I kommuner hvor helsetjenestene ikke strekker til, er det de nærmeste pårørende som påtar seg ansvaret for hjelpen pasientene trenger. Selv om de ikke ønsker å ta ansvar for pleien, føler de seg presset til det, skriver innsenderen.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Syke får ikke den hjelpen de forventer fra kommunen
KRONIKK: Du håper kanskje at din mor skal få omsorg fra kommunen når hun blir gammel og skrøpelig, men i dag må pårørende oftere trå til selv for å forsikre seg om at sine nærmeste får den hjelpen de trenger.
Alison AxisaEriksenPhD-stipendiat ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, UIA
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Pasienter og pårørende
opplever at det er et sprik mellom det de forventer av hjelp når de er syke –
og det de faktisk får. Forskere ved Universitet i Agder har sett nærmere på 221
klager sendt til Pasient- og brukerombudet i 2019 (1).
Klagene handler
ofte om noe ganske grunnleggende: at folk ikke får den hjelpen de trenger, når
de trenger den.
Noen fikk ikke time hos
fastlegen i tide. Andre fikk ikke sykehjemsplass, eller opplevde at
hjemmetjenestene ikke strak til. Enkelte søkte om hjelp som brukerstyrt
personlig assistanse (BPA) eller sykehjemsplass, men ble i stedet tilbudt hjemmetjenester
som ikke passet situasjonen deres.
Også i Pasient- og
brukerombudets årsmelding fra 2024 pekes det på det samme: folk søker en type
hjelp, men får tilbud om noe annet (2).
Pårørende presses til å
ta mer ansvar for å hjelpe sine nærmeste
Når tjenester ikke
strekker til, havner pårørende ofte i en vanskelig situasjon – spesielt for pasienter
med store behov (1). De ser at deres
nærmeste ikke får den hjelpen de trenger, og selv om de ikke ønsker å ta ansvar
for pleien, føler de seg presset til det.
Når det er så lite hjelp å få, er det urimelig å be folk om å forvente enda mindre.
Studien viser at dette skjer med
foreldre til barn med stort hjelpebehov, eller ektefeller til eldre som blir
syke og ikke får den hjelpen de har krav på. Noen forteller hvor slitsomt dette
er, både psykisk og fysisk.
Det handler ikke bare om ekstra oppgaver i
hverdagen, men om å stå i en situasjon som sliter dem ut – fordi systemet ikke
stiller opp slik det burde.
Annonse
Er det vi som forventer
for mye – eller er hjelpen for dårlig?
I årsmeldingen fra 2024
beskriver Pasient- og brukerombudet en vanskelig situasjon i mange kommuner (2). Stram økonomi
fører til at sykehjemsplasser kuttes, selv om behovet øker. Ombudet peker også
på at pårørende med tunge omsorgsoppgaver får mindre avlastning enn før – noe
som også kom fram i studien fra 2019.
Kommunene sier at de har
lov til å redusere tilbudet når økonomien er presset, så lenge tjenestene er
«forsvarlige» (2). Det betyr at
hjelpen skal være trygg og dekke de viktigste behovene, selv om den ikke er
like omfattende som før.
Samtidig gir kommunene uttrykk for at pasienter og
pårørende må justere forventingene sine.
Kommunene informerer innbyggerne om at
det må kuttes i tjenestene, fordi økonomien er under sterkt press. De varsler
at innbyggerne må forvente mindre hjelp – og at pårørende må ta større ansvar.
Pasient- og brukerombudet
mener at det ikke er folks forventinger som er problemet, men at tjenestene
allerede ligger på et veldig lavt nivå (2). Når det er så
lite hjelp å få, er det urimelig å be folk om å forvente enda mindre.
Kommunene har ansvar for
å gi folk god hjelp
Selv om det er tøffe
tider og stramt budsjett i mange kommuner, har folk likevel rett til nødvendige
helsetjenester. Det står i menneskerettighetene, nærmest bestemt i FNs
konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Der står det at
alle mennesker har rett til best mulig helse (3).
Annonse
Derfor er det vanskelig å
forstå hvordan kommuner som kutter i hjelpen, og samtidig ber folk om å
forvente mindre, skal klare å oppfylle denne retten.
Det er viktig å si ifra
når hjelpen ikke er god nok
For at vi skal kunne vise
fram hvordan tjenestene i kommunene svikter, må folk fortsette å klage når de
ikke får den hjelpen de trenger.
I Norge har vi et tilbud
som mange andre land ikke har: hvert fylke har et Pasient- og brukerombud. De
kan hjelpe deg med å skrive en klage, og de kan også si fra til myndighetene
når mange opplever samme problemet.
For at vi skal kunne vise fram hvordan tjenestene i kommunene svikter, må folk fortsette å klage når de ikke får den hjelpen de trenger
Likevel er det mange som
lar være å klage. Noen er rede for at det skal få konsekvenser, eller at de
skal såre de ansatte som faktisk gjør en god jobb. Dette skriver Pasient- og
brukerombudet om i årsmeldingen fra 2024 (2). Men det er
viktig å si ifra – også når man setter pris på dem som hjelper.
Du kan bidra til å gjøre velferdsstaten
sterkere
Halvard Vike, en sosialantropolog,
altså en forsker som har studert hvordan mennesker og samfunn fungerer, har
skrevet mye om hvordan velferdsstaten i Norge fungerer. Han mener at systemet
vårt har fungert godt i mange år fordi folk i kommunene har brydd seg (4).
Både innbyggere,
ansatte og politikere har jobbet for å dekke behovene til folk og presset på
for at det skal bevilges nok penger til gode tjenester for alle. Hvis du klager
når hjelpen du får fra kommunen ikke er god nok, bidrar du til å gjøre velferdsstaten
sterkere.
Annonse
Om forskningen:
For å forstå klagene på en grundig måte brukte forskerne en metode som kalles refleksiv tematisk analyse (5). Denne metoden er utviklet av to forskere, Virginia Braun fra New Zealand og Victoria Clarke fra Storbritannia. Tematisk analyse betyr at man leser gjennom mange tekster og ser etter mønstre i hva folk sier – for eksempel hva slags erfaringer de har hatt, og hva mener de om en bestemt sak.
I refleksiv tematisk analyse er forskernes egne erfaringer viktige. Det betyr hvem forskerne er og hva de vet om teamet, vil påvirke hva de legger merke til og hvordan de tolker det folk forteller.
3. Justis- og beredskapsdepartementet. FNs
konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter - norsk
oversettelse. Lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett
(menneskerettsloven). LOV-1999-05-21-30 1999 [Available from: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?