Forskningsformidling er et viktig samfunnsoppdrag som dessverre ofte nedprioriteres ved norske universiteter, skriver stipendiat Bente Evjen Schønning ved UiT Norges arktiske universitet.(Foto: Ingrid Leithe)
Forskningsformidling er ikke like viktig som forskning og undervisning
KRONIKK: Selv om forskningsformidling er en del av norske universiteters samfunnsoppdrag, sammen med forskning og undervisning, ender det ofte opp som ulønnet ekstraarbeid.
Bente Evjen Schønning, Ph.d stipendiat ved Institutt for samfunnsmedisin,UiT Norges arktiske universitet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Forskningsformidling må
konkurrere med produksjon av tungtveiende publiseringspoeng, samtidig som det
mangler et godt system for kommunikasjonsstøtte ved institusjonen.
Den norske
universitets- og høyskoleloven pålegger institusjonene og den enkelte forsker
ansvar for å formidle kunnskap. Likevel er mye av formidlingen til folk utenfor
akademia overlatt til den enkelte forsker – både når det gjelder tidsbruk og
kvalitet.
Forskning på forskingsformidling i Norge
Forskningsprosjektet «Sunne valg for alle» ved UiT Norges arktiske
universitet undersøker sosiale ulikheter i helse. Prosjektet undersøker blant
annet hvilken rolle forskningsformidling spiller for sosiale ulikheter i
samfunnet.
Ved å investere i forskningsformidling kan universitetene bidra til et mer opplyst samfunn og øke tilliten til forskning
I den forbindelse har vi gjort en studie på norske forskeres
motivasjon, praksis og barrierer i formidling av forskning til et
ikke-akademisk publikum.
Funnene bekrefter det internasjonal forskning også
viser innenfor forskning på forskningsformidling (Schøning et
al., 2025).
Vi finner at forskere som er aktive formidlere, gjør det på frivillig
basis. De gjør det på frivillig basis og det kommer i tillegg til forskning og
undervisning. Dette kan kalles frivillig arbeid, siden mange forskere rundt dem
ikke kommuniserer utenfor akademia – tilsynelatende uten konsekvenser.
Flere av forskerne i studien sier at de driver med
forskningsformidling på fritiden – og at de motiveres til å gjøre det fordi
de synes det er viktig. Men de gjør det ikke fordi arbeidsgiveren –
universitetet – legger til rette for at de skal formidle sin forskning.
Annonse
På tross av institusjonene
Vi finner nemlig også
at forskerne som kommuniserer aktivt, ikke bare gjør det frivillig. De må gjøre
det på tross av institusjonen de jobber for. Dette skyldes to ting – mangel på
insentiver og mangel på kommunikasjonsstøtte.
Tiden brukt på
forskningsformidling for en kommunikasjons-CV kan ikke konkurrere med
publiseringspoeng i en forskers karriereutvikling. Det lønner seg ikke å bruke
tid på frivillig forskningsformidling når kollegaen på nabokontoret bruker
all tid på å sanke publiseringspoeng uten å kommunisere resultatene.
Mangel på kommunikasjonsstøtte
Institusjonen mangler
også et system som hjelper forskere med å lage kvalitetsformidling som når ut
til de delene av samfunnet forskningen er rettet mot. Forskere som ble
intervjuet, fra 10 institutter på UiT Norges arktiske universitet, sier at de
ikke vet hvor de skal henvende seg for å få hjelp til å formidle.
De vet heller ikke
hva slags hjelp de kan forvente.
Noen av dem forteller
dessuten at de har kontaktet kommunikasjonsavdelingen om forskningsfunn, men
blitt avvist uten god grunn. Kan dette bety at det finnes samfunnsnyttige forskningsresultater
som aldri blir kommunisert ut over vitenskapelige publikasjoner? Hva jobber da
kommunikasjonsrådgiverne på universitetet med?
Vi ender opp med et
stort antall forskere som aldri har drevet med forskningsformidling, fordi
de ikke tar seg tid – og fordi de får lov til å la være. De forskerne som
driver med forskningsformidling, være seg spesialister i epidemiologi, juss
eller andre fagfelt, skriver ofte kronikker på forskning.no eller i
Aftenposten.
Annonse
Målgruppen er mest
sannsynlig deres egen demografiske gruppe – høyt utdannede og høyt lønnede
personer som allerede vet hva man bør gjøre for å holde seg frisk eller
innenfor lovens grenser. Selvfølgelig skriver de kronikker – det er den
enkleste måten å drive med forskningsformidling på, særlig hvis man mangler
kommunikasjonsfaglig bakgrunn eller støtte.
Men hva med alle som
faller utenfor forskerens målgruppe, men som likevel betaler skatt for å
finansiere forskningen?
Sosiale ulikheter i
forskningsformidling
Det sier seg selv at
det ikke kan være en kommunikasjonsrådgiver per forsker – det er umulig å
hjelpe alle med alt. Det er likevel et problem at forskeren, ifølge vår studie,
ikke kjenner til hvordan systemet skal fungere eller hva slags hjelp man kan forvente.
Skal man ta sosiale
ulikheter i samfunnet på alvor – noe UiT Norges arktiske universitet selvsagt
mener er viktig – må man også ta forskningsformidling på alvor. Dette
innebærer å tilby kvalitetsformidling som når ut til de målgruppene som
trenger det mest.
For å ta forskningsformidling på alvor må universitetene anerkjenne dens verdi.
En bedre løsning kan
være å sette inn flere ressurser for å støtte forskere. Dette kan inkludere å
stille kommunikasjonsrådgivere til disposisjon og tilby refleksjon og
opplæring, fremfor bare å rope høyest til målgruppen «den generelle
befolkning».
Ved å kommunisere
direkte med målgruppene forskningen gjelder, kan dialogen legge til rette for
brukermedvirkning som påvirker forskningsretningen – og dermed øker sjansen for
at resultatene gir reell samfunnsnytte. Hva er vel bedre enn forskning som faktisk
gjør en forskjell?
Dette ville ikke bare
hjelpe sårbare målgrupper, men også føre til bedre søknader om forskningsmidler
og motivere flere forskere til å engasjere seg i forskningsformidling rettet
mot andre enn fagfeller.
Annonse
Veien videre: Fra frivillighet til
forpliktelse i forskningsformidling
Forskningsformidling er et viktig samfunnsoppdrag som dessverre ofte nedprioriteres ved norske
universiteter. Selv om forskere som kommuniserer aktivt gjør dette på frivillig
basis, møter de store barrierer som manglende insentiver og utilstrekkelig kommunikasjonsstøtte
fra institusjonene. Dette gjør at verdifull forskning, som kunne bidratt til å redusere
sosiale ulikheter, ikke når ut til de som trenger det mest.
For å ta
forskningsformidling på alvor må universitetene anerkjenne dens verdi. De må
legge til rette for at forskere kan formidle sine funn uten å måtte ofre
karriereutvikling eller fritid. Dette betyr å styrke kommunikasjonsstøtten,
tilby opplæring og utvikle systemer som gjør det enklere for forskere å nå ut
til relevante målgrupper.
Ved å investere i
forskningsformidling kan universitetene bidra til et mer opplyst samfunn og
øke tilliten til forskning. Samtidig kan de styrke sin egen posisjon som
samfunnsaktører og øke forskernes motivasjon til å dele kunnskap utenfor
akademia.
Referanse til omtalt
studie:
Schøning, B., Sandanger, T. M., Rosenbaum, S. E., & Wien, C. (2025). Health researchers’ voluntary science-communication with non-academics: motivations, barriers, and practices. Frontiers in Communication, 10, 1564491.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?