Sommerferien kan by på gnisninger. Hvordan vil du for eksempel tolke denne setningen: Søppelkassen er full.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Slik unngår du konflikt i ferien
KRONIKK: Det beste du kan gjøre for feriefreden er å sjekke om din fortolkning stemmer med det den andre har sagt og unngå «du-kommunikasjon».
Anne BirgittaNilsenProfessor, OsloMet og professor II, Norsk Gestaltinstitutt Høyskole
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Det er ferietider. Gjennom
lange dager kan det fort bli noen gnisninger i samtalene, og gnisningene har
ofte noe med våre fortolkninger å gjøre. At andre kan ha ment noe annet enn det
du oppfatter og tror, kan være vanskelig å både tro og akseptere.
Tolk varsomt
Det er fort gjort å
bli for skråsikker på egne fortolkninger, for menneskers tro på språkets
entydighet er sterk. Denne overbevisningen skaper kommunikasjonsproblemer, for
språklige uttrykk er ikke entydige. De er flertydige.
Ord og setninger kan
tolkes på forskjellige måter. Meningen ligger ikke bare i ordene. Innholdet i
ordene og setningene våre skaper vi sammen i våre samtaler.
Det kan være verdt innsatsen å lytte til egen stemme.
Hvordan vil du for
eksempel tolke denne setningen? «Søppelkassen
er full.»
Tolker du setningen som
ren informasjon, en orientering til resten av familien? Eller ser du på
setningen som en oppfordring til å tømme søppelkassen?
Hva setningen betyr,
må vi tolke oss frem til, og hvordan vi fortolker en setning har med situasjonen
å gjøre. Den som har uttrykt setningen over, har kanskje ment dette som en
oppfordring, mens tenåringen kan oppfatte setningen som en anklage. Og her
spiller selvfølgelig stemmebruk en viktig rolle.
Lytt til egen stemme
Annonse
Hører tenåringen en kulde
eller en varme i stemmen? En varm stemme høres bløt og myk ut, mens en kald
stemme har en metallisk klang. Blikkretningen kan også ha noe å si for hvordan
vi fortolker setningen. Dersom det er flere i rommet, og blikket rettes mot en
av dem, vil den personen blikket rettes mot, oppfatte at ytringen er ment for
henne, og ikke for de andre.
Det kan være verdt innsatsen å lytte til egen
stemme. En varm stemme gjør at andre mennesker synes det er behagelig å høre på
deg. Med en kald stemme risikerer du å skyve tilhørerne unna.
Når det blir mange
fortolkninger, kan det bli unødig mye støy i feriesamtalene. Samtalene blir
slitsomme. De sliter på deltakerne, og det oppstår misforståelser. Og med denne
støyen av fortolkninger kommer gjerne uviljen med på lasset.
Vi begynner å
fortolke hverandre i verste mening.
Sjekk dine egne fortolkninger
Det
beste du kan gjøre for feriefreden er derfor å sjekke ut dine fortolkninger.
Altså ikke anta at alt er som du tror.
«Hva mener
du med at søppelkassen er full, vil du at jeg skal tømme søppelet?»
Å sjekke ut
fortolkninger handler om å se nærmere på hvordan du har forstått noe som har
blitt sagt, spørre dersom du er i tvil, og ikke være for rask med å fortolke.
Annonse
Vi gjør klokt i å se
nærmere på våre egne fortolkninger og antakelser. Flere kjenner sikkert igjen
disse samtalene:
«Det var
ikke det jeg sa.»
«Men det
var det du mente.»
Ta utgangspunkt i deg selv
Vi holder på vårt og
våre fortolkninger, uten å åpne for at vi kan ta feil. Særlig kan det skje i
opphetede situasjoner. Da kan det oppstå en maktkamp om hvem som har rett, og
vi begynner vi å snakke til hverandre istedenfor med hverandre.
Misforståelser oppstår i samtaler mellom folk, og der det er uvilje oppstår det flere misforståelser.
Vi slutter å
lytte, hører bare vår egen stemme, eller vi blir tause og hører bare egne
tanker.
Dersom du tar utgangspunkt
i deg selv, er du som oftest på trygg grunn. Når du bruker det vi gjerne kaller
jeg-kommunikasjon, tar du ansvar for deg og ditt, og du unngår å legge ansvaret
over på den andre:
«Jeg vil
gjerne at du rydder opp etter deg på kjøkkenet.»
Annonse
Jeg-kommunikasjon
står i motsetning til du-kommunikasjon av typen:
«Du tømmer
aldri søppelkassen!»
«Du
misforstår alltid!»
Du-kommunikasjon er
konfliktskapende og ender gjerne i slike anklager. Å ta utgangspunkt i seg selv
er alltid bedre. Den dårlige nyheten er at det krever mye trening å snu et
kommunikasjonsmønster fra du-kommunikasjon til jeg-kommunikasjon.
Jeg mener
likevel det er verdt anstrengelsen, og ferien kan være en fin øvingsarena.
Misforståelser skaper
vi sammen
Annonse
Misforståelser oppstår i samtaler mellom folk, og der det er uvilje oppstår det
flere misforståelser. Det er ikke slik at bare den ene eller den andre er
ansvarlig for misforståelser. En slik oppfatning hviler på manglende kunnskap
om kommunikasjon.
En annen fallgruve er
overdreven tro på egen tydelighet.
«Jeg har
hele tiden vært tydelig på at jeg ikke vil til Spania i sommer.»
Setningen over betyr kanskje
bare at han har vært tydelig for seg selv. Hvor tydelig han har vært overfor
alle andre, vet han ingenting om, med mindre han spør. Eller så er setningen
kanskje et forsøk på å bli tydeligere både for seg selv, og for de andre.
Det er faktisk også en mulighet.
Det viktigste du kan
gjøre i ferien er å være til stede i samtalene, lytte med positiv nysgjerrighet
og undre deg over det du hører, fremfor å gå for raskt til egne fortolkninger.
Stopp
i tide før du lar deg rive med av du-kommunikasjon! Og ikke glem at det er
svært sjelden vi husker noe ordrett. Det vi husker er våre fortolkninger.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?