Nofima-forsker Bjørn Tore Rotabakk med den superkjølte fisken, som ikke trenger is i kassen for å kunne transporteres uten at det går ut over kvaliteten.(Foto: Jan Inge Haga) / Nofima
Det er unødvendig å risikere store bøter ved transport av fisk
KRONIKK: Både sjåfør og bileier risikerer store bøter hvis lastebilen de transporterer fisk med har avrenning ved kontroll. Det er helt unødvendig. Løsninger finnes.
Bjørn Tore RotabakkBjørn ToreRotabakkBjørn Tore RotabakkForsker i Nofima
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Statens vegvesen
sendte nylig sendte ut på høring et forslag som kan gi overtredelsesgebyr til
både bilfører og transportforetak, dersom lastebilene som frakter fisk lekker
smeltevann. Bøtesatsene er forslått å ligge på henholdsvis 20 000 kroner til
transportforetak og 5 000 kroner til sjåføren.
Avrenning fra
lastebiler som transporterer fisk er et problem som har hatt fokus i mange år.
Tilbake i januar 2018 sa daværende samferdselsminister Ketil
Solvik-Olsen (Frp) at lakseavrenning er klart i strid med veitrafikkloven.
Etter dette har det vært utallige avis- og nettartikler om lastebiler som får
ilagt kjøreforbud inntil avrenningen stopper.
I disse sakene er det
teorier om hvorfor avrenning oppstår, og hvor stort problemet er.
Ny modell viser
utviklingen
I en rykende fersk
artikkel hos NRK, peker Robert Eriksson i Sjømatbedriftene på
at både næringen og sjåføren har et ansvar, og at transportører skrur av
kjøleaggregatet for å spare diesel. Lastebilnæringen legger i samme artikkel
all skyld på laksenæringen, for at de ikke kjøler fisken godt nok før den blir
transporter i kasser med is.
Konklusjonen er at sjåførene, som nå risikerer bøtelegging ikke har så mye innvirkning på avrenningen, men er mer prisgitt temperaturen på fisken som ligger i kassen.
Siden 2022, i to
prosjekter som er finansiert av FHF - Fiskeri og Havbruksnæringens
forskningsfinansiering, har Nofima, sammen med NTNU og SINTEF Narvik forsket på
denne problematikken.
I prosjektene har vi
jobbet med å finne årsak og løsninger på problemet med avrenning. Blant annet
er det gjennomført forsøk der man simulerer kjøling av fisk og ulike
temperaturer under transport, for å kunne finne årsakssammenhenger.
Ut fra
dette arbeidet, har vi laget en offentlig tilgjengelig modell som viser hvordan ulike faktorer
påvirker mengden avrenning og når det skjer.
Temperaturen i lastebilen
under transport, har noe påvirkning på avrenning. Påvirkningen blir ikke stor,
siden laksen transporteres i kasser som isolerer fisken godt fra omgivelsene.
Derimot ser vi mye
større effekt av temperaturen fisken har. Fisken skal ikke være mye varmere enn
null grader før man får markant med avrenning. Mens temperaturen i lastebilen
stort sett påvirker det øverste laget av pallene med fisk, så påvirker
temperaturen til fisken alle kassene i lasten.
Under helt normale forhold kan
man oppleve at en lastebil med for varm fisk kan gi ett tonn med
avrenning, der mer enn 90 prosent skyldes temperaturen på fisken.
Hvis både lastebil og
fisk samtidig er for varme, får man cirka 920 liter i løpet av 24
timer.
Konklusjonen er altså
at begge forholdene er viktige, men at temperaturen til fisken har absolutt
størst innvirkning på avrenning.
Flere mulige
løsninger
Hvordan kan så dette
løses?
Annonse
Den enkleste, men kanskje også vanskeligste måten, er god nok kjølekapasitet på slakteriene til at det ikke er behov for is i kassen. Isen er i utgangspunktet tenkt som forsikring ved brudd i kjølekjeden, men nå er jobben til isen i mange tilfeller å få fisken ned mot 0 °C.
Nofima har i andre prosjekter vist at superkjøling (kjøle fisken ned mot –1,5 °C) både eliminerer is i kassen, og dermed avrenning. Metoden forbedrer også karbonavtrykket til fisken. I tillegg kan en samlet næring spare over 1 milliard pr år i transportutgifter.
En annen løsning næringen ser på, er tette kasser. Dette brukes allerede på all fisk som skal transporteres med fly (over 200.000 tonn pr år). Men dette kan fungere dårlig hvis fisken ikke er kjølt godt nok før den legges i kassen.
Ytterligere en mulighet er at det monteres oppsamlingstanker på lastebilene. Dette vil kunne fungere godt når været er mildt, men kan by på problemer med frost om vinteren. I tillegg må det tilrettelegges for at sjåførene kan kvitte seg med vannet på en god måte. Dagens tanker på 250 liter kan raskt blir for små, slik at større tanker må installeres.
Konklusjonen er at
sjåførene, som nå risikerer bøtelegging ikke har så mye innvirkning på
avrenningen, men er mer prisgitt temperaturen på fisken som ligger i
kassen.
Kanskje utfallet av
en slik bøtelegging blir at sjåførene nekter å transportere fisken før
avrenningen er under kontroll? Løsningen er altså i så fall at både fisken og
lasterommet på bilen holdes kald nok.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?