Nyhetsmedienes lettvinte og klikkvennlige tilnærming til en av verdens mest lukrative industrier har betydning for forståelsen av pornografi i samfunnet. Så lenge redaksjonene jager klikk fremfor kritikk, vil pornoens blindsoner bestå, skriver innleggsforfatterne.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Nyhetsmedienes pornodekning er en klikkjakt
DEBATT: Når klikkjaget styrer dekningen av porno, er det lett å få «Sexsjokk på direkten». Da kan viktige samfunnsperspektiver forsvinne.
Hilde Kristin DahlstrømHilde KristinDahlstrømHilde Kristin DahlstrømDosent i journalistikk, NLA
Liv Iren HognestadLiv IrenHognestadLiv Iren HognestadHøyskolelektor i journalistikk, NLA Høgskolen
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
«Nå må dere ta pornopraten», sa helsesykepleieren da hun stakk hodet inn på
foreldremøtet. Lokalt helsepersonell og politi advarte mot en økning i
overgrepssaker med unge ofre og gjerningspersoner med en mulig link til grov
porno.
Vi ble nysgjerrige.
Hvordan dekker norske medier porno, egentlig? Det
har vi undersøkt i et nytt forskningsprosjekt.
NRK med minst porno
Fra
2020 til 2023 ble porno nevnt i 1540 artikler i NRK, Dagbladet, TV2,
Aftenposten og VG ifølge søk i mediedatabasen Retriever. «Pornoen naboen din
ser på» (Dagbladet) og «Trumps pornostjerne: - Jeg tror han trenger mer ris» (Aftenposten) er bare to eksempler.
«Sexsjokk på direkten» (Dagbladet) er et eksempel på den mest dominerende tilnærmingen til porno i artiklene, nemlig underholdning
En nærmere analyse viste at 583 av de 1.540 artiklene handlet om porno. Nesten halvparten av sakene ble publisert i Dagbladet,
deretter fulgte TV2, VG og Aftenposten. NRK hadde færrest saker om
temaet.
Billig
og enkel journalistikk
Utenlandske
medier er den absolutt vanligste kildetypen i artiklene om porno. Nesten
halvparten av artiklene bygger bare på utenlandske medier, slik som: «Lettkledd
Disney-stjerne (22) knuser alle rekorder» (TV2).
Det viser at journalistene har brukt lite tid på sakene.
Journalistenes kildearbeid sier mye om kvaliteten på journalistikken, og det å
bruke flere kilder betraktes vanligvis som et kvalitetstegn. Det er langt
mellom slike saker i vårt materiale. Nesten to av tre artikler har ingen eller
bare én muntlig kilde.
TV2
og Aftenposten skiller seg ut med påfallende få saker med tre eller flere
kilder, henholdsvis 3 og 4 prosent. Hos NRK gjelder det derimot hver fjerde sak. Det
indikerer at NRK, som ikke er avhengig av klikk på samme måte som de andre
mediene, muligens presenterer en grundigere journalistikk om porno.
Samtidig er
over halvparten av sakene fra NRK basert på ingen eller én muntlig kilde, noe
som indikerer liten journalistisk innsats også der.
Pirrende
illustrasjoner
I
underkant av halvparten av artiklene er illustrert med intime motiver i
hovedbildet som fungerer som et blikkfang. Bildene viser oftest et
heteroseksuelt par, gjerne med fokus på kvinnen, og personene på bildet er
sjelden intervjuet i saken. Dagbladet, VG og TV2 har høyest andel intime
illustrasjoner.
De
vanligste muntlige kildetypene, helsepersonell og eksperter, utgjør nesten
halvparten av de muntlige kildene til sammen. Samtidig er de nærmest fraværende
i hovedbildene. Journalister, programledere og kjendiser, de nest vanligste
muntlige kildetypene, er derimot ofte på hovedbildet.
Annonse
Underholdning
og forbrukerfokus dominerer
«Sexsjokk
på direkten» (Dagbladet) er et eksempel på den mest dominerende tilnærmingen
til porno i artiklene, nemlig underholdning. Den reflekterer nyhetskriterier
som sensasjon, underholdning, kuriosa og kjendiser.
Disse artiklene fokuserer
ofte på noe rart, sjokkerende eller uventet. «Naken-sjokk: Mistet jobben etter
å ha avslørt porno-hemmelighet» (Dagbladet) og «Pave Frans advarer prester og
nonner mot å se på porno» (NRK) er andre eksempler. Utenlandske medier er den
klart vanligste kildetypen. Når journalisten har intervjuet noen, er det som
regel en kjendis eller en person som lager porno.
En
annen tilnærming, med vekt på forbrukerperspektivet, har flere fellestrekk med
underholdningsperspektivet. Samtidig som forbrukerperspektivet er et uttrykk
for den kommersielle siden av journalistikken, kan det bidra med
folkeopplysning i tråd med det klassiske journalistiske idealet om å informere.
Funnene gjenspeiler pornoens utbredelse i samfunnet, og viser at porno langt på vei er normalisert.
Disse sakene handler typisk om hvordan man kan forbedre sexlivet sitt: «Hvordan
oppnå god sex – hele livet» (VG). De to første tilnærmingene til porno utgjør
over to tredjedeler av tekstene.
Den
tredje tilnærmingen, som vektlegger samfunnsperspektivet, har en mer kritisk
tilnærming til pornografi. Ulike samfunnsperspektiver er berørt, men blir ofte
overfladisk behandlet, og temaet settes sjelden på den politiske agendaen.
Likevel tematiserer flere av disse artiklene hvordan porno kan påvirke
enkeltpersoner og samfunnet på en negativ måte, og at feil bruk av porno kan
skade sexlivet.
I en del av artiklene er porno fremstilt som skadelig for barn,
unge eller voksne. «Fortnite-porno florerer: - Mange foreldre har ikke peiling»
(NRK) er et eksempel. Nyhetskriterier reflektert i disse historiene er
vesentlighet, konflikt og aktualitet, noe som kan gjenspeile pressens
samfunnsoppdrag.
Mer overraskende er det at skriftlige, utenlandske medier også
her er mest utbredt som første kilde. De vanligste muntlige kildetypene er
eksperter og helsepersonell.
Annonse
Nær
halvparten av Dagbladets og TV2s artikler er registrert som underholdning. I
motsatt ende finner vi NRK med nær halvparten av sakene med et
samfunnsperspektiv.
Gjennom fireårsperioden øker antall artikler med fokus på
underholdning, samtidig som det blir færre artikler med samfunnsperspektiv.
Funnene gjenspeiler pornoens utbredelse i samfunnet, og viser at porno langt på
vei er normalisert. Samtidig gjør den kommersielle medielogikken seg gjeldende
i henvendelsen til publikum som forbrukere.
Forsømmer
samfunnsoppdraget
Porno-artiklenes
tilnærming til leseren, bildebruk og kildearbeid er eksempler på kommersiell
medielogikk i praksis. Spor av de tradisjonelle, profesjonelle journalistiske
idealene om å stille kritiske spørsmål, utfordre maktpersoner og å følge
pengene er sjeldne.
Nyhetsmedienes lettvinte og klikkvennlige tilnærming til en
av verdens mest lukrative industrier har betydning for forståelsen av
pornografi i samfunnet. Så lenge redaksjonene jager klikk fremfor kritikk, vil
pornoens blindsoner bestå. Det trengs en pornoprat i redaksjonen også.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?