Hungersnød: Palestinere i Gaza kjemper om å få mat fra et matutdelingssenter.(Foto: Khamis Al-Rifi / NTB)
Hva mener egentlig HL-senteret og Falstadsenteret om Norges plikt til å forhindre folkemord?
DEBATT: Det er skremmende at Norges sentrale institusjon for folkemordstudier ikke har forstått Norges og egen handlingsplikt – eller at den inntraff for halvannet år siden, skriver innsenderne.
11 forskere, studenter og aktivister (navn står nederst iartikkelen)
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
To innlegg fra henholdsvis Falstadsenteret og HL-senteret viser igjen hvordan ledende
aktører med mandat til å forvalte kunnskap om folkemord og menneskerettigheter
rammer inn overgrepene mot palestinerne på en inadekvat måte.
Plikt til å forebygge og forhindre folkemord
Heiret og Lenz ved HL-senteret hevder
følgende, som vi finner foruroligende kunnskapsløst om folkemordkonvensjonen:
«I juridisk forstand vil et folkemord kun kunne påvises når en internasjonal
domstol har behandlet en sak. […] Dermed er det vanskelig å oppfylle
Folkemordkonvensjonens ambisjon om også å forebygge og å hindre overgrep mot
sivilbefolkningen.»
Et sentralt
poeng ved konvensjonen er nettopp at medlemslandenes forpliktelser til å
forhindre et folkemord trer i kraft før
det er fullbyrdet og før det
foreligger en rettskraftig dom.
Det er selvsagt ingen som ber Heiret og Lenz om å “sette en gruppes lidelse opp mot en annen”.
Plikten til å gjøre det man med rimelighet kan
gjøre for å forebygge og hindre folkemord er ikke en «ambisjon», men en
traktatrettslig forpliktelse nedfelt i Folkemordkonvensjonen artikkel 1.
Forpliktelsen
inntreffer fra og med det tidspunktet det foreligger alvorlig risiko for en
folkemordhandling (artikkel 2). Det er de faktiske forhold som er avgjørende
for handlingsplikten, ikke en internasjonal rettsavgjørelse.
Men i tilfellet
Gaza foreligger det til overmål tre
rettsavgjørelser i 2024 fra FNs internasjonale domstol (ICJ), som alle slår
fast i bindende avgjørelser at det foreligger «a real and imminent risk» for
folkemord.
Annonse
Siden den første kjennelsen i januar 2024, har Norge og andre medlemsland
vært forpliktet til å forhindre og forebygge folkemord i Gaza.
Unnlatelse og taushet om Israels overgrep mot palestinerne
Det
er skremmende at Norges sentrale institusjon for folkemordstudier ikke har
forstått Norges og egen handlingsplikt – eller at den inntraff for halvannet år
siden! Om dette er årsaken til at HL-senteret så langt har vært tause om
handlingsplikten og hva den innebærer, er det sjokkerende.
Siden handlingsplikten ble utløst, finner vi få
eksempler på at overgrepene mot palestinere har vært hovedsak i senterets
formidling.
Det er ikke bare vi som stiller kritiske spørsmål om Holocaustsentrenes unnvikelser overfor Gaza.
Det er selvsagt ingen som ber Heiret og Lenz
om å «sette en gruppes lidelse opp mot en annen». Dette fremstår som et
stråmannsargument, all den tid det er HL-senteret selv som systematisk har satt
krigsforbrytelsene mot palestinerne opp mot antisemittisme.
«Begge sider»
Å «belyse saken fra
flere sider» er imidlertid et problematisk ordvalg i møte med fenomener som
grove krigsforbrytelser, antisemittisme, systematisk dehumanisering, eller
risiko for folkemord.
Annonse
Er det HL-senterets oppgave å utvise «both-side-ism» når
en internasjonal domstol, andre FN-organer, FNs spesialrapportør, Amnesty
International og en lang rekke folkemordforskere og eksperter på internasjonal
rett lenge har advart mot eller konkludert med folkemord i Gaza? Det er svært
alvorlig om det er slik senteret velger å forvalte kunnskapsarven fra
Holocaust.
