Skolegudstjenesten krever ikke tro eller religiøs deltakelse. Det er en times felles kulturell markering i løpet av et helt år, skriver innsenderen.(Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB)
Skolen skal ikke være et sted for religiøst press
DEBATT: Elever kan oppsøke moskeer, kirker, templer og synagoger på fritiden. Skolen skal være et trygt og felles læringsmiljø, ikke et andaktsrom, skriver Almir Martin.
Almir MartinAlmirMartinAlmir Martinforfatter og Nestleder i LIM
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Debatten om skolegudstjenester og religionsutøvelse i
skoletiden kommer tilbake hvert år. Denne gangen foreslår professor Ole Jakob
Løland at elever skal kunne følge lærere til kirke, moské, tempel eller
synagoge. Målet er likebehandling. Det forstår jeg.
Jeg har muslimsk bakgrunn og gode minner fra
tro og tradisjon. I dag er jeg agnostiker, men jeg har stor respekt for
religion og for dem som tror. Det jeg skriver handler ikke om å kritisere noen
religion. Det handler om hvordan vi best beskytter barn og unge i skolen.
Når idealer møter virkeligheten
Jeg har jobbet i integreringsfeltet i over ti
år. Der møter jeg virkeligheten i klasserom, på foreldremøter og i
ungdomsmiljøer. Det gir et annet bilde enn det man får i foredragssaler.
Mer religionsutøvelse i skoletiden skaper ikke bedre integrering. Det skaper mer press og flere konflikter, særlig for ungdom som allerede står i krysspress mellom familie og egne ønsker.
Mange forskere mener godt, men undervurderer
hvor sterkt religiøst og kulturelt press kan være i enkelte miljøer. I Norge er
religion i stor grad en privatsak. I mange andre kulturer er religion mer
kollektiv, med forventninger om å gjøre som gruppen gjør. Dette presset merker
unge langt sterkere enn voksne er klar over.
PROBA sine analyser viser at negativ religiøs
kontroll øker, særlig under ramadan. Dette er ikke et teologisk spørsmål, men
et sosialt. Og det er ungdommene som merker det først.
I den samme analysen,
som ble gjort på oppdrag fra IMDi, rapporterer også IMDis egne
mangfoldrådgivere om økt religiøst press blant elever med muslimsk bakgrunn.
Dette er fagfolk som står i hverdagen med elevene. Når de sier at presset øker,
bør vi lytte.
Lærere har fortalt meg at elever i
fortrolighet sier at de ikke ønsker bønnerom på skolen, men at de føler seg
presset til å delta fordi de ikke vil bli sett på som dårlige muslimer. Dette
handler ikke om tro, men om gruppelojalitet og frykt for reaksjoner.
Annonse
De samme
erfaringene sitter jeg også med. Enkelte elever har kommet direkte til meg og
sagt akkurat det samme. Mange unge ønsker faktisk strengere regler. Ikke fordi de tar avstand fra
religion, men fordi de trenger hjelp til å kunne velge selv.
Flere av dem er
troende og går jevnlig i moskeen, men ønsker likevel at skolen skal være et
sted der de slipper press og forventninger. Men på grunn av det sosiale presset
er det mange som ikke sier dette høyt.
Skolegudstjenester viser at balanse er mulig
Derfor er det viktig å se på hvordan
skolegudstjenester praktiseres i dag. De er i stor grad gjort så nøytrale som
mulig. Innholdet er tonet ned, og enkelte rektorer har foreslått å erstatte
ordet prest med vert. Foreldre kan enkelt reservere barna sine.
Frivilligheten er tydelig.
For meg, som har muslimsk bakgrunn viser
dette at Norge har en god modell. En gang i året inviterer skolen til en rolig
og trygg samling i kirken. Foreldre velger selv om barna deltar. Det er ikke
religiøst press. Det er en del av norsk kulturarv, og det er positivt at også
barn og foreldre med minoritetsbakgrunn får innsikt i denne tradisjonen.
Skolegudstjenesten krever ikke tro eller
religiøs deltakelse. Det er en times felles kulturell markering i løpet av et
helt år. Det er noe helt annet enn å åpne for aktiv religionsutøvelse i
skolehverdagen.
Bønnerom i praksis
Bønnerom høres inkluderende ut i teorien. Slik er det ikke i
praksis. De brukes nesten bare av én gruppe elever, hovedsakelig elever med
muslimsk bakgrunn, samt enkelte elever fra lukkede kristne trossamfunn som ber
om egne andaktsrom. De kristne elevene får som regel et klart og tydelig nei,
uten mye diskusjon.
Annonse
Når et rom først etableres, kommer kravene gjerne etterpå.
At rommet skal vende i riktig retning. At skolen må tilrettelegge for vask før
bønn. At gutter og jenter skal ha hvert sitt rom. Og hva gjør skolen hvis
bønnetidene krasjer med undervisningen? Skal elever få avbryte timen, prøven
eller til og med eksamen for å gå og be?
Wudu, altså rituell vask før bønn, krever egne fasiliteter som er lett
tilgjengelige og i umiddelbar nærhet.
Det er viktig at vi ikke legger opp til ordninger som gjør at enkelte barn og unge voksne begynner å føle at de må representere sin tro eller stå til ansvar for den.
I tillegg kommer interne skillelinjer i islam, mellom sunni, shia og
ahmadiyya. Dette er konflikter og grenser skolen verken kan eller skal ta
stilling til.
Danmark viser en annen utvikling
Danmark går nå motsatt vei: Flere universiteter
fjerner bønnerom, og statsministeren begrunner det med behovet for å beskytte
unge mot sosial kontroll. Poenget er ikke å begrense tro, men å sikre ungdom
frihet.
Denne debatten kommer også til Norge spørsmålet er om vi velger å lære
av erfaringene.
En inkluderende skole er en nøytral skole
Skolen må være et sted der barn først og
fremst møtes som elever, også når de har ulik trosbakgrunn. Det er viktig at vi
ikke legger opp til ordninger som gjør at enkelte barn og unge voksne begynner
å føle at de må representere sin tro eller stå til ansvar for den. Norge har
religionsfrihet, men også frihet fra religion. Begge deler må gjelde i
skolehverdagen.
Annonse
Mer religionsutøvelse i skoletiden skaper
ikke bedre integrering. Det skaper mer press og flere konflikter, særlig for
ungdom som allerede står i krysspress mellom familie og egne ønsker.
Elever kan oppsøke moskeer, kirker, templer
og synagoger på fritiden. Skolen skal være et trygt og felles læringsmiljø,
ikke et andaktsrom.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?