpe faglig svake studenter. Tvert imot vil de antakelig forsterke svakhetene.
Studenter uten grunnleggende fagforståelse klarer ikke å stille gode spørsmål
(prompting), og ender opp med generiske svar uten dybde. Samtidig kan faglig
sterke studenter bruke verktøyene som en slags «digital sekretær» –
til å strukturere tekst, oppsummere kilder eller generere utkast.
Men det
krever høy grad av kritisk vurdering og etterarbeid, og studenten slipper ikke
unna å selv måtte formulere sine faglige refleksjoner forankret i egen
yrkespraksis og i relevant faglitteratur.
Og besvarelsene fra de faglige svake studentene, den gruppen
som med størst sannsynlighet lar seg friste til å ta snarveier, er slett ikke
vanskelig å oppdage, noe også andre forskere har pekt på (Molnes, G, 2024).
Ikke kunstig intelligens – bare avansert statistikk
Til tross for at media og andre stadig henviser til ChatGPT og
lignende samtaleroboter som kunstig intelligens (KI) er disse verktøyene
absolutt ikke intelligente. De forstår ikke spørsmål, resonnerer ikke, og har
ingen bevissthet.
De er basert på avanserte språkmodeller som gjetter neste ord
basert på sannsynlighet.
Annonse
Stipendiat David Samuel ved Universitetet i Oslo sin
språkteknologigruppe var ganske klar i et intervju i Universitas i 2022 på at
ChatGPT ikke på noen måte var intelligent (Gundersen, 2022) og Ian Venner ved
Hurricane peker på at de store språkmodellene først og fremst har indeksert
internett.
Ved å behandle alle dataene de har tilgang til der, samt de data som
ulike aktører har lagt inn i systemene, har de skapt koblinger mellom datasett
basert på faste regelsett. Dette betyr at lignende informasjon grupperes
sammen, vektes og kobles til andre lignende områder – et stort nettverk av
sammenkoblet data.
Oppgaver som krever refleksjon, faglig forankring og personlig erfaring, lar seg ikke løse av samtaleroboter.
Dette, hevder Venner, er ikke kunstig intelligens, men
datamining (Venner, 2024). Og sist, men ikke minst, KI er ikke en
teknologi, men et upresist og kontroversielt «sekkebegrep» som omfatter en
rekke ulike teknologier hvis intelligens er ytterst diskutabel.
Professor Jan
Ketil Arnulf ved BI foreslår at vi bør droppe begrepet «kunstig intelligens» og
heller bruke begrepet «kunstige aktører» (Arnulf, 2024), noe jeg for min del er
enig i.
Å ukritisk kalle de ulike samtalerobotene for KI er misvisende
og det tilslører det faktum at disse verktøyene verken er spesielt
revolusjonerende, eller spesielt nye og utelukkende er programmert for å skrive
gode setninger basert på statistisk analyse av de bokstavsammensetninger en
bruker legger inn.
Hva betyr dette for høyere utdanning?
Det er etter min mening ingen grunn til panikk.
Samtaleroboter truer ikke utdanningen ved våre høyskoler og universiteter – så
lenge vi utformer eksamensoppgaver og arbeidskrav i tråd med høyere nivå i
Blooms taksonomi.
Oppgaver som krever refleksjon, faglig forankring og
personlig erfaring, lar seg ikke løse av samtaleroboter.
Annonse
I mine tester klarte ingen av de ulike samtalerobotene å
levere besvarelser som ville oppnå ståkarakter, og internasjonal forskning
peker da også på at samtaleroboter virker å ha begrensninger når de skal
håndterer mer kompliserte kognitive oppgaver (Govender, R. G., 2024) .
Så inntoget av ulike samtaleroboter er ingen apokalypse. Tvert
imot gir dette oss som underviser en gyllen mulighet til å styrke
undervisningskvaliteten i våre fagemner:
ved å fokusere på oppgavedesign,
veiledning og vurderingsformer som fremmer dyp læring.
Avslutning: Fra hype til realisme
Samtaleroboter er nyttige verktøy innenfor begrensede
områder – men ikke mer enn det. De kan brukes til oversettelser, oppsummeringer
og idéutkast. Men de kan ikke tenke, forstå eller lære.
Det er derfor på tide å
legge bort både frykten og euforien, og møte teknologien med nøkternhet og
faglig dømmekraft.
Annonse
For i en tid der «bullshit» kan genereres på
kommando, blir evnen til kritisk tenkning viktigere enn noen gang.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?