Antirasistisk arbeid krever minst like mye forebyggende og holdningsrettet arbeid, som lover og handlingsplaner, ifølge innleggsforfatterne.(Illustrasjon: Miles Peacock / Unsplash)
«Selektiv antirasisme» er et ladet og potensielt farlig begrep
DEBATT: Å snakke sant om rasisme er vårt felles ansvar.
Aisha Iqbal, seniorkonsulent mangfold og inkludering, Rambøll Management Consulting
Karina Storeng Ikhsani, seniorkonsulent mangfold og inkludering, Rambøll ManagementConsulting
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Sarah Gaulin
og Almir Martin uttrykker skepsis til vår oppfordring om å snakke om rasisme
«med utestemme». Vi takker for responsen og muligheten til videre samtale.
Samtidig er vi uenige i deres påstand om at vi ikke fører en sannferdig samtale
om rasisme.
Ja, Norge er
blant verdens mest tolerante land og vi har mye å være stolte av. Det er derfor
viktig at denne pallplassen ikke blir en hvilepute. Det finnes rasisme i Norge
– og vi må våge å snakke om det. Ikke for å polarisere, men for å forebygge og
forene.
Rasisme er
rasisme – men konteksten betyr noe
Gaulin og
Martin har rett i at rasisme ikke går én vei. Diskriminerende og fordomsfulle
holdninger og ytringer fra minoritet til majoritet eksisterer, og er
uakseptabelt. Berøringsangsten finnes hos oss alle, og rasisme mellom
minoritetsgrupper er alvorlig. Det faller klart inn under vår felles
oppfordring om å bekjempe rasisme som samfunnsproblem.
I realiteten er det umulig for noen enkeltpersoner eller aktører å omtale alle former for rasisme samtidig, hele tiden
Samtidig må vi anerkjenne forskjellen på individuell
og strukturell rasisme. Rasisme mellom minoriteter, eller fra minoritet til
majoritet, er like uakseptabelt og alvorlig i sitt innhold og uttrykk – og må
tas på fullt alvor. Samtidig får ikke denne typen rasisme nødvendigvis de samme
konsekvensene for dem som rammes, når den utøves av personer eller grupper uten
maktposisjoner i samfunnet.
Når rasisme kommer fra majoritet til minoritet,
forsterkes skadevirkningene av en grunnleggende og gjennomgripende
maktforskjell. Majoriteten har større innflytelse over institusjoner, normer og
tilgang til ressurser – som bolig, arbeid og utdanning. Derfor kan denne formen
for rasisme i større grad begrense mulighetene til minoriteter på systematisk
og langvarig vis.
Forskjellen handler ikke om alvorlighetsgraden av
holdningene, men om hvilke konsekvenser de får i praksis.
Vi stiller spørsmål ved Gaulin og Martins
bruk av begrepet «selektiv antirasisme». Det er et ladet og potensielt farlig
begrep, fordi det insinuerer at antirasistiske stemmer bevisst velger bort
visse former for rasisme – og dermed mangler troverdighet. Problemet er at
dette svekker selve samtalen:
Annonse
Det gjør det vanskeligere å løfte fram konkrete
erfaringer med diskriminering uten å bli mistenkeliggjort for å ha en skjult
agenda.
I realiteten er det umulig for noen enkeltpersoner eller aktører å
omtale alle former for rasisme samtidig, hele tiden. Å belyse én del av
problemet betyr ikke at man overser eller godtar en annen.
Strukturell
rasisme er reell
Det finnes
fortsatt en utbredt berøringsangst i Norge når vi snakker om strukturell
rasisme – som om selve begrepet oppleves som fremmed. Men forskning og erfaring
peker i én retning: Strukturell og systemisk rasisme finnes også her.
I 2024
presenterte forskerne Arnfinn Midtbøen og Edvard Nergård Larsen nye analyser fra forskning om diskriminering i arbeidslivet. Resultatet var tydelig:
Søkere med minoritetsnavn hadde betydelig lavere sannsynlighet for å bli
innkalt til intervju – til tross for like kvalifikasjoner.
