Gjennom opplæring i fremmedspråk lærer elevene å kommunisere og etablere relasjoner med folk fra andre land, samt forstå andre kulturer, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Opplæring i fremmedspråk i Norge: Europas askepott?
KRONIKK: Er kritikken mot fremmedspråkundervisningen i Norge uskyldig og virkelighetsfjern, eller har den mer substans?
DeboraCarraiFørsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk, Universitetet i Oslo
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I slutten av september skal det Europeiske senter for moderne
språk av Europarådet (ECML) lansere et «Motivation Manifesto», for å fornye
støtten til fremmedspråklæring og -undervisning og motivere elevene i Europa.
Det
at en UiO-forsker deltar i arbeidsgruppen som lager manifestet, kan ses på som
ironisk, siden Norge er blant de landene i Europa som ikke prioriterer
fremmedspråk i skolen.
Fremmedspråk i Norge
Fremmedspråkfaget har per dags dato en semi-valgfagstatus i
norsk skole. Ungdomsskoleelever kan velge bort dette faget til fordel for konkurrerende
fordypningsfag (i norsk, engelsk og matematikk) eller arbeidslivsfag.
Fremmedspråkfaget har per dags dato en semi-valgfagstatus i norsk skole.
På
videregående skole må elevene med studiespesialisering velge et fremmedspråk, i
to eller tre år, avhengig av om de hadde det på ungdomsskolen. De kan fortsette
med samme språk som på ungdomsskolen, eller bytte og velge et nytt språk. Og valgmulighetene
er større på videregående skolenivå.
Rollen til Europarådet i fremmedspråklæring
Hvis man vender
blikket mot Europa, så kan man se at viktigheten av fremmedspråkfaget har
røtter i Europarådets anbefalinger allerede fra slutten av 1990-tallet. Ifølge
en handlingsplan fra 2003, Promoting Language Learning and Linguistic Diversity, skulle kompetanse i tre språk (med to
fremmedspråk blant disse) være prioritert innad Europa.
Som det kom frem i en tidligere artikkel har mange
land med langt færre økonomiske ressurser enn Norge, gjennom årene innrettet
seg mot promotering av fremmedspråklæring og -undervisning i skolen. Og selv
om Det Europeiske Rammeverket for språk (REF) har inspirert norske læreplaner i
de siste 20 årene, kan vi virkelig si at faget har blitt løftet fram og opp i
Norge?
Annonse
Askepott i norsk skole, eller hva?
I Norge har
faget, i tillegg til en underprioritert status, fått ryktet om å være
teoritungt og lite praktisk. Til tross for at hovedfokuset i faget i flere tiår
har vært kommunikasjon og en handlingsorientert bruk av språket. Noe som betyr
at innlæring av vokabular og grammatikk er funksjonell til å kunne gjøre noe
med og gjennom språket i ulike kommunikative og praktiske situasjoner.
Reaksjonene
fra ulike fagmiljøer har siden da vært rettet mot å forsvare essensen og
viktigheten av fremmedspråklæring. Det er heller ikke sikkert at kritikken mot
faget er helt forankret i virkeligheten, som en uskyldig Askepott.
Tvert imot,
i pilotversjonen av en planlagt kvantitativ undersøkelse gjennomført av
undertegnede, viser intervjuene med et lite utvalg av elever at elevenes
opplevelse av faget er veldig positiv, og særlig når de får anledning til å
bruke språket til noe. Dette gjenspeiles både i hovedfokuset i læreplanen og i
kompetansemålene.
Det store ballet i Europa
Etter mange
år med oppfordringer til medlemslandene om å legge til rette for språklæring,
har Europarådet lansert enda en intensjonerklaring om å styrke
fremmedspråklæring i Europa gjennom manifestet.
Det Europeiske Senteret for
Fremmedspråk av Europarådet nedsatte en ekspertgruppe, med undertegnede og fire
kollegaer fra Irland, Frankrike, Sverige og Spania, til å utarbeide dette
dokumentet. Teksten er basert på fremmedspråkdidaktiske teorier og nyere
forskning.
Annonse
Formålet er
å understreke fordelene med flerspråklighet og interkulturell forståelse, og
samtidig forklare hvordan ulike aktører (ut fra sine respektive roller og
kompetanse) kan bidra til økt satsing på språklæring og kvalitet i
språkundervisning i de ulike medlemslandene.
Dette
dokumentet er som ballet i eventyret om Askepott, og alle landene har en
mulighet til å takke ja til invitasjonen. Det er en «call for action» som
appellerer til deltakelse i en europeisk dugnad med alle som tilhører en
motivasjonsøkologi-sirkel.
Etter mange år med oppfordringer til medlemslandene om å legge til rette for språklæring, har Europarådet lansert enda en intensjonerklaring om å styrke fremmedspråklæring i Europa
Fra
myndighetene og politikere, til lokale administrasjoner, skoleledere, lærere og
lærerutdannere i de ulike medlemslandene. Intensjonen er å identifisere ulike
bidragsytere og holde dem ansvarlige for å iverksette de foreslåtte tiltakene
som kan legge til rette for motiverende undervisning og elevenes motivasjon.
Manifestet
skal i første omgang oversettes til engelsk og fransk, og senere til mange andre
europeiske språk, og lanseres i forbindelse med den Europeiske språkdagen 26.
september.
Fra askepott til skjønnhet på ballet
I manifestet
indikeres det at fremmedspråk skal styrke sin legitime plass i skolen og
realisere sitt opprinnelige – og ofte neglisjerte - potensialet, nemlig styrke elevene i sin
oppvekst og verdiutvikling.
Gjennom
fremmedspråklæring skal de være i stand til å kommunisere og etablere
relasjoner med folk fra andre land, samt forstå andre kulturer. Fremmedspråk er
det eneste faget som kan bringe dette perspektivet inn i skolen.
Dette bidrar
til noe som i seg selv er et steg mot elevens utvikling av egen identitet,
demokratiske verdier og kritisk bevissthet. Vår Askepott har, med andre ord, en
ganske fin kjole fra før.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?