Svarer forsker Leif Knutsen: Men digitalisering – og særlig den teknologiutviklingen vi nå står midt oppe i – følger ikke slike stabile utviklingsmønstre, skriver innsenderne.(Illustrasjon: Shutterstock / NTB)
Forskningen holder ikke tritt med den teknologiske utviklingen
DEBATT: Når teknologiutviklingen går så raskt, kan vi ikke vente på at forskningen skal gi oss ferdig dokumentert evidens i forkant av handling.
BenedicteFjellangerGründer i Team Agile
HenrikByremoGründer i Team Agile
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I vårt opprinnelige tilsvar til intervjuet med Leif Knutsen på forskning.no
argumenterte vi for at digitalisering først og fremst er et læringsarbeid som
skjer i praksis – i møte med mennesker, tjenester og organisasjoner i
kontinuerlig endring.
Knutsen svarer med en viktig nyansering av
forskerens rolle og peker på hvordan forskning og praksis bør utfylle
hverandre. I mange sammenhenger er vi enige i det:
På områder der utviklingen
skjer gradvis, og kunnskap kan bygges systematisk over tid, gir evidensbasert
tilnærming et godt grunnlag for bedre beslutninger.
Rask utvikling
Men digitalisering – og særlig den
teknologiutviklingen vi nå står midt oppe i – følger ikke slike stabile
utviklingsmønstre. Innen blant annet kunstig intelligens, automatisering og
datadrevet teknologi skjer skiftene med en fart som gjør at forskningsbasert
kunnskapsakkumulering ofte ikke rekker å holde tritt.
Når teknologiutviklingen går så raskt, kan vi ikke vente på at forskningen skal gi oss ferdig dokumentert evidens i forkant av handling.
Teknologien beveger seg
eksponentielt fremover, mens organisasjoners evne til å lære og tilpasse seg
utvikler seg langt mer lineært.
Denne asymmetrien skaper et stadig mindre handlingsvindu. Når forskningen omsider har fått samlet data,
gjennomført analyser, kvalitetssikret funn og publisert resultater, kan både
teknologiske forutsetninger og praktiske anvendelsesmuligheter allerede ha
flyttet seg videre.
Beslutninger i sanntid
Annonse
I mellomtiden må ledere, team og organisasjoner
kontinuerlig gjøre prioriteringer og beslutninger i sanntid – ofte under høy usikkerhet
og med begrenset kunnskap tilgjengelig i øyeblikket.
For offentlig sektor gjør dette behovet
for praksisnær, kontinuerlig læring desto viktigere. Når teknologiutviklingen
går så raskt, kan vi ikke vente på at forskningen skal gi oss ferdig
dokumentert evidens i forkant av handling.
I stedet må vi bygge systemer for å
lære underveis – for å eksperimentere, justere og utvikle kunnskap gjennom
selve arbeidet med digitaliseringen.
Forskning fortsatt viktig
Dette betyr ikke at forskning er
irrelevant. Tvert imot spiller forskning fortsatt en viktig rolle i å belyse
mønstre, prinsipper og erfaringer i etterkant. Forskning kan også gi oss nyttig
informasjon for refleksjon og retning. Men i selve utviklingsøyeblikket er det
praksisbasert læring som må lede an.
I et teknologilandskap hvor mulighetene
løper foran oss, blir læringshastigheten i praksis en strategisk
kjernekompetanse.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?