Vi bør innta en kritisk distanse til det menneskesynet som forfektes gjennom et biomedisinsk perspektiv, ifølge innleggsforfatteren.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Vi trenger et ikke-vestlig og mangfoldig syn på psykisk helse
DEBATT: Det er allment kjent hvordan psykiatrien lenge har nedvurdert spirituelle, åndelige, religiøse og kosmologiske faktorer.
FarhanShahFilosof, ph.d. og foredragsholder
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I
et debattinnlegg skriver professor emerita Ragnfrid Kogstad at de fleste underliggende
risikogener forbundet med bipolar lidelse fortsatt er ukjente. Dette til tross
for at forskere har identifisert flere tilknyttede genetiske områder.
Hun
kritiserer med rette den biomedisinske tenkningen i psykiatrien, som preges av en
undervurdering av det kontekstuelle feltet - som psykososiale faktorer,
undertrykkelse og fattigdom.
Vedvarende kritisk praksis
Etter
mitt syn er Kogstads advarsel om de etiske følgene av våre kunnskapsmessige posisjoner
en viktig påminnelse om å besinne oss; om å innta en kritisk distanse til det
menneskesynet som forfektes gjennom et biomedisinsk perspektiv.
Et
overdrevet fokus på genetiske og kausale modeller, begrenser med andre ord mer
helhetlige og ikke-vestlige tilnærminger til menneskelivets kompleksitet.
Spørsmålet er om tvang kan være et middel for reell tilfriskning, eller om det i realiteten forsterker fremmedgjøring, utrygghet og lidelse.
Det
er viktig å være klar over at måtene vår kunnskap tilegnes og formes på ikke er
nøytrale, men snarere er ladet og legger føringer på hvilke forklaringsmodeller
og perspektiver som gis legitimitet, og hva som befinner seg i periferien.
Dette
fordrer en kritisk holdning til kunnskapsproduksjonen, hvor man tar høyde for
hvordan vitenskapelige perspektiver er forankret i bredere ideologiske og
maktpolitiske strukturer og logikker.
En
slik kritisk holdning er avgjørende for å opprettholde en etisk forsvarlig praksis
som ikke reduserer menneskelivets radikale ubestemmelighet til et spørsmål om genetisk
bestemt skjebne eller hjernehelse. En forsvarlig etisk praksis må inkorporere
strukturelle, kulturelle og systemiske dimensjoner ved psykisk uhelse og lidelse,
men unngå faglig skråsikkerhet.
Annonse
Tvang forkledd som omsorg
Et
relativt nylig eksempel som poengterer viktigheten av å opprettholde en kritisk
praksis, er Stortingets lovendringer
i helseloven, som innebærer å senke terskelen for
tvangsbruk i psykiatrien.
Slike
endringer og holdninger vekker vesentlige spørsmål, om tvangens etiske og kunnskapsmessige
legitimitet, samt konsekvensene ved å benytte inngripende makt når mennesker
befinner seg i livssammenbrudd.
Spørsmålet
er om tvang kan være et middel for reell tilfriskning, eller om det i
realiteten forsterker fremmedgjøring, utrygghet og lidelse.
Tvang er en farlig vei, slik jeg ser det. Først og fremst fordi det frarøver
menneskets autonomi, mulighet til å eie sitt liv; å ta egne avgjørelser og stå til ansvar
på godt og vondt. Også fordi denne lovendringen avpolitiserer lidelse
og dermed overser muligheten for å tone inn på samfunnsmessige og systemiske
årsaker til dødelig fortvilelse, håpløshet, fremmedgjøring og utrygghet.
I
stedet reduseres lidelsen til et individuelt avvik, et medisinsk kasus. Og da
lister tvangen seg skremmende nær, forkledd som omsorg. Poenget mitt er at vi
bør utvise aktpågivenhet og årvåkenhet overfor denne lovendringen, som inngår i
en større strategi: å verne om psykiatriens maktposisjon.
Subtile former for kolonialitet
Her
kan også det som i dekoloniale teorier kalles for kolonialitet av makt og
kolonialitet av livet, kaste lys over tematikken. Dette beskriver hvordan
koloniale strukturer fortsetter å eksistere gjennom globale maktforhold, som
blant annet organiserer og rangerer kunnskapsproduksjoner i et hierarkisk
system.
Annonse
Kolonialitet
av makt viser til hvordan kontroll videreføres gjennom et bestemt kunnskapssyn og hierarkisk rammeverk, hvor vestlig kunnskapsproduksjon gjøres
til det gjeldende og legitime. Det vestlige modernitetsprosjektet etablerte ikke kun
politiske og økonomiske hierarkier, men også et kunnskapshierarki, der vestlig
rasjonalitet heves over ikke-vestlige kunnskaps- og livstradisjoner.
På
denne måten opprettholdes den koloniale ordenen gjennom formasjon av kunnskaps-
og makthierarkier og konstellasjoner, hvor ikke-vestlige filosofier og
kosmologier reduserer til mytologi og folklore, mens europeiske filosofiske og
intellektuelle tradisjoner tildeles status som universelt gyldige.
Slike
prosesser og ideologier har en stor betydning innenfor humaniora og
samfunnsvitenskap, der epistemisk vold (et systematisk fravær og undertrykkelse
av alternative kunnskapssyn og kunnskapstradisjoner) viderefører, sågar
forsterker, det kolonialistiske prosjektet.
Dekolonialisering av vestlig kunnskapssyn
Etter
mitt syn har det overnevnte også en overføringsverdi til psykiatriens enevelde,
om hvordan vestlige modeller for mental helse og behandlingsprosedyrer inntar
en urokkelig posisjon (naturalisering), der psykologisk smerte, eller
livssmerte og lidelse, forklares ut fra reduksjonistiske, medisinske og
diagnostiske kategoriseringer.
Dette er en videreføring av kolonial logikk, der vestlige definisjoner på normalitet og avvik blir universelt gyldige parametere.
Det
er allment kjent hvordan den biomedisinske psykiatrien, og for øvrig vestlig
psykologi, lenge har nedvurdert spirituelle, åndelige, religiøse og
kosmologiske faktorer som gyldige i forståelsen av psykisk smerte og psykisk
velvære.
Det
innebærer en delegitimering av ikke-vestlige perspektiver og innfallsvinkler på
psykisk (u)helse. Dette er en videreføring av kolonial logikk, der
vestlige definisjoner på normalitet og avvik
blir universelt gyldige parametere.
I
et samfunn preget av stadig mer kulturelt mangfold, hvor nettopp menneskelig kompleksitet
settes i relieff, er en sentral utfordring å stimulere til dekolonialisering
av kunnskapssyn, hvor vi eliminerer kunnskapsmessige totaliseringer og
(makt)hierarkier og snarere fostrer pluralisme. Altså, å anerkjenne et
mangfold av gyldige og legitime perspektiver på helse, liv, smerte og helbredelse/tilfriskning.
Annonse
En
slik etisk, kunnskapsmessig og politisk nytenkning, som bygger på respekt for
individets handlingsrom og uendelige rikdom, er for lengt overmoden.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?