Ny studie på elever fra ungdomsskolen og ut videregående viser en tydelig positiv sammenheng mellom fysisk aktivitet og mestringstro.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Fysisk aktivitet gir ungdommer større tro på egne evner
KRONIKK: Hvorfor legger vi ikke bedre til rette for mer fysisk aktivitet og systematisk arbeid for å fremme mestringstro i skolen slik at flere ungdommer kan høste disse gevinstene?
ErikGrasaasStudieleder for forskning og utviklingsarbeid, UiA
ØyvindSandbakkProfessor ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap, NTNU
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Ny forskning viser tydelige sammenhenger
mellom fysisk aktivitetsnivå og mestringstro blant norske ungdommer (13 - 19 år), på tvers av kjønn og klassetrinn i perioden 2017-2021.
Hvis
vi skal ha norske ungdommer som tror på egen mestring, er det god grunn til å
tro at økt fysisk aktivitet er et sentralt virkemiddel.
Verdens helseorganisasjon (WHO) og
Helsedirektoratet anbefaler unge opp til 17 år å være fysisk aktive minst 60
minutter per dag på moderat til høy intensitet. Da er det skremmende at kun 30 prosent av
norske gutter og 15 prosent av norske jenter sier at de er
aktive 5 dager eller mer i uken.
Spesielt når vi ser hvordan inaktivitet er
relatert til lav mestringstro og høyt fysisk aktivitetsnivå henger sammen med
høy grad av mestringstro blant norske ungdommer.
Mestringstro
Tiltak som bidrar til økt mestringstro blant ungdommer er
spesielt interessant å prioritere, siden det viser seg å henge sammen med fysisk
aktivitetsnivå og kan ha stor betydning for fremtidig helse.
Vi trenger nasjonale føringer med påfølgende tiltak som bygger opp norske ungdommers mestringstro gjennom mer fysisk aktivitet!
Konseptet
mestringstro, eller mestringsforventninger, er definert av Albert Bandura og
handler om troen på egne evner til å utføre oppgaver og overvinne ulike
utfordringer. Albert Bandura var en kanadisk-amerikansk forsker og psykolog ved
Standford University, og ansees som en av de mest betydningsfulle personene i
psykologiens historie.
Mestringstro handler om troen på egne ferdigheter – at
en rett og slett har det som skal til for å lykkes. Forskningslitteraturen
underbygger mestringstro som et avgjørende utviklingskonsept for ungdommer.
Annonse
Spesielt interessant er det at forskning tyder på at trening og fysisk aktivitet booster
følelsen av suksess og troen på seg selv, som dermed gir høyere mestringstro.
Samtidig ser vi at høyere mestringstro i seg selv øker sjansene for å være
fysisk aktiv – dette er altså avgjørende faktorer som gjensidig påvirker
hverandre.
Den tydelige sammenhengen mellom fysisk aktivitetsnivå og
mestringstro blant norske ungdommer i bygger på et
stort utvalg, og sammenhengen var tydelig hos elever såvel gutter som jenter, i alle trinn gjennom hele ungdomsskolen og ut videregående.
De positive fysiske og mentale gevinstene av fysisk
aktivitet blant unge er godt dokumentert og kan forsterkes gjennom økt tro på
egne evner.
På tide med mer fysisk aktivitet i skolen
For å sikre at alle ungdommer har muligheten til å høste av
de positive gevinstene ved fysisk aktivitet, på tvers av kulturer, geografi og
sosioøkonomisk status, mener vi skolen er en unik arena for å øke det fysiske
aktivitetsnivået. Oppsiden er så stor, at dette ikke kan oversees.
I dag sitter
mange elever for mye stille, både på skolen og hjemme. Til og med
transportetappen til skolen er ofte buss eller elektrisk sparkesykkel. Det er derfor
naturlig å tenke at mer ressurser bør styres inn mot initiativer som kan øke det
fysiske aktivitetsnivået blant norske ungdommer. Kan det tenkes at det er mulig
å få til mer fysisk aktivitet i skoletiden uten at det går på bekostning av andre
fag?
Utdanningsdirektoratets tverrfaglige tema for folkehelse og livsmestring i
skolen er en god start, men hvordan får vi konkret mer fysisk aktivitet og
aktiv læring inn i skoletiden?
Annonse
Det finnes allerede gode norske eksempler på at det
fysiske aktivitetsnivået kan økes blant norske elever. Kanskje er det på tide at
vi drar i samme retning på et nasjonalt plan?
Neste generasjon
Studien vi viser til, er bare et lite bidrag inn i
et allerede svært sterkt forskningsfelt som er omforent om fordelene med fysisk
aktivitet og de negative konsekvensene av inaktivitet.
Vi håper politikere og beslutningstakere tør å iverksette
effektive helsefremmende tiltak, med langsiktige effekter for kommende
generasjoner. Ved å øke det fysiske aktivitetsnivået blant ungdommer nå, vil vi
kunne styrke ungdommene både på kort og lang sikt - ikke bare fysisk, men også mentalt
ved å gi dem større tro på egne ferdigheter.
BarnUnge21 strategien understreker
viktigheten av en kunnskapsbasert oppvekstpolitikk. Vi mener skolen er en
sentral arena der dette bør skje, spesielt for sårbare barn og unge som faller
utenfor aktiviteter etter skoletid.
Vi trenger nasjonale føringer med påfølgende tiltak som bygger
opp norske ungdommers mestringstro gjennom mer fysisk aktivitet!
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?