Formidlingen er selve kjernen i vår samfunnskontrakt, skriver innsenderen.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Her er tre veier for å styrke forskningsformidlingen
KRONIKK: Forskningsformidling må løftes fra å være en individuell byrde til å bli universitetets institusjonelle drivkraft, ifølge førsteamanuensis Marius Storvik.
MariusStorvikFørsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, UIT Norges arktiske universitet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
En ny studie fra UiT,
publisert i Frontiers in Communication, stiller en treffende og ubehagelig
diagnose. Forskningsformidling ender ofte opp som ulønnet ekstraarbeid.
Forskerne bak studien har helt rett i sin analyse, men løsningen er ikke bare
mer administrativ støtte. Løsningen er et akademisk lederskap som løfter
formidling fra å være en individuell byrde til å bli universitetets
institusjonelle drivkraft.
I en fersk vitenskapelig artikkel legger ph.d.-stipendiat
Bente Evjen Schøning og hennes kolleger ved UiT – Norges arktiske universitet et solid grunnlag for en debatt
vi må ta. Deres funn er både gjenkjennelige og nedslående.
Som en forsker som
formidler, drives også jeg av en sterk, selvpålagt pliktfølelse og et personlig
ønske om å bidra. Vi gjør som forfatterne presist formulerer det i sin kronikk
på Forskersonen, «på tross av institusjonen de jobber for».
Jeg tror vi trenger et lederskap som tar tak i systemet, og sikrer strategisk forankring av formidling.
Dette skyldes et system som svikter. Forskerne i studien
rapporterer om en virkelighet der formidlingens CV ikke kan konkurrere med det
som til nå har vært akademias harde valuta; publiseringspoeng.
De vet ikke hvor
de skal henvende seg for å få hjelp, eller i verste fall blir avvist av et
uklart støtteapparat. Resultatet er at verdifull kunnskap, som kunne bidratt til å oppfylle universitetenes samfunnsoppdrag, forblir gjemt i vitenskapelige tidsskrifter.
Som jurist mangler jeg Schønings helsefaglige bakgrunn, men
jeg kan likevel slutte meg til diagnosen. For å behandle denne tilstanden må vi
se forbi symptomene (usikre forskere og et fragmentert støtteapparat) og gå til
roten av problemet.
Svaret er akademisk lederskap, ikke bare administrasjon
Studien avdekker en dypere og strukturell utfordring. Jeg
tror ikke vi mangler kommunikasjonsrådgivere. Jeg tror vi trenger et lederskap
som tar tak i systemet, og sikrer strategisk forankring av formidling.
Annonse
Så lenge
formidling behandles som en administrativ støttefunksjon, og ikke en akademisk
kjerneaktivitet på linje med forskning og undervisning, vil den alltid tape i
møte med akademias gamle meritteringssystemer.
UiT tar nå det strategiske grepet å dedikere ansvaret
for formidling i toppledelsen. Dette er sterkt signal og et konkret uttrykk UiT
sin visjon om å være en drivkraft. For at et slikt grep skal lykkes, kan det
ikke bare handle om en ny tittel i et organisasjonskart. Det krever et
lederskap med et tydelig akademisk mandat. En brobygger til fagmiljøene som kan
lede an i arbeidet med å endre selve systemet og ta i bruk en helhetlig
verktøykasse for kulturendring.
En verktøykasse for en ny virkelighet
Vi må altså bevege oss fra pliktløp til drivkraft. Vi må
bygge et økosystem i takt med endringene som allerede skjer i forskningsverdenen.
Dette krever modig og samtidig handling på tre fronter:
1. Formidling må anerkjennes. Dette krever en formell
meritteringsordning for formidling. Dette er ikke et radikalt ønske, men en
logisk konsekvens av at tellekantsystemet er under press. Når den gamle «harde
valutaen» med publiseringspoeng får mindre betydning, må vi definere hva som
skal verdsettes i stedet.
Her har vi en gyllen mulighet til å løfte frem
formidling. Dette er også helt i tråd med den internasjonale CoARA-avtalen
(Coalition for Advancing Research Assessment), som UiT har sluttet seg til.
Avtalen forplikter UiT til å verdsette et bredere spekter av akademiske bidrag.
2. Formidling må forstås som et strategisk verktøy.
Formidling er ikke lenger bare en plikt, formidling har blitt en forutsetning
for å lykkes. I kampen om eksterne midler fra Forskningsrådet og EU, vektlegges
planer for «impact» og samfunnsnytte stadig mer.
Dermed endres en god formidlingsstrategi
fra pynt på søknaden til en avgjørende komponent for finansiering. Et proaktivt
lederskap må bygge systemer som hjelper forskerne å utvikle slike
vinnerstrategier fra dag én.
Annonse
3. Formidling krever tid, ressurser og kompetanse. Formidling
må synliggjøres og legitimeres i arbeidsplanene. Da flyttes aktiviteten fra
kveldstid til arbeidstid. Universitetene bør etablere «såkornfond» for nødvendig
frikjøp og produksjonskostnader.
Formidling må være en del av et helhetlig og forutsigbart kompetanseløp.
Formidling må være en del av et helhetlig og
forutsigbart kompetanseløp. Kompetanse i mediehåndtering, visuell
kommunikasjon, og ytringskultur må gjøres tilgjengelig og bli en del av
karrieren, fra ph.d.-nivå til topplederprogram.
Fra pliktløp til drivkraft i nord
Både jeg og Schøning arbeider for UiT Norges arktiske
universitet, som har en visjon om å være en «drivkraft i nord» (Eallju). For
oss er formidling særlig viktig.
Vårt universitets kunnskap om Arktis, hav,
klima og urfolk er ikke bare til for internasjonale tidsskrifter. Kunnskapen er
for lokale samfunn i Finnmark, regional forvaltning i Tromsø, det samiske
parlamentet og nasjonale myndigheter i Oslo. Å sikre at denne kunnskapen når
ut, er ikke en tilleggsoppgave.
Formidlingen er selve kjernen i vår samfunnskontrakt.
Forpliktelsen krever et romslig formidlingsbegrep. Formidling
må romme alt fra den brede vitenskapsfestivalen som skaper begeistring hos barn
og unge, til den spissede «Policy Brief» som gir kunnskapsgrunnlag til en
statsråd, og til borgerforskningsprosjektet der vi skaper ny kunnskap i
fellesskap med dem det gjelder.
Schøning og hennes kolleger har gitt oss en verdifull
påminnelse og en klar utfordring. Svaret er å bygge den institusjonelle
ryggraden og det systemet som gjør formidling integrert, anerkjent og feiret i
og av akademia. En ryggrad som også ivaretar forskernes frihet til å ytre seg, i
tråd med Kierulfutvalgets anbefalinger om å styrke den akademiske
ytringsfriheten. Det krever et nytt og modig akademisk lederskap.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?