Norske forskere er ledende innenfor digitalisering, skriver innleggsforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Forskning på teknologi går hånd i hånd med bruken av den
DEBATT: Vi har alt å vinne på et bedre samspill mellom praksis og forskning. Det er lite som tyder på at forskningsbasert kunnskap ligger etter eller sinker praksis, snarere tvert i mot.
LeifKnutsenForsker, SimulaMet
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Uten å henvise til det, tar de også opp Martecs lov (formulert av Scott Brinker i 2013): Mens
teknologi endrer seg eksponensielt, endrer organisasjoner seg logaritmisk,
altså langt saktere.
Martecs lov lar seg ikke lett bekrefte, men poenget er gyldig: Mengden tilgjengelig
kunnskap vokser fortere enn vår evne til å ta den i bruk, både som individer og
grupper. En organisasjons evne til å oppfatte, finne ut
av og nyttiggjøre seg kunnskap er en stadig viktigere suksessfaktor.
Premisset mitt er at forskning og praksis utfyller og forbedrer hverandre, ikke at de på noen måte konkurrerer.
For de fleste organisasjoner er kunnskap om teknologi mindre viktig enn kunnskap
om både muligheter og begrensninger i
anvendelse av teknologi. Det ser vi i at teknologibaserte produkter som ble
fremmet som det ultimate for bare noen år siden er nå avleggs. Samtidig
viser det seg at annen, eldgammel teknologi er seiglivet.
Utgangspunktet for denne diskusjonen var et intervju med meg i forskning.no hvor jeg etterlyser bedre kobling mellom forskning og
praksis.
Annonse
Premisset mitt er at forskning og praksis utfyller og forbedrer
hverandre, ikke at de på noen måte konkurrerer. Det er lite som tyder på at forskning
utgjør en sinke i produktiv innovasjon, snarere tvert i mot. Faktisk oppstår veldig mye av kunnskapen som driver nytenkning i forskning.
For eksempel: Jeg tok
mitt første doktorgradsseminar i en forløper til kunstig intelligens, ekspertsystemer, ved Columbia i 1987, og jeg skrev også en undervisningscase om online banktjenester samme år, flere år før
noe slikt kom til Norge.
Forskning
muliggjør og får fart på innovasjon
Det finnes selvfølgelig langt viktigere
eksempler enn mine personlige erfaringer:
Grunnlaget for internett (TCP/IP) var en fremforsket løsning på upålitelige datanettverk, og grunnlaget for moderne programmeringsteknikk ble bevist i Universitetet i Oslos forskning på Simula.
Datadrevet beslutningspraksis har sine røtter
i statistikk, bedre forståelse av hva data bety og annet som krever dyp forskning.
Smidig utviklingspraksis oppsto også fordi
praktikere tok i bruk forskningsbasert innsikt. Praksisområder som Scrum, XP og
flere kom ut av (blant andre) Fred Brooks’ empiriske tilnærming til programvareutvikling på 60-tallet, Nonaka og Takeuchisforskning på læring i organisasjoner, Barry Boehm og Tom Gilbs forskning på iterativ læring.
Dette
ble samlet i The Agile Manifesto i 2001. Påfølgende innsats
for å integrere utvikling og produksjon av IT-systemer (Devops) bygger (blant annet) på forskning på
Eliyahu Goldratts forskning på prosessbegrensninger.
Adaptivt
lederskap
Fordelen med å vektlegge hva fremfor hvordan er blitt empirisk testet i flere tiår gjennom arbeidet
til blant annet Locke og Latham. Jeg fikk lære om adaptivt lederskap i møtet med
usikkerhet i et foredrag av psykiatriprofessoren Ron
Heifetz i 1996, fulgt opp av fremragende forskning fra ham, Mary Uhl-Bien og flere andre i tiårene siden
da.
Min avhandling bygger på rollen gode målsetninger kan ha for å fremme
adaptivt lederskap i organisasjoner som er vant til å fungere gjennom
tradisjonell administrativ praksis.
Økosystemer
for innovasjon
Verdens mest innovative
forretningsmiljøer vokser opp rundt forskningsinstitusjoner, som Silicon Valley rundt universitetene i San
Francisco Bay Area, Route 128 ved universitetene i Boston, i Israel rundt flere forskningsinstitusjoner, Silicon Alley ved NYU og Columbia.
Annonse
I Norge har
forskningsmiljøer ved (blant andre) NTNU, UiO, UiA, BI og NHH bidratt til
innovativ utvikling i Sintef,
Simula,
Norsk Regnesentral
og flere.
Forskning bygger kunnskap men må få ben å
gå på: Vi har alt å vinne på et bedre samspill mellom praksis og forskning.
Vi har alt å vinne på et bedre samspill mellom praksis og forskning.
Feltet design thinking demonstrerer veldig godt
slagkraften i slikt tett samarbeid. Dette er utviklet som en tverrfaglig
disiplin som kombinerer forskning innenfor ingeniørvitenskap (David Kelley) og ledelse (Jeanne Liedtka) i samarbeid med praktisk
design (Tim Brown).
Det har røtter i forskning på
problemløsning, beslutningsvitenskap, og inkluderende («skandinaviske») designprosesser.
Behovet for bedre samhandling
Annonse
Det er helt klart flere utfordringer i
forskningsverden. Det tar lang tid fra forskningskunnskap oppstår til den
publiseres - for at forskning skal være etterrettelig, etterprøvbart og nyttig
må det planlegges, gjennomføres, analyseres, dokumenteres og sammenfattes med
høyt presisjonsnivå, og det tar tid.
Dette ble et prekært problem under
Covid-19 som flere forskningsmiljøer (ikke minst hos FHI) løste gjennom innovative
prosesser.
Forskningsresultater retter seg oftere mot andre forskere og
sjeldnere til praktikere. Formatet og språkbruken i vitenskapelig litteratur
varierer i kvalitet, men presisjon prioriteres over alt annet.
Norske forskere er ledende innenfor digitalisering.
Videre er publikasjonene
vanskelig tilgjengelig og ofte dyre. Funn og konklusjoner lar seg ikke lett overføre til praksis, ikke minst fordi forskning kvier seg for tabloide overskrifter og fengende
ideer.
Vi i EDOS (Effective Digitalisation of the Public Sector) bidrar også til dette gjennom
våre stadig mer populære ukentlige nyhetsbrev og seminarer som rettes til praktikere.
I Norge hersker det et svært godt samarbeid
om digitalisering mellom offentlige institusjoner i Norge og
forskningsmiljøene. Norske forskere er ledende innenfor digitalisering.
Vår
spørreundersøkelse tyder imidlertid på at det er potensiale for mer av det
gode. Utfordringen består i å utvide og effektivisere kilder til
læring, minimere støy i utvalget av kilder og gjøre læringsprosessene mer
effektive på tvers av forskning og praksis.
Jeg ser frem til flere innspill på hvordan dette kan utrettes.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?