Terapi er ikke et prosjekt i metafysisk oppvåkning. Det er et møte med konkrete livssituasjoner – preget av smerte, tvil, håp og ambivalens, skriver innleggsforfatterne.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Svar til Shah: Vitenskapen er ikke vestlig – den er universell
DEBATT: Vitenskap er ikke et sett med dogmer, men en måte å nærme seg virkeligheten på gjennom systematisk tvil, åpenhet for korreksjon og krav om reproduserbarhet.
Rolf Marvin BøeLindgrenPsykolog
Kenth-ArneHanssonFørsteamanuensis, Norges høyskole for helsefag
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Hvordan skal vi
forstå psykisk lidelse i et flerkulturelt samfunn? Det er et viktig spørsmål
Farhan Shah reiser i sitt innlegg på Forskersonen.
Hans anliggende – å ta
kulturell kontekst og meningsmangfold på alvor – er både relevant og nødvendig.
Men når han samtidig avviser det han kaller «vestlig psykiatri» som ensidig og
kolonial, skaper han en motsetning som ikke holder.
Vitenskapelig metode er
ikke et uttrykk for vestlig dominans, men for menneskelig innsikt og
etterprøvbarhet.
Ikke verdier, men redskaper
Det er viktig å
minne om hva vitenskap faktisk er: ikke et sett med dogmer, men en måte å nærme
seg virkeligheten på gjennom systematisk tvil, åpenhet for korreksjon og krav
om reproduserbarhet.
Skal man virkelig mene at klienter lengter etter åndelighet, men ikke vet det selv?
Disse prinsippene er ikke kulturelle verdier, men
metodiske redskaper. De har muliggjort medisinske og psykologiske fremskritt
som hjelper mennesker over hele verden – uavhengig av tradisjon eller livssyn.
Å redusere denne kunnskapstradisjonen til et «vestlig verdensbilde» er å
forveksle geografi med gyldighet.
Shah peker på at
biomedisinsk psykiatri ofte overser åndelige og kulturelle dimensjoner ved
psykisk lidelse. Det er en delvis berettiget kritikk. Men alternativene han
selv fremmer – som ofte bygger på autoritet, tro eller metafysiske
verdensbilder – ledsages ikke av forklaringer på hvordan disse kan etterprøves,
utfordres eller forbedres.
De færreste oppsøker åndelighet
Annonse
Uten slike mekanismer risikerer man å erstatte én
form for reduksjonisme med et nytt sett av dogmer. Det er ikke nok å hevde at
noe «fungerer»; man må også vise hvordan man vet det, og for hvem det faktisk
fungerer.
Et annet
uavklart poeng i Shahs innlegg er antydningen om at terapeuter bør være mer
åpne for å innføre spirituelle eller religiøse rammer i behandlingen. Det kan
være meningsfullt når det skjer på pasientens initiativ. Men de fleste som
oppsøker terapi, gjør det ikke fordi de mangler åndelighet – de gjør det fordi
livet har blitt vanskelig.
Vitenskapen gjør ikke krav på sannhet i absolutt forstand. Dens styrke er ikke skråsikkerhet, men evnen til å forbedres.
De ønsker hjelp til å håndtere hverdagen: jobb,
søvn, relasjoner, indre uro. Det finnes ingen bølge av pasienter som etterspør
mer religion – og det er ikke terapeutens oppgave å foreslå det.
Skal man
virkelig mene at klienter lengter etter åndelighet, men ikke vet det selv?
Ja, terapeuter
må møte pasientens livssyn med respekt. Men det er noe annet enn å introdusere
egne overbevisninger. Psykisk helsearbeid handler ikke om å gi mennesker en ny
forståelse av livet, men om å hjelpe dem å leve med sin egen.
Skal ikke gi nye virkeligheter og spirituelle verdensbilder
Terapi er ikke
et prosjekt i metafysisk oppvåkning. Det er et møte med konkrete
livssituasjoner – preget av smerte, tvil, håp og ambivalens. Å støtte mennesker
innebærer å ta utgangspunkt i deres egen virkelighet, ikke å tilby dem en ny.
Autonomi er ikke et hinder for terapiens etos – det er dens grunnbjelke.
Ironisk nok er
det Shah kaller «vestlig tenkning» – med røtter i opplysningstradisjonen – som
kanskje sterkest har fremhevet individets rett til å forme sin egen mening.
Respekt for autonomi er ikke en kulturell detalj, men et grunnprinsipp i
moderne behandlingsetikk.
Annonse
Å ta pasientens livssyn på alvor innebærer også å la
være å påtvinge egne. Det gjelder like mye for terapeuter med spirituelle
verdensbilder som for sekulære fagpersoner.
Ideologisk kritikk
Shah hevder at
han ønsker et pluralistisk kunnskapssyn. Likevel avviser han gjennomgående
sekulære, evidensbaserte tilnærminger som «koloniale».
I praksis skaper dette
et snevert rom for kunnskap, hvor bare de forståelsene som passer inn i et
bestemt rammeverk får plass. Kritikken blir da mer ideologisk enn åpen – og
står i fare for å utelukke nettopp det mangfoldet den hevder å fremme.
Avslutningsvis:
Vitenskapen gjør ikke krav på sannhet i absolutt forstand. Dens styrke er ikke
skråsikkerhet, men evnen til å forbedres. Den er revisjonsåpen – alltid i
bevegelse, alltid i samtale med nye erfaringer og innsikter. Det er dette som
gjør den så verdifull i møte med psykisk lidelse: ikke fordi den har alle svar,
men fordi den har verktøyene til å stille bedre spørsmål.
Hvis vi virkelig
ønsker et inkluderende, kulturelt sensitivt og kunnskapsbasert helsevesen, må
vi ikke forlate metodene som har gitt oss muligheten til å lære, feile og
forbedre oss – sammen, og på tvers av kultur.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?