Manglende tilrettelegging for barn med autisme kan igjen føre til frustrasjon, utenforskap og atferdsuttrykk som tolkes som problematferd. Vi trenger nye løsninger, ikke mer av det samme, ifølge innleggsforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Vi trenger bedre tilrettelegging for barn med autisme i Norge
DEBATT: Mange lærere rapporterer at de ikke føler seg rustet til å tilrettelegge for barn med autismespekterforstyrrelser. Det gjelder både kunnskap, tid og tilgjengelige ressurser.
KennethLarsenFørsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
MetteBuntingDosent i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Tall
fra Folkehelseinstituttet viser at andelen førskolebarn med
autismediagnose har økt dramatisk det siste tiåret. For barn mellom to og fem
år har antallet diagnoser blitt firedoblet for gutter og femdoblet for jenter.
Dette gjelder ofte barn med tydelige trekk og behov for omfattende og langvarig
støtte.
Bak
statistikken skjuler det seg barn og familier med store behov. Mange av de
yngste barna har omfattende bistandsbehov allerede fra tidlig alder. De trenger
struktur, forutsigbarhet og tett oppfølging for å utvikle seg og ha det godt.
Men barnehagene og helsetjenestene de møter, har sjelden kapasitet til å gi dem
det de trenger.
Samtidig
får også stadig flere ungdommer og voksne diagnosen. I dag har over 1,5 prosent
av befolkningen mellom 2 og 30 år fått en autismediagnose, med høyere andel i
de eldste aldersgruppene. Dette bekrefter det fagmiljøene har pekt på i flere
år: økningen er reell og vedvarende. Men er det egentlig så overraskende?
Press på systemet – og barna
Ventetidene
for utredning og hjelp er lange, og mange steder mangler barnehager ansatte med
kompetanse om autisme. I skolen er det lignende utfordringer. Mange lærere
rapporterer at de ikke føler seg rustet til å tilrettelegge for barn med
autismespekterforstyrrelser. Det gjelder både kunnskap, tid og tilgjengelige
ressurser.
Ventetidene for utredning og hjelp er lange, og mange steder mangler barnehager ansatte med kompetanse om autisme. I skolen er det lignende utfordringer.
Manglende
tilrettelegging kan igjen føre til frustrasjon, utenforskap og atferdsuttrykk
som tolkes som problematferd. Det er barna som betaler prisen, men det er også
lærerne og foreldrene som bærer belastningen.
Ikke mer av det samme
Utviklingen
har vært synlig lenge. Det som før var unntak, har blitt en del av hverdagen i
barnehager, skoler og helsetjenester. Derfor holder det ikke å pusse på et
gammelt system. Vi trenger et systemskifte. Det nytter ikke å legge til noen
ekstra årsverk her og der hvis strukturene ikke er bygget for å romme barna
slik de faktisk er.
Annonse
Vi
må:
Styrke
forskningen på
årsaker, risikofaktorer og samfunnsmessige sammenhenger.
Utvikle
institusjoner som tåler variasjon,
og som bygger tilhørighet og fleksibilitet inn i systemet.
Satse
på kompetanseheving,
slik at fagpersoner kan møte barn og familier med innsikt og trygghet.
Dette
vil kreve både politisk vilje, ressurser og mot til å tenke nytt.
Under
Arendalsuka samles forskere, fagpersoner og representanter fra
brukerorganisasjoner for å diskutere nettopp disse spørsmålene. Hva vet vi
egentlig om årsakene? Hvilke hypoteser arbeides det med? Og hvordan kan vi som
samfunn møte en utvikling som utfordrer både helsevesen, barnehager, skoler –
og ikke minst familiene selv?
Dette
handler ikke bare om tall og prosenter. Det handler om barn som trenger å bli
sett, forstått og støttet, og om foreldre som står i krevende
omsorgssituasjoner. Det handler om ansatte som ønsker å gjøre en god jobb, men
som ikke får verktøyene de trenger. Systemet svikter ikke bare barna, det
svikter også de voksne som prøver å hjelpe.
Derfor
trenger vi nye løsninger – ikke bare mer av det samme.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?