For øvrig ble
ikke en eneste person formelt ble funnet skyldig i folkemord ved en
internasjonal domstol etter 1945, fordi denne forbrytelseskategorien ikke ble
tatt inn i domstolens vedtekter. Handlingene ble i stedet pådømt som
krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten.
Det betyr selvsagt ikke at
det ikke er berettiget – ut fra en substansiell vurdering – å karakterisere
Nazi-Tysklands handlinger som nettopp «folkemord».
Flere er kritiske
Det er ikke bare vi som stiller
kritiske spørsmål om Holocaustsentrenes unnvikelser overfor Gaza. Et nylig
eksempel er professor i holocaust- og folkemordstudier Omer
Bartov i New York Times den 15. juli.
Bruken av ordet «folkemord» har ikke sin opprinnelse i en abstrakt og teoretisk begrepsdiskusjon (...)
Bartov har bodd halve livet i Israel og tjenestegjorde i IDF før han ble
forsker. Han hevder at stillheten fra Holocaustinstitusjonene «has made a
mockery of the slogan «Never again», transforming its meaning from an assertion
of resistance to inhumanity wherever it is perpetrated to an excuse, an
apology, indeed, even a carte blanche for destroying others by invoking one’s
own past victimhood».
Han mener fornektelsen av folkemordet gjør stor skade og
er en trussel mot «the very foundations of the moral order on which we all
depend». Vi deler hans syn fullt ut. Det gjør også andre ledende holocaust- og
folkemordforskere som Amos Goldberg og Raz Segal, begge israelske.
«Tonen i debatten»
Annonse
Innlegget fra
Skogvold og Hjort fra Falstadsenteret er nok et eksempel på debattanter som er
mer opptatt av «tonen i debatten» enn substans. Det er uklart hva de ønsker å
oppnå, da de primært fremmer udokumenterte påstander om at innlegget skrevet av Farhan Shah undergraver vår evne «til å håndtere uenighet uten at selve
rommet for dialog kollapser».
Hvilke dialoger har «kollapset», for hvem, og av
hvilke årsaker? Og hvorfor forholder ikke Skogvold og Hjort seg til innholdet i
Shahs innlegg?
Skogvold og
Hjort antar at debatten handler om begrepsbruk. Det gjør den ikke, og det er
ingenting i Shahs innlegg som bør tolkes slik. Kritikken mot HL-senteret
handler om at de har utvist en merkbar stillhet og unnlatende holdning etter at
handlingsplikten til å forhindre folkemord ble utløst.
Bruken av ordet «folkemord» har ikke sin opprinnelse i en abstrakt og teoretisk begrepsdiskusjon,
som Skogvold og Hjort hevder - den er
forankret i en traktatsfestet plikt til å forebygge folkemord, som ble aktivert
for halvannet år siden.
Og det er dette
som er kjernen i debatten, som ingen av de to debattinnleggene sier noe
substansielt om:
Hvordan mener HL-senteret og Falstadsenteret at Norge bør
forvalte denne handlingsplikten?
Hvilket ansvar påligger norske myndigheter og
offentlige institusjoner?
Hvilket ansvar har Norges regjering gjennom investeringene
i Oljefondet?
Hvilket ansvar påligger de syv offentlig finansiserte freds- og
menneskerettighetssentrene i Norge, som inkluderer HL-senteret og
Falstadsenteret?
Annonse
Vi er mange som
har stilt disse spørsmålene, og vi venter fremdeles på svar.
Innlegget er signert av følgende 11 forskere, studenter og aktivister:
Hege Hermansen,
professor, OsloMet
Terje Einarsen,
professor, Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen
Rasha Abdallah,
Palestinaaktivist og medlem av UIA (Universitetet i Agder) for Palestine
Aman Dip Singh,
psykolog, spesialisering i psykoanalytisk psykoterapi
Farhan Shah,
filosof, Ph.D., og foredragsholder
Kari Kvernberg
Dajani, lektor
Marthe Valle,
sykepleier
Gada Azam,
statsviter og menneskerettighetsaktivist
Mariam Dajani,
medisinstudent ved UiO
Frida Zalissa
Arnesen Koanda, psykolog
Pål Nygaard,
førsteamanuensis Handelshøyskolen BI og medlem av Historikere for Palestina
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?