Fremtiden for tunnelbygging er ikke bare forbedret sprengstoff, stål og maskiner. Den er digital, datadrevet og smartere. Og kanskje viktigst: tryggere, skriver innsenderen.
(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Vi kan bygge tryggere tunneler med kunstig intelligens
POPULÆRVITENSKAP: Kunstig intelligens endrer hvordan vi bygger tunneler. Vi kan forutsi farlige forhold i berget før vi treffer dem. Det gir tryggere tunneler, lavere kostnader, mindre naturinngrep og bedre beslutninger under bakken.
Hver dag blir det bygget nye tunneler i berg over hele
landet. De ferdige tunnelene er trygge, men selve byggefasen byr på
utfordringer.
For de som arbeider med å sprenge og bore tunneler, er
risikoen for ras, vanninntrengning eller uforutsigbare bergforhold en del av
hverdagen. Hvordan kan vi gjøre denne fasen tryggere, mer presis og mindre
kostbar?
Svaret mitt er: ved hjelp av kunstig intelligens.
Forskjellen mellom berg og fjell:
Berg beskriver selve materialet vi bygger, borer og sprenger i, mens fjell brukes om landformen vi ser i naturen. I denne artikkelen handler det om berg.
Alt for mange subjektive vurderinger
Gjennom mange år på ulike prosjekter med tunnelbygging og gruvedrift, har
jeg erfart at mange avgjørelser i tunnelbygging fortsatt bygger på
erfaringsbaserte og ofte subjektive vurderinger.
I planfasen bruker vi borekjerner fra overflaten og seismikk
for å forutsi forholdene. I selve drivefasen vurderer man bergmassen visuelt og
analyserer hvordan boremaskinen oppfører seg.
For eksempel kan rask inntrengning i berget tyde på svakere
partier. Men uten mulighet til å se innover i berget, blir dette likevel
vurderinger med en viss usikkerhet. Det er her risikoen ligger.
Ubrukte data
I dag finnes det mye mer data enn vi bruker. En moderne boremaskin samler
inn tusenvis av målinger i minuttet mens den borer. Dette kalles MWD-data, som
står for «Measure While Drilling».
MWD-data fungerer som en signatur for berget:
Vi får informasjon om hvor motstandsdyktig berget er, hvor
mye vannspyling som kreves for boring, og hvor stort trykk som kreves for å
bore fremover. Disse dataene blir ofte bare lagret og ikke brukt aktivt til å
ta beslutninger.
Utviklet maskinlæringsmodeller for å forutsi hva vi har i
vente
I doktorgradsarbeidet mitt har jeg utviklet maskinlæringsmodeller som kan
bruke MWD-data til å si noe om hva som finnes foran tunnelveggen. Hvilken
bergart kommer vi til å møte? Hvor svak er den? Bør vi sikre tunnelen ekstra
akkurat her? Kan vi gjenbruke utsprengt tunnelstein eller må den på deponi?
Med kunstig intelligens kan vi «se gjennom berget» – før vi treffer det.
Med hjelp av slike modeller kan vi forutsi hva vi har i
vente, og ta grep i tide. I stedet for å vente til raset kommer, kan vi handle
før det skjer.
Sammenligner med tusenvis av tidligere tilfeller
Dette fungerer slik: Vi samler inn data fra boremaskinen. Disse blir
omgjort til et slags digitalt fingeravtrykk av berget. Maskinlæringsmodellen
sammenligner dette med tusenvis av tidligere tilfeller, og gir et forslag til
hvilken type berg vi står overfor. Det hele skjer på sekunder.
Og det er ikke bare bergarten vi kan forutsi. Modellene kan
også si noe om hvilke tiltak som trengs: Hvor langt skal vi sprenge neste
salve? Skal vi sikre berget med ekstra bolter og betong før vi fortsetter?
Resultatet er sikrere tunneler, mindre overforbruk av ressurser og lavere
kostnader.
Maskinlæring gir ingeniørene et nytt verktøy som
reduserer kostnader og ulykker
Samfunnet har mye å vinne. Tunneler gir oss kortere reisevei, bedre
kollektivtransport og lavere klimautslipp. Men de må bygges trygt. Rasulykker
kan koste liv og store summer. Ved å bruke maskinlæring gir vi ingeniørene et
nytt verktøy. Et verktøy som ikke erstatter dem, men som hjelper dem å ta
bedre beslutninger.
I tillegg kan mer effektiv og trygg tunneldriving gjøre
underjordisk gruvedrift mer attraktivt, som et alternativ til store dagbrudd i
naturen. Det betyr mindre inngrep i landskap og økosystemer, og bedre
sameksistens mellom ressursutvinning og naturvern.
Bruken av verktøyet forbedrer modellene ytterligere
Når dette verktøyet tas i bruk i stor skala, kan vi også samle erfaringer
fra tunnelbygging over hele landet og bruke det til å forbedre modellene
ytterligere. Dette gir en positiv spiral:
Jo mer vi bygger, jo bedre blir vi. Teknologien kan også
tilpasses gruvedrift og internasjonale prosjekter, noe som kan gi norske
miljøer et forsprang.
Digitial og datadrevet fremtid for tunnelbygging
Fremtiden for tunnelbygging er ikke bare forbedret sprengstoff, stål og
maskiner. Den er digital, datadrevet og smartere. Og kanskje viktigst:
tryggere.
Med kunstig intelligens kan vi «se gjennom berget» – før vi
treffer det.
Vi vil gjerne høre fra deg!
TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på denne artikkelen. Eller spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om et viktig tema vi bør dekke?