Selv om jeg mener Frølich er ganske langt ute på jordet med sitt ensidige fokus på det han nok oppfatter som woke-ideologi, kan det likevel tenkes at han uforvarende er kommet til å berøre en problemstilling som faktisk er interessant og potensielt viktig, skriver Arve Hjelseth.(Foto: Ole Berg-Rusten / NTB)
Sats på disiplinfagene, ikke mastergrader med rare navn
DEBATT: Selv om Frølich tar feil, har han samtidig et poeng, skriver professor Arve Hjelseth.
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Peter Frølichs lett Trump-inspirerte utspill om tullefag
ved universitetene er neppe blant hans mest gjennomtenkte,
men det passer godt i innledningen av valgkampen.
Det er nok av velgere som lar
seg fenge, mange av dem uten å ha plagsomt mye kjennskap til innholdet i
fagene. Om debatten samlet sett skulle vise seg å gå i Frølichs disfavør, har
han uansett nok av tid til å moderere seg.
Selv om jeg mener Frølich er ganske langt ute på
jordet med sitt ensidige fokus på det han nok oppfatter som woke-ideologi, kan
det likevel tenkes at han uforvarende er kommet til å berøre en problemstilling
som faktisk er interessant og potensielt viktig.
Uklare skiller mellom mastergrader og buzzord
Det er nemlig en tydelig trend at det blir stadig
flere mastergrader som har fått egne navn, uten at det framgår særlig tydelig
hva som skiller den ene fra den andre. Mange av dem er nemlig sterkt
beslektede.
Ser vi på mitt eget fagområde, samfunnsvitenskapen, har de fleste
fakultetene i dag relativt nyetablerte mastergrader, som ikke tilhører
samfunnsvitenskapens opprinnelige disipliner. Navnet på graden er gjerne en
kombinasjon av ulike buzzord, for eksempel innovasjon, digitalisering,
mangfold, bærekraft, kjønn, organisasjon eller entreprenørskap.
Det er en tydelig trend at det blir stadig flere mastergrader som har fått egne navn, uten at det framgår særlig tydelig hva som skiller den ene fra den andre
Ekstra mange
ulike mastergrader kan man trolig ta i ledelse, da som regel med et prefiks
foran (kunnskapsledelse, endringsledelse, relasjonsledelse og så videre, bare
fantasien setter egentlig grenser).
Disse gradene er mange steder satt sammen slik at
mange av emnene som inngår hentes fra ordinære disiplinutdanninger. Studentene
har da felles undervisning i enkelte emner med dem som tar
disiplinutdanningene. Hvis graden dreier seg om ulike varianter av organisasjon
og ledelse, kan alltids et emne i organisasjonssosiologi ved det sosiologiske
instituttet inngå i denne graden.
Annonse
På denne måten har mange disiplininstitutter emner
hvor studenter fra flere ulike studieprogrammer deltar. Tendensen er at mange
tradisjonelle disiplinutdanninger sliter med rekrutteringen.
Det er trolig
færre som tar mastergrad i sosiologi og antropologi enn for 20 år siden
(sikkert en god nyhet for Frølich), men instituttene klarer seg stort sett
fordi de administrerer flere av disse nye mastergradene.
Mange kandidater ved
sosiologiske institutter blir dermed ikke mastere i sosiologi, men i for
eksempel «organisasjon, digitalisering, administrasjon og arbeid»,
som en av gradene heter ved vårt institutt. Flere av emnene de har tatt er i så
fall hentet fra ordinære disiplinutdanninger.
For instituttene har dette primært vært en måte å
overleve på. Vi har ganske lenge sett at tradisjonelle disiplinutdanninger er
blitt mindre populære. Det ser ikke minst ut til å skyldes at studentene virker
mer usikre enn før på hva de kan bruke graden til. Å være ekspert på
organisasjon og digitalisering virker kanskje mer håndgripelig og matnyttig enn
å være ekspert på sosiologi, samfunnsøkonomi eller antropologi.
Dette er skjedd i en tid hvor politikerne i stadig
større grad har mast om at studiene må gjøres mer relevante i
arbeidslivssammenheng. Det kjennes intuitivt som om digitalisering og bærekraft
er tettere på praksis enn overgripende fag som antropologi og biologi, derfor
har universitetene kastet seg på denne ideen i jakten på å fenge ungdommen.
Relevans til arbeidslivet
Men jeg er ganske sikker på at den reelle arbeidslivsrelevansen
er vel så stor dersom man tar et emne eller to i digitalisering og organisasjon,
som inngår i en disiplinbasert mastergrad, i stedet for å ta en mastergrad
med mindre bredde. Tilsvarende gjelder alle studiene i mangfold, bærekraft og
kjønn et cetera, som Frølich er mest opptatt av.
Annonse
Disiplinutdanninger kan brukes til svært
mye forskjellig, inkludert i yrker som ennå ikke finnes. Utfordringen er å
kommunisere det til usikker ungdom.
I stedet for alle de rare mastergradene med til dels merkelige navn, bør det satses mer på disiplinfagene.
Med en bredere mastergrad i en disiplin er
det dessuten mindre risiko for at studentene eksponeres for snevre perspektiver
som er gangbare i et avgrenset faglig univers, men uten i tilstrekkelig grad å
bli konfrontert med fagenes større bredde og den debatten som oppstår som følge
av det.
En større, disiplinbasert ramme
Selv om Frølich tar feil, har han derfor samtidig et
poeng. I stedet for alle de rare mastergradene med til dels merkelige navn, bør
det satses mer på disiplinfagene. En mastergrad i sosiologi (eller botanikk,
biologi eller litteraturvitenskap) ruster antakelig 25-åringer bedre for et
stadig skiftende arbeidsliv enn samlere grader basert på kortsiktige trender.
Det betyr ikke at innholdet i de nye mastergradene er overfladisk eller
unyttig, selv om kvaliteten sikkert varierer. Men perspektiver på både
organisasjon, bærekraft og kjønn kommer ofte best til uttrykk innenfor en
større, disiplinbasert ramme.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?