Med et mål om å bidra til større representasjon av forskere og metodiske innganger tilbyr jeg «episodisk deltagende observasjon» som et alternativ i kvalitative forskningsprosjekter, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Akademia må gi plass til flere forskertyper enn hvite menn med tid og penger
KRONIKK: I antropologien definerer de mest privilegerte forskerne sin egen forskning som fasit og underminerer «de andres» studier. Det må vi både utfordre og gi alternativer til.
Rannveig Beito SvendbyRannveig BeitoSvendbyRannveig Beito SvendbyFørsteamanuensis i spesialpedagogikk, Universitetet i innlandet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Maktskjevheter, elitisme og manglende representasjon er pågående
utfordringer i akademia. Det er for eksempel fortsatt majoritetsbefolkningen som
får definere hva som er verdt å vite – og deres kunnskapssyn passerer som
objektive, som Camilla Ahamath påpeker i Khrono 27. juli.
Slike problemer skjuler seg også i akademikeres ideer om
hvordan forskning skal utføres for å regnes som ekte vare.
Et eksempel på dette er det tradisjonelle feltarbeidet,
som innebærer at forskeren reiser bort, helst langt hjemmefra, for å delta i
samhandling med de innfødte over måneder eller år.
Styrken i dette ligger i at forskeren
studerer mennesker i deres naturlige terreng med et informert utenfrablikk, og
glir inn i befolkningens daglige rutiner til de kjenner dem på sin egen kropp.
Mange tør knapt benevne sin forskning som feltarbeid eller deltagende observasjon om det ikke er gjort i tråd med den tradisjonelle oppskriften.
Men hvem er forskerne som kan gjøre dette?
Systematisk ekskludering
Det vil for noen være umulig å reise bort over lengre
tid, og ikke minst å oppholde seg på fjerntliggende steder uten tilgang til
gode sanitære forhold, helsehjelp eller universell utforming.
Disse noen er ikke tilfeldige enkeltindivider. I likhet
med hvem som har tilgang til «den rette måten» å gjøre feltarbeid på, så er det
et mønster i hvem som ikke har det.
For samtidig som det tradisjonelle feltarbeidet gir et
unikt utgangspunkt for å forstå folk og samfunn, så forutsetter det en rekke
privilegier – som god helse, ubundet tid og penger nok til å kunne prioritere
en slik reise.
Det er det mange som ikke har.
Ironisk nok kan fraværet av disse privilegiene være en
forskers utgangspunkt for å produsere innsiktsfull forskning – men også grunnen
til at forskningen avskrives. For – som Hylland Eriksen skriver i læreboken Små
steder – store spørsmål (2021) – skal feltarbeidet vare «fra noen måneder
til to år eller lenger» med et mål om at tilstedeværelsen
«synes tilnærmet naturlig for de fastboende» (s. 36).
Hvite menn med tid og penger
I et historisk tilbakeblikk trer den «ideelle» forskeren med
det «riktige» feltarbeidet frem som en fysisk kropp. Den besittes av en
funksjonsfrisk, hvit mann med tid og penger å avse.
Ikoniske feltarbeid
inkluderer Malinowskis studie av trobrianderne (1922), Radcliffe-Browns av
samfunnet på Andamanøyene (1922), Barths av nomadene i Persia (1961) og Geertz’
av den balinesiske hanekampen (1973).
Denne forskningens idealiserte status er tydelig gjennom fremsnakking
fra undervisere, plassen den får i lærebøkene og måten den bli møtt av andre
fagfelt på.
Annonse
Mange tør knapt benevne sin forskning som feltarbeid eller
deltagende observasjon om det ikke er gjort i tråd med den tradisjonelle
oppskriften. Dette skjer til tross for at de mest idealiserte studiene har
mange svakheter, som manglende transparens, representasjon, refleksivitet og
bevissthet om slagsider.
Samtidig som den «ideelle» forskerens arbeid hylles blir forskning
med en metodisk tvist automatisk definert med annenrangs status selv om den
ikke har tilsvarende svakheter. Det er et uttrykk for systematisk ekskludering
– og det hindrer essensiell kunnskapsutvikling.
