Familierådgivning er et profesjonsfelt – og bør forbli det, mener kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Bør imamer bli familierådgivere?
KRONIKK: Fafo anbefaler samarbeid med moskeer om familie- og ekteskapsrådgivning. Jeg mener det er et åpent spørsmål om dette er særlig klokt.
Almir MartinAlmirMartinAlmir MartinNestleder i LIM (Likestilling, integrering og mangfold)
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
En ny Fafo-rapport tar til orde for at staten bør samarbeide med moskeer og
imamer om familie- og ekteskapsrådgivning. I dag tilbyr mange moskeer rådgivning til sine medlemmer – alt fra
ungdomsproblemer til par i konflikt. Nå ønsker de offentlig anerkjennelse for
dette arbeidet.
Oppdraget kom fra Muslimsk dialognettverk
(MDN), og Barne- og familiedepartementet har finansiert rapporten.
Religionsforsker Olav Elgvin har gjennomført intervjuer i åtte moskeer og
skrevet analysen.
Spørsmål om skilsmisse
Rapporten viser at flere moskeer praktiserer religiøse
skilsmisser. Dette skaper et spenningsfelt: I Norge er det kun Statsforvalteren
og domstolene som kan behandle skilsmisser, men for mange troende oppleves den
religiøse dimensjonen som avgjørende.
Mitt utgangspunkt er enkelt: Familierådgivning bør være faglig forankret, ikke religiøst.
Konsekvensen kan være at kvinner som juridisk
sett er skilt, likevel opplever seg bundet i religiøs forstand. Det får
betydning for blant annet barnefordeling og økonomiske spørsmål.
Et krevende grensefelt
Elgvin peker på at imamene ofte gir råd uten formell kompetanse, og at rådene
gjerne bygger på et tradisjonelt familiesyn. Jeg synes det er verdt å stille
spørsmål ved hvor klokt det er å gi religiøse ledere en formell rolle på dette
området. Familierådgivning er et felt som krever kunnskap, profesjonsutdanning
og erfaring, ikke bare religiøs autoritet.
At Fafo løfter frem dette som et mulig samarbeidstiltak, kan derfor virke
lite gjennomtenkt. Nylig slo en østerriksk
domstol fast at en sharia-basert voldgiftsavgjørelse mellom to parter var
juridisk bindende i en sivil sak.
Annonse
Dommeren begrunnet dette med at private
avtaler kan godtas så lenge de ikke strider mot landets grunnleggende
rettsverdier, men avgjørelser kan kun gjelde sivile og økonomiske spørsmål,
ikke strafferett.
Dommen har skapt sterke reaksjoner: Politikere kaller sharia uforenlig med
vestlige verdier, mens kritikere frykter at dette åpner for parallelljustis.
Saken viser hvor sårbart skillet mellom stat og religion blir når religiøse
normer gis rettslig legitimitet.
Institusjoner i press
NOU-en Det livssynsåpne samfunnet fra 2013 la opp til at staten skal tilrettelegge for borgernes trospraksis.
Likevel er det åpenbart at systemet utfordres når religiøse institusjoner får
roller som overlapper med statlige funksjoner.
De siste årene har moskeer engasjert seg i
alt fra konflikthåndtering i ungdomsmiljøer til oppfølging av løslatte fanger.
Nå ønsker de også en mer formell rolle i familierådgivning.
Hva dette gjør med skillet mellom religion og
stat, og hvilken effekt det får for integreringsarbeidet, er fortsatt lite
undersøkt.
Veien videre
Rapporten reiser et viktig spørsmål: Skal religiøse ledere trekkes inn i
offentlig rådgivning, eller bør vi heller styrke de sekulære og
profesjonsbaserte institusjonene?
Annonse
Mitt utgangspunkt er enkelt:
Familierådgivning bør være faglig forankret, ikke religiøst.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?