Flere studier har dokumentert kvinners erfaringer med svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen i Norge. Denne kunnskapen gir viktige perspektiver på kvaliteten i tjenestene og favner et bredere bilde av omsorgen og menneskene den berører, mener innsenderne.(Foto: Tarjei E Krogh / NTB)
Helsedirektoratet ignorerer viktig forskning om fødselsomsorgen
DEBATT: Når Helsedirektoratet hevder at vi mangler kunnskap om kvinners erfaringer med fødselsomsorgen, overser de et omfattende norsk forskningsgrunnlag.
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Artikkelen er signert ti norske forskere. Signaturer nederst i artikkelen. Artikkelen er første gang publisert i Dagens Medisin.
Helsedirektoratet
har gjentatte ganger hevdet at vi mangler kunnskap om kvinners erfaringer med
fødselsomsorgen. Det stemmer ikke. Både flere storenorskestudier og en rekke mindre kvalitative
studier har undersøkt nettopp dette.
Tidligere i
år lanserte Helsedirektoratet en ny nasjonal brukerundersøkelse med mål om å
kartlegge erfaringene med svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen. Resultatene ble nylig publisert.
Styrken i
Helsedirektoratet sin erfaringsundersøkelse kan være at kvinners erfaringer kan
sammenlignes på tvers av ulike omsorgsnivå og institusjoner. Vi kan derfor se kvinners erfaringer i lys av strukturelle forhold, som institusjonsstørrelse,
helseregion, bemanning og antall fødsler.
Men vi undrer oss over at kunnskapsgrunnlaget
i rapporten mangler en oversikt over norsk og internasjonal forskning, til
tross for at flere relevante studier er publisert.
Forskningen må bidra til bedre tjenester for gravide
Vi som har signert dette innlegget er ansatt ved statlige
universiteter og høyskoler, der forskning er en del av samfunnsoppdraget. Vi
forventer at helsemyndighetene er kjent med og tar i bruk nyere publisert
forskning når de utformer kunnskapsgrunnlaget for tjenestene.
Vårt mål er at forskningen
vi produserer, om blant annet fødselsomsorgen, skal bidra til bedre tjenester
for gravide, fødende, barselkvinner og deres familier. Å ignorere statlig
finansiert og fagfellevurdert forskning er ikke bare uetisk det er også sløsing
med samfunnets ressurser.
Annonse
Det er
viktig å understreke at vi ønsker den nasjonale brukerundersøkelsen til
Helsedirektoratet velkommen. Kvinners erfaringer med svangerskaps-,
fødsels-, og barselomsorgen kan være viktige indikatorer på kvalitet i
omsorgen.
Brukerundersøkelsen må forstås som
en tilfredshetsstudie, der resultatene påvirkes av forventninger, preferanser
og tidligere erfaringer.
Dersom man har lave forventinger til tjenestene, vil
man også kunne skåre høyt på tilfredshet. Tilfredshet reflekterer derfor ikke
nødvendigvis kvalitet på omsorgen, da det gir begrenset innsikt i individuelle
opplevelser, særlig de som er vanskelige eller negative.
Mange kvinner har svært krevende erfaringer
Våre studier viser at mange
kvinner har svært krevende erfaringer, og at helsepersonell ofte kompenserer for
manglende ressurser ved å strekke seg langt for kvinnene og familiene de ha
ansvar for.
Rapporten
viser lavere tilfredshet blant kvinner med minoritetsbakgrunn eller
psykiske/fysiske helseutfordringer. Dette er velkjente funn i forskning på sosial ulikhet og migrasjon, og burde vært tydeligere reflektert
i rapportens analyser og konklusjoner.
I rapporten
vises det til tall der nesten 1 av 5 rapporterer om mangelfulle tjenester. Det
vil si 10.000 kvinner årlig, og like mange nyfødte barn og familier. For noen
av indikatorene tilsvarer det om lag 20.000 kvinner.
Annonse
Samtidig
beskriver helsepersonell krevende arbeidsvilkår med tidspress og ressursmangel.
Legger helsemyndighetene debatten om fødselsomsorgen død?
Det er
derfor problematisk når helsemyndighetene gjennom betalte
kommunikasjonskampanjer slår fast at de fleste er fornøyde. Da kan dette fremstå
som om en forsøker å legge debatten om fødselsomsorgen død, selv om det ikke
nødvendigvis er intensjonen.
For å sikre
et mer helhetlig og kunnskapsbasert grunnlag for tjenestenes kvalitet,
forventer vi at Helsedirektoratet i sitt videre arbeid:
innhenter kunnskap fra og involverer
og konferer norske forskningsmiljøer
nyanserer tolkningen av resultatene
fra tilfredshetsundersøkelsen ved å løfte fram både styrker og svakheter
inkluderer erfaringer fra utsatte og
marginaliserte grupper.
I et
velferdssamfunn som Norge må ambisjonen være høyere enn «jevnt over
positive erfaringer». Skal vi ha kunnskapsbaserte helsetjenester, må også
relevant forskning ligge til grunn for kvalitetsforbedring, ikke bare
myndighetenes egne undersøkelser av egne tjenester.
Kvalitetsforbedring
forutsetter at også dårlige erfaringer med helsetjenestene tas på alvor,
undersøkes og forstås.
Dette er avgjørende for å sikre at helsetjenestene møter
behovene til kvinnene og familiene i en av livets mest sårbare faser, men også
for helsepersonell som daglig står i svært krevende situasjoner med begrensede
ressurser.
Annonse
Signert: Carina Vedeler, førsteamanuensis USN Anne Britt Vika Nilsen, professor HVL Tine Schauer Eri, professor OsloMet Ellen Blix, professor OsloMet Lena Henriksen, professor OsloMet Linn Marie Sørbye, førsteamanuensis HVL Eline Skirnisdottir Vik, professor HVL Ingvild Hersoug Nedberg, førsteamanuensis UiT Bente Dahl, professor USN og UiS Ingvild Aune, dosent NTNU
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?