Bunden tid og omsorgsansvar
Forskere med visse funksjonsnedsettelser er ett eksempel
på en gruppe som lett vil havne på sidelinjen fordi de ikke nødvendigvis kan
utføre feltarbeid i tråd med den klassiske oppskriften.
Forskere med visse funksjonsnedsettelser er ett eksempel på en gruppe som lett vil havne på sidelinjen fordi de ikke nødvendigvis kan utføre feltarbeid i tråd med den klassiske oppskriften.
Et annet et visse
minoriteter som i hverdagen har bunden tid, omsorgsansvar og kulturelle eller
religiøse forpliktelser som forhindrer feltarbeid i tråd med elitens
innramming. Med andre ord vil idealiseringen av én måte å gjøre feltarbeid på
systematisk diskriminere bestemte
grupper.
Samtidig trenger akademia disse gruppenes unike blikk. De
gir nye og andre perspektiver enn det ene som tilhører den «ideelle» forskeren.
Det verdifulle «andre» blikket
De kroppslige og radikale forståelsene av
funksjonshemming som ble presentert for leseren i «The Body Silent» av
Murphy (1987), kunne illustrerende nok aldri ha blitt utviklet av en «ideell» forsker.
Annonse
Det gjelder også forskningen fra kvinnelige antropologer,
som lenge var en av de ekskluderte gruppene. Det måtte en kvinne til for
å få tilgang til kvinners livsverden, som eksemplifisert av Rosaldo (1974) og
Weiner (1988). Disse bidro også med å synliggjøre graverende metodesvakheter og
innforståttheter i den «ideelle» (mannlige) forskerens studier.
Episodisk feltarbeid som et alternativ
Med et mål om å bidra til større representasjon av
forskere og metodiske innganger tilbyr jeg «episodisk deltagende observasjon» som
et alternativ i kvalitative forskningsprosjekter.
Episodisk deltagende observasjon tilbys som en
supplerende metode til kvalitative forskningsprosjekter som benytter
intervjuer, gruppeintervjuer, autoetnografier eller andre innganger som
involverer menneskers samspill.
Metoden kan utføres når som helst i løpet av forskningsprosessen, for eksempel i et planlagt møte med studiedeltageren(e) eller etter et intervju.
Metoden har en pragmatisk ramme der fleksibilitet står
sentralt. Det at metoden utføres episodisk betyr at den kan skje
innenfor en ramme på noen minutter, timer, dager eller måneder; med andre ord
kan en episode være så kort eller lang som helst.
Metoden tar dermed avstand
til en tatt for gitt idé om at tid i seg selv samsvarer med kvalitet. Et langt
tidsspenn sannsynliggjør at det kan oppstå ny innsikt, men det er i
utgangspunktet ingen korrelasjon mellom tid brukt og kvaliteten på en studie.
Når og hvor som helst
Metoden kan utføres når som helst i løpet av
forskningsprosessen, for eksempel i et planlagt møte med studiedeltageren(e)
eller etter et intervju. Det kan skje «hjemme» eller «borte». Hvorvidt det blir
én eller flere «episoder», og om de oppstår spontant eller arrangeres, er opp
til forskeren å avgjøre.
Den skiller seg fra andre kreative variasjoner av
deltagende observasjon – for eksempel «revelatory moments» og «accidental
ethnography» – ved at den er strategisk innlemmet fra oppstart av en studie, og
ikke trenger å inngå i et langvarig feltarbeid.
Forskere som ønsker å benytte «episodisk deltagende
observasjon» innlemmer metoden i prosjektskissen fra start, må få samtykke fra
studiedeltagerne og følger øvrige etiske retningslinjer for forskning.
Flere veier til gullet
Data produsert gjennom deltagende observasjon kan berike
og styrke en studie selv om forskeren ikke har anledning til å dra «ut» eller være
i felt over lang tid. Om du er veileder til en master- eller doktorstudent i en
slik situasjon (eller selv er det), med et prosjekt som kan styrkes av
deltagende observasjon, så kan «episoder» være en pragmatisk løsning.
Og hvorfor ikke bruke nye innganger til å produsere data?
Det klassiske feltarbeidet er tross alt definert som gullstandard av de som
selv har utbytte av at det idealiseres.Men når det kommer til stykket, er det mange måter å
finne gull på.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?