Skal vi beskytte barn og unge mot de negative sidene ved digital teknologi, holder det ikke å telle skjermtimer eller innføre symbolske forbud, skriver kronikkforfatterne.(Foto: Gorm Kallestad / NTB)
Skjermpanikk hjelper ingen
KRONIKK: I disse valgkamptider har debatten om barn og unges skjermbruk fått forenklede svar: frykt, forbud og moralsk pekefinger. Hvordan ser debatten ut når vi setter forskning og kunnskapsbasert politikk foran skjermpanikk og symbolske forbud?
Trond Helland, rådgiver ved Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL), UiB Ellen Haug, instituttleder ved HEMIL, UiB
Oddrun Samdal, internasjonal koordinator ved HEMIL, UiB
Jens Christoffer Skogen, forsker ved Folkehelseinstituttet, BergenTrond Helland, rådgiver ved Institutt for helse, miljø og likeverd (HEMIL), UiB Ellen Haug, instituttleder ved HEMIL, UiB
Oddrun Samdal, internasjonal koordinator ved HEMIL, UiB
Jens Christoffer Skogen, forsker ved Folkehelseinstituttet,Bergen
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Fra TV’ens storhetstid til dagens døgnåpne digitale mediehverdag
Nå, mot slutten av valgkampen, lanserer partiene stadig nye
tiltak for å regulere barn og unges digitale hverdag. Mange frykter at sosiale
medier og gaming ødelegger søvn, konsentrasjon og psykisk helse, og det er lett
å få inntrykk av at vi står overfor en digital folkehelsekrise. Stemmer inntrykkene
med kunnskapsgrunnlaget, eller er det digitale bildet mer nyansert?
Verken Norge, Finland eller Danmark har hatt økning i problematisk bruk av sosiale medier siden forrige måling.
HEVAS-studien (Helsevaner blant skoleelever) er den norske
delen av det internasjonale WHO-samarbeidet «Health Behaviour in School-aged
Children», gjennomført i 44 land. I flere tiår har studien samlet data som
bidrar til et helhetlig bilde bak overskriftene.
Universitetet i Bergen var med å etablere studien i 1982 og
er ansvarlig både for den norske og internasjonale delen. Hvert fjerde år
samles det inn data i Norge og de andre deltakerlandene om
barn og unges helsevaner på sjette, åttende og tiende trinn.
Studien har dermed fulgt utviklingen fra TV’ens storhetstid
til dagens døgnåpne digitale mediehverdag. Den lange tidshorisonten gir unike
muligheter til å analysere trender og endringer i de unges liv i Norge og å
sammenligne med andre land.
Den siste datainnsamlingen i 2021/22, omfattet mer
enn 279 000 barn og unge. Resultatene gir et solid grunnlag for å forstå
utviklingen i digital mediebruk, både over tid og i internasjonal kontekst.
Annonse
Mindre problem i Norge, Finland og Danmark
Funnene viser at barn og unge i Norge, som i de fleste
nordiske land, bruker mye tid på sosiale medier og digitale spill. Men, det ser
ikke ut til at Norge er i toppen når det gjelder problematisk bruk som går ut
over forhold som søvn, skolearbeid eller sosiale relasjoner. Verken Norge,
Finland eller Danmark har hatt økning i problematisk bruk av sosiale medier
siden forrige måling.
Sammenligner vi med andre europeiske land, fremtrer det
tydelige forskjeller i ungdoms digitale mediebruk. I Romania, Malta og Bulgaria
rapporterer henholdsvis 22 prosent, 18 prosent og 17 prosent av ungdommene tegn
på problematisk bruk av digitale medier.
Til sammenligning er andelen i Norge 9 prosent, noe som er under
gjennomsnittet på 11 prosent i HEVAS-studien. Dette tyder på at norske
ungdommer i mindre grad rapporterer problematisk mediebruk.
Sosialt liv på nett
HEVAS-rapporten
gir også verdifulle nyanser: Når deltakerne blir spurt om hvor ofte de har
kontakt med andre på sosiale media, oppgir hele 45 prosent av norske ungdommer
at de har kontinuerlig kontakt med andre online. Dette er blant de høyeste nivåene
i studien, og betydelig mye høyere enn gjennomsnittet blant alle landene som
deltar på 36 prosent.
