Digitalisering er et komplekst problem som må løses i praksis, med en forståelse for hver kontekst og med menneskene det gjelder, ifølge innsenderne.Copyright (c) 2023 Roman Samborskyi/Shutterstock. No use without permission.
Digitalisering skjer ikke i teorien, men i hverdagen
DEBATT: Det er lett å ønske seg mer forskningsbasert kunnskap om digitalisering i offentlig sektor. Men vi må passe oss for å lete etter svarene på feil sted.
BenedicteFjellangerGründer i Team Agile
HenrikByremoGründer i Team Agile
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I en nylig publisert artikkel på Forskning.no,
peker Leif Knutsen fra Simula på at «folk
sliter med digitalisering fordi det faktisk er vanskelig». Han etterlyser
mer forskningsbasert kunnskap som løsning på utfordringene offentlig sektor
møter.
Ambisjonen er god, men spørsmålet vi bør
stille er «Hvorfor er digitalisering
egentlig så vanskelig, og hvor oppstår løsningene?»
Digitalisering er et komplekst problem –
og nettopp derfor kan det ikke løses med forskning alene. Svaret må finnes i
praksis, gjennom forståelse for hver kontekst og blant de menneskene som er en
del av det. Det finnes ikke ett riktig svar – bare mer eller mindre gode valg,
avhengig av hvem man er, hvor man står og hva man ønsker å oppnå.
En offentlig sektor – mange
virkeligheter
Det snakkes altfor ofte om «digitalisering av offentlig sektor» som
om det er ett samlet prosjekt. Det er det ikke. Offentlig sektor består av en
myriade av virksomheter – alt fra små kommuner med få ansatte til nasjonale
etater og sykehus med komplekse, regulatoriske rammer. Disse virksomhetene har
ulike mål, ulike brukere og ulik modenhet.
Det snakkes altfor ofte om «digitalisering av offentlig sektor» som om det er ett samlet prosjekt. Det er det ikke.
Evnen til å lykkes digitalt henger sammen
med hvem organisasjonen er til for, hvilke tjenester den tilbyr, og hvor moden
den er – både teknologisk og kulturelt. Digitalisering er med andre ord et
situasjonsbestemt endringsarbeid, ikke en metode man kan hente fra en
forskningsrapport eller kopiere fra en suksesshistorie i privat sektor.
Det
reelle forbedringsarbeidet skjer i praksis
Forskningen kan gi oss verdifulle
prinsipper – som at team må ha fart og flyt, at brukeren må stå i sentrum, og
at små iterasjoner fungerer bedre enn store løft. Men det virkelige
forbedringsarbeidet skjer i teamene. I hverdagen. I beslutninger som tas i det
tverrfaglige møtet mellom fag, teknologi og ledelse. Det er her læringen skjer.
Og det er her digitalisering faktisk skjer.
Annonse
I stedet for å spørre «Hva sier forskningen?», burde vi heller
spørre «Hva har vi lært til nå – og
hvordan lærer vi raskere sammen?»
Digitalisering
som strategisk praksis – ikke akademisk ideal
Skal vi lykkes bedre med digitalisering i
offentlig sektor, trenger vi ikke nødvendigvis mer forskning. Vi trenger bedre
forutsetninger for at læring og eierskap skjer i praksis:
● Mindre avhengighet av eksterne
konsulenter
● Mer intern kapasitet og strategisk
teknologiforståelse
● En sterkere kultur for
kontinuerlig læring og forbedring
Knutsen har rett i at det ofte skorter på
felles forståelse for hva teknologi kan og bør utrette. Men her mener vi
løsningen ligger i nær samhandling – i og med organisasjonene selv – og ikke i
flere forskningsrapporter. Skal digitalisering føre til mer verdiskaping, må de
som eier oppdraget også eie prosessen.
Læring trumfer forskning når
det skjer i kontekst
Annonse
Skal vi lykkes bedre med digitalisering i
offentlig sektor, må vi derfor begynne med å ta eierskap til utfordringene,
fremfor å outsource dem til akademia eller eksterne eksperter. Det finnes ingen
universell oppskrift som gjelder for alle; det som fungerer ett sted, kan være
feil sted et annet.
Forbedring skjer ikke i konferanserom
eller i forskningsrapporter, men i hverdagens arbeid – gjennom team som lærer
og utvikler seg i sanntid. Derfor er det ikke forskning alene som bringer oss
videre, men læring i praksis – forankret i virkeligheten, og drevet av dem som
kjenner oppdraget og brukerne best.
Det er først når virksomhetene selv
forstår hva de skal oppnå, hvorfor det er viktig, og hvordan de kan lære seg
frem til løsningen, at digitalisering gir varig verdi. Det skjer ikke i
laboratoriet – men i hverdagen. Og det må eies av dem som er tettest på
virkeligheten.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?