Karina Storeng Ikhsani (t.v) og Aisha Iqbal(Foto: Edda Eline Fuhr)
Mest nedslående er
statistikken for muslimske menn, som faktisk har 65 prosent lavere sjanse for å
bli innkalt til intervju. Dette er et av mange eksempler i forskningen på
hvordan forskjellsbehandling kan være integrert i samfunnets strukturer – uten
nødvendigvis å være bevisst eller ondsinnet.
Vi ser lignende mønstre i boligmarkedet og i hvem som besitter lederstillinger. Når vi trekker fram
slike eksempler – enten de kommer fra forskning eller fra enkeltpersoners
erfaringer – er det ikke en «analytisk kortslutning», slik Gaulin og Martin
antyder.
Tvert imot: Eksempler er nødvendige for å synliggjøre hvordan rasisme
faktisk oppleves og virker i praksis. De gir liv til tall og statistikk, og
gjør strukturelle problemer forståelige for folk flest.
Annonse
I kvalitativ forskning er eksempler en
grunnleggende metode for å identifisere mønstre. Når mange mennesker forteller
om lignende erfaringer – med å bli forbigått i jobbintervjuer, møtt med skepsis
på boligvisninger, eller oppleve seg ekskludert i møte med offentlige tjenester
– så er det ikke lenger snakk om enkeltstående hendelser. Det er indikatorer på
systematiske forskjeller. Når det subjektive er felles, får det også objektiv
betydning.
Å snakke om rasisme er ikke et angrep på Norge. Det er et forsvar for et samfunn vi ønsker å gjøre bedre – for alle.
Å avvise slike eksempler som «selektive»
eller irrelevante er å overse hvordan kunnskap produseres og hvordan samfunnet
forstås. Det er også å lukke øynene for den virkeligheten mange lever i – og
det gjør det vanskeligere å løse de utfordringene vi står overfor.
Skal vi
kunne forebygge, må vi først forstå – og forståelse begynner ofte med én
konkret historie.
Vi må snakke
tydelig for å kunne forebygge
Norge har et sterkt vern mot diskriming og
rasisme. Ja, det er til og med nedfelt i loven. Så hvorfor utsettes man
fortsatt for rasisme?
Lovverket alene kan ikke forhindre enkeltmenneskers rasistiske
atferd og holdninger til minoriteter, med mindre vi er bevisste og forstår
konsekvensene av det vi ytrer og gjør. Antirasistisk arbeid krever derfor minst
like mye forebyggende og holdningsrettet arbeid, som lover og handlingsplaner.
Dette er en
av mange grunner til at vi berømmer initiativer som eksempelvis Bergen kommunes
innsats for å kartlegge og forstå omfanget av rasisme i egen organisasjon. Det
er et modig og nødvendig arbeid.
Vi oppfordrer flere kommuner og statlige
institusjoner til å gjøre det samme. For skal vi få bukt med et problem, må vi
først erkjenne at det finnes.
Annonse
Dette handler ikke om skyld, men om ansvar
Den norske
kulturen er ikke statisk – den er i utvikling, og den rommer alle oss som bor
her. Den bygger på verdier som respekt, frihet og fellesskap. Disse verdiene vil
styrkes, ikke svekkes, når vi våger å ta vanskelige samtaler.
Å snakke om
rasisme er ikke et angrep på Norge. Det er et forsvar for et samfunn vi ønsker
å gjøre bedre – for alle.
Derfor
gjentar vi oppfordringen: Vi må snakke om rasisme – med utestemme. Ikke for å
polarisere, men som et virkemiddel for å tiltrekke nødvendig oppmerksomhet og
bevisstgjøre. Ikke for å grave grøfter, men for å bygge bro. Slik kan vi sammen
skape et enda mer rettferdig og inkluderende land for alle.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?