Rapporten viser at digitale plattformer ikke nødvendigvis er
en trussel mot ungdommens sosiale liv, de er i mange tilfeller selve grunnlaget
for det. Når ungdom opplever støtte fra både foreldre og venner, skjer det ofte
i samspill med digitale medier. Vi må derfor forstå skjermen ikke bare som
underholdning, men som et sosialt knutepunkt i hverdagen.
Politikken må være basert på kunnskap
Annonse
Når det gjelder politikken rundt barn og unges skjermbruk,
er det positivt at barns og unges digitale hverdag nå tas på alvor. Flere
partier har i sine programmer for perioden 2025–2029 foreslått ulike tiltak for
å styrke beskyttelsen av barn og unge i møte med digitale medier.
Forslagene spenner fra lovfestet aldersgrense på sosiale
medier og bedre alderskontroll, til mobilforbud i skolen og strengere
regulering av digital reklame rettet mot barn. Noen foreslår konkrete
reguleringer, mens andre legger mer vekt på veiledning og støtte til foreldre
og skoler.
Dette brede engasjementet vitner om en reell vilje til å
skape trygge rammer for barn og unge i en stadig mer digitalisert oppvekst. Det
er positivt. Men for at tiltakene skal treffe der de trengs, er det viktig at
de bygger på oppdatert kunnskap om hvordan barn faktisk bruker skjerm, hvilken
rolle skjermen spiller i deres livsverden, og ikke minst hvilken type tiltak som
virker.
Vi må forstå hva barn og unge faktisk gjør, hvorfor de gjør det, og hvordan det påvirker livet deres.
Vi trenger politikk som tar høyde for kompleksiteten, og ser
utfordringsbildet i sammenheng med mulige løsninger. Når kunnskapsgrunnlaget er
godt, øker også sjansen for at tiltakene faktisk treffer.
Viktige og riktige spørsmål
Så langt viser kunnskapsgrunnlaget fra HEVAS at Norge ikke
nødvendigvis er problembarnet i det digitale klasserommet. Men vi bør likevel
være blant de beste til å utvikle klok og kunnskapsbasert politikk.
For å få til det, må vi forstå mer av det som skjer bak
tallene. Hvorfor er utviklingen stabil i noen land mens den øker i andre? Er
det foreldres holdninger, skolepolitikk eller kulturelle forskjeller i hvordan
barn veiledes i sin digitale hverdag som forklarer dette? Hva betyr det at barn
i Norge møter skjermen med høy grad av støtte og tillit, både hjemme og på
skolen? Dette er spørsmål vi trenger bedre svar på.
Vil undersøke tilknytning og utenforskap i neste runde
Annonse
Til høsten gjennomføres en ny runde av HEVAS-studien i Norge
og mer enn 40 andre land der vi spør barn og unge om helse, trivsel, skoleliv,
vennskap og digitale vaner. Kunnskapen brukes allerede aktivt i
politikkutforming i mange land, noe som gir en unik mulighet til å se hvordan
politikken slår ut på tvers av land over tid. HEVAS gir ikke bare tall, men et
bilde av hva det vil si å vokse opp i dag.
Skal vi beskytte barn og unge mot de negative sidene ved
digital teknologi, holder det ikke å telle skjermtimer eller innføre symbolske
forbud. Vi må forstå hva barn og unge faktisk gjør, hvorfor de gjør det, og
hvordan det påvirker livet deres.
I neste runde utvides HEVAS med nye mål på hvordan
ungdommene opplever digital teknologi, for å fange opp emosjonelle erfaringer
som tilknytning, utenforskap og sosial sammenligning. Det gir et dypere
innblikk i hvordan det digitale faktisk oppleves, og hva det betyr i ungdoms
liv. Skjermpanikk alene hjelper ingen. Forskning og lyttende politikk basert på
kunnskap og erfaring kan derimot gjøre en reell forskjell.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?