Nå har vi muligheten til å gi alle elever en personlig lærer, både de sterke og de svake – innenfor en rekke faglige domener, skriver innsenderen.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
God bruk av KI fremmer læring
KRONIKK: Ungdomsskoleelever som bruker KI lærer mer – eller får i hvert fall bedre karakterer, skriver kronikkforfatteren.
Magnus HelgheimBlystadFørsteamanuensis ved Oslo Nye Høyskole
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
På nittitallet fikk enkelte barn egen datamaskin i klasserommet. Dette skulle tilrettelegge for konsentrasjonsvansker, lesevansker, motivasjonsvansker og sosiale utfordringer. Men bortsett fra å bli et samlingspunkt for noen av gutta som visste hvordan man installerte spill fra medbrakte disketter, førte dette i svært liten grad til mer læring for eleven som fikk datamaskinen.
Ikke at det var slik for alle, men når datamaskinen ble brukt til mer lek enn læring, så ble den også et leketøy, istedenfor pedagogiske hjelpemiddel.
Den gang var datamaskinen en moderne form for tilrettelegging som sviktet fordi pedagogikken og lærerressursene ellers ikke fulgte med. La oss nå lære av de erfaringene vi allerede har gjort.
Fra
datamaskin til KI
Nå begynner dataene å komme som bekrefter det jeg personlig
har tenkt en god stund: God bruk av KI fremmer læring.
KI kan gi oss tid til tilbake, men da må vi ta den på en ansvarlig og kunnskapsbasert måte.
Vi ser dette i Norge, der forskere ved Høgskolen i Østfold
har funnet ut at ungdomsskoleelever som bruker KI lærer mer – eller i hvert
fall får bedre karakterer (NRK, 2024).
Dette samsvarer også med andre funn om
bruk av KI i en «lærerrolle»; når KI gir tilbakemeldinger justert etter studenters unike besvarelser, lærer
tilsynelatende studentene mer (Kinder et al., 2024).
Trenger en elev ekstra oppfølging i engelsk? Da kan vi
utvikle en KI som gir tilpasset hjelp med grammatikk og ordvariasjon, og som
tilbyr lesetekster tilpasset elevens nivå – basert på den nyeste og beste
forskningen på språklæring.
Annonse
Er matte vanskelig? La KI teste seg fram til riktig nivå for
eleven, med en gradvis tilnærming og tilbakemeldinger underveis. For hver
oppgave får eleven ikke bare en rød R eller V, men en motiverende
tilbakemelding som forklarer logikken bak riktig svar. Eventuelt får man råd
og tips ved feil.
Men! Og dette «men-et» er stort i denne sammenhengen. Bruken av KI krever en
forståelse av hvilke muligheter vi faktisk gir.
Setter vi bort læringen, eller utvikler vi digitale
støttefunksjoner? God bruk av KI handler nemlig ikke om å få teknologien til å
løse oppgaver for deg , samme om det er å generere tekst, kode eller andre
løsninger.
Slik bruk kan faktisk føre til mindre læring, samtidig som
man tror man har lært mye (Lehman et al., 2024). I en læringssituasjon må man gjøre arbeidet
selv. Å få et ferdig generert svar blir faktisk det motsatte av å lære. Du
risikerer å lære at du ikke skal gjøre ting selv.
Det er en stor forskjell på å si: «Gi meg en diktanalyse av
Terje Vigen» og: «Her er en tekst jeg har skrevet. Kan du vise meg hvilke
grammatiske feil jeg har gjort, om det finnes systematiske uklarheter, og
hvordan jeg kan forbedre teksten?»
Det første eksempelet setter bort læringen. Det andre gir
deg derimot grundige tilbakemeldinger du kan bruke for å forbedre arbeidet ditt
– som en norsklærer med tid og ressurser til å gå gjennom setning for setning.
Men selve forbedringen må du fortsatt gjøre selv.
Skriving, lesing, kritisk tenkning og «human in the loop»
Annonse
Elever og studenter må selvfølgelig fortsatt skrive selv og lese bøker.
Kritikken mot KI, om at dette tar slutt, er berettiget. Men løsningen ligger i
å være bevisst disse fallgruvene, slik at de unngås når KI tas i bruk.
Nå har vi muligheten til å gi alle studenter en personlig lærer, både
de sterke og de svake – innenfor en rekke faglige domener. Og dette er
selvfølgelig en enkel oppdeling av studentmassen. Tilbakemeldingen som gis kan
ta høyde for mye mer enn akademiske ferdigheter; alt fra personlighet,
læringsstil og annet som antas å være relevant for god læring.
Slik kan KI bli en lærer som ser den enkelte og bidrar til
læring. En som skaper Vygotskianske stillaser, det vil si situasjoner der læring skjer
fordi den som lærer får støtte og hjelp, og dermed kan tilegne seg kunnskap og
ferdigheter som ellers ville vært utenfor rekkevidde. For hvert enkelt barn.
For hver enkelt student.
Ansvarlig og kunnskapsbasert
Og lærerens rolle, den menneskelige altså, blir enda
viktigere. Læreren blir «human in the loop» – mennesket som vurderer rapporter
over hvordan studentene har brukt KI, for å sikre at det faktisk fungerer, og
som følger opp der det trengs.
Dermed kan fokuset også flyttes over til kritisk tenkning:
Hvorfor er KI sitt svar godt? Hvorfor er det ikke det?
Slike ferdigheter må
både lærer og elev fokusere på fremover, og det menneskelige samspillet blir
desto viktigere. Poenget blir å frigi tid til å ha gode menneskelige
relasjoner, og skape de gode psykososiale miljøene, i tillegg til å følge opp
de akademiske ferdighetene.
KI kan gi oss tid til tilbake, men da må vi ta den på en
ansvarlig og kunnskapsbasert måte.
Annonse
Referanser:
Kinder, A.,
Briese, F. J., Jacobs, M., Dern, N., Glodny, N., Jacobs, S., & Leßmann, S.
(2024). Effects of adaptive feedback generated by a large language model: A
case study in teacher education. Computers & Education, 206, 105529. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100349
Lehmann, M., Cornelius,
P. B., & Sting, F. J. (2024). AI Meets the Classroom: When do large
language models harm learning? arXiv. Advance
online publication. https://doi.org/10.48550/arXiv.2409.09047
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?