Spørreundersøkelser på mobil: Nordmenn har lært å være skeptiske til ukjente telefonnumre. Svindel SMS-er og uønskede markedsføringsmeldinger har lært oss å slette først og spørre senere, skriver kronikkforfatteren.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Svarer du på SMS-undersøkelser?
KRONIKK: