Jeg lover mye interessant lesning for den som søker opp embodiment, embodied cognition eller embodied teaching and learning. Og det er garantert fritt for navlebeskuende selvrealisering eller terapi, skriver innleggsforfatteren.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Med mindfullness og meditasjon kan man erfare samspillet mellom kropp, tanker, følelser og omgivelser
DEBATT: Våre opplevelser og erfaringer deles inn i «psykiske» eller «fysiske». Det tankebaserte versus det kroppslige. Dette er en temmelig avleggs tankegang i 2024 som bør problematiseres og løftes opp i akademia
Anne Cecilie RøsjøKvammenFørstelektor i sang, Høyskolen Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Bør egentlig
universitetet og høyskoler drive med undervisning i mindfullness og
selvrealisering? Dette relevante spørsmålet ble den 6. mars løftet av Slottemo. Jeg benytter anledningen til å belyse
spørsmålet fra et litt annet ståsted enn Bjorheim (svar til Slottemo).
Jeg vil med dette argumentere for
at debatten bør zoomes ut, slik også Slottemo antyder, og at vi må adressere en
mulig underliggende forklaring på interessen og behovet for denne
type kurs og valgemner.
Akademisk utdanning skal være
intellektuelt arbeid og tankebasert, sier Slottemo. Det er selvsagt. Jeg vil hevde
at det ikke bare er akademias, men hele samfunnets manglende interesse for, og kunnskap
om hvordan vi mennesker agerer og reagerer som en enhet (kropp, kognisjon og
emosjoner) som er noe av problemet her.
Hvis vi ikke på noe stadium av et livslangt skoleløp får kunnskap om dette intrikate samspillet, går mye tapt.
Denne manglende kunnskapen kan være én
årsak og kilde til ulike utfordringer (og dermed interessen for og behovet for
denne typen valgemner) som vi ser vår tid.
Samspillet mellom kropp, kognisjon og
emosjoner skjer i en kontinuerlig og pågående interaksjon med omgivelsene våre.
Hvis vi ikke på noe stadium av et livslangt skoleløp får kunnskap om dette
intrikate samspillet, går mye tapt.
Våre opplevelser og erfaringer deles inn i
«psykiske» eller «fysiske». Det tankebaserte versus det kroppslige. Dette er en temmelig
avleggs tankegang i 2024 som bør problematiseres og løftes opp i akademia.
Mitt utgangspunkt er som sang- og
stemmepedagog i det praktiske kunstfeltet, et felt der utøverne stadig
navigerer og jobber med sine kropper, tanker og følelser. De siste årene har jeg
fordypet meg i feltet embodied teaching and learning, som er et stort forskningsfelt
innen akademia.
Feltet har ekspandert de siste tiårene og har røtter i blant annet embodied cognition
og enactive cognition.Embodied teaching and learning har bidragsytere
fra ulike disipliner (medisin, antropologi, fysikk, sykepleie, kunst, språk og
litteratur, pedagogikk med flere).
Det felles kunnskapsgrunnlaget er at kropp,
tanker, emosjoner og omgivelser virker sammen i en kontinuerlig sirkularitet, eller sammenheng om du vil. Vi
erfarer verden med kropp, tanker og følelser, og vi kan ikke dele våre
erfaringer opp i noe som kun er mentalt eller kun er fysisk.
De fleste har for lite
kunnskap om dette samspillet mellom tanker, kropp og omgivelser som vi alle, på
ulike plan, erfarer og opplever. Noen ganger blir det “for mye", for
stressende, for smertefullt eller for overveldende. Andre ganger kan vi kjenne
oss fulle av energi, glade og kanskje til og med lykkelige.
Kunnskap om hvordan
vi fungerer på et enhetlig plan i relasjon til omgivelsene er ikke på pensum.
Og på svært mange arenaer fortsetter vi å dele verden inn i det psykiske og det
fysiske. Det er et strukturelt og samfunnsmessig
problem som igjen frarøver oss muligheten til å
forstå oss selv på et individuelt plan.
Er ulike metoder
svaret?
Tja.
Annonse
Mindre støy på linja
Mindfullness og
meditasjon, som mange steder er på vei inn i akademia, er metoder som inviterer
deltakerne til å erfare og sanse sirkulariteten mellom kropp, tanker, følelser
og omgivelser. Noe av målet ved å lære metodene er at de kan gi en ro, en
tilstedeværelse og en oppmerksomhet som igjen (antar jeg) gjør at deltakerne øker sin oppmerksomhet i
øyeblikket og dermed sin evne til å utføre ulike oppgaver (lesing, skriving,
studering) med mer effektivitet og konsentrasjon.
Det blir rett og slett
mindre “støy på linja”. Slik sett kan kursing i mindfullness, meditasjon eller
andre liknende metoder være svært nyttige og tilby en relæring av nervesystemet
og hvordan den enkelte reagerer på ulike stimuli.
Det er ikke nødvendigvis et
skritt i feil retning, slik Slettemo antyder. Utfordringen videre er at emnene
må løftes inn i et akademisk rammeverk og settes inn i en forskning som
allerede finnes.
Kunnskapen er der, og jeg lover mye interessant lesning for
den som søker opp embodiment, embodied cognition eller embodied teaching and
learning. Og det er garantert fritt for navlebeskuende selvrealisering eller
terapi.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?