Svarer forsker Leif Knutsen: Men digitalisering – og særlig den teknologiutviklingen vi nå står midt oppe i – følger ikke slike stabile utviklingsmønstre, skriver innsenderne.

Forskningen holder ikke tritt med den teknologiske utviklingen 

DEBATT: Når teknologiutviklingen går så raskt, kan vi ikke vente på at forskningen skal gi oss ferdig dokumentert evidens i forkant av handling.

Publisert

Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.

I vårt opprinnelige tilsvar til intervjuet med Leif Knutsen på forskning.no argumenterte vi for at digitalisering først og fremst er et læringsarbeid som skjer i praksis – i møte med mennesker, tjenester og organisasjoner i kontinuerlig endring. 

Knutsen svarer med en viktig nyansering av forskerens rolle og peker på hvordan forskning og praksis bør utfylle hverandre. I mange sammenhenger er vi enige i det: 

På områder der utviklingen skjer gradvis, og kunnskap kan bygges systematisk over tid, gir evidensbasert tilnærming et godt grunnlag for bedre beslutninger.

Rask utvikling

Men digitalisering – og særlig den teknologiutviklingen vi nå står midt oppe i – følger ikke slike stabile utviklingsmønstre. Innen blant annet kunstig intelligens, automatisering og datadrevet teknologi skjer skiftene med en fart som gjør at forskningsbasert kunnskapsakkumulering ofte ikke rekker å holde tritt. 

Når teknologiutviklingen går så raskt, kan vi ikke vente på at forskningen skal gi oss ferdig dokumentert evidens i forkant av handling.

Teknologien beveger seg eksponentielt fremover, mens organisasjoners evne til å lære og tilpasse seg utvikler seg langt mer lineært.

Denne asymmetrien skaper et stadig mindre handlingsvindu. Når forskningen omsider har fått samlet data, gjennomført analyser, kvalitetssikret funn og publisert resultater, kan både teknologiske forutsetninger og praktiske anvendelsesmuligheter allerede ha flyttet seg videre. 

Beslutninger i sanntid

I mellomtiden må ledere, team og organisasjoner kontinuerlig gjøre prioriteringer og beslutninger i sanntid – ofte under høy usikkerhet og med begrenset kunnskap tilgjengelig i øyeblikket.

For offentlig sektor gjør dette behovet for praksisnær, kontinuerlig læring desto viktigere. Når teknologiutviklingen går så raskt, kan vi ikke vente på at forskningen skal gi oss ferdig dokumentert evidens i forkant av handling. 

I stedet må vi bygge systemer for å lære underveis – for å eksperimentere, justere og utvikle kunnskap gjennom selve arbeidet med digitaliseringen.

Forskning fortsatt viktig

Dette betyr ikke at forskning er irrelevant. Tvert imot spiller forskning fortsatt en viktig rolle i å belyse mønstre, prinsipper og erfaringer i etterkant. Forskning kan også gi oss nyttig informasjon for refleksjon og retning. Men i selve utviklingsøyeblikket er det praksisbasert læring som må lede an. 

I et teknologilandskap hvor mulighetene løper foran oss, blir læringshastigheten i praksis en strategisk kjernekompetanse.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?

Powered by Labrador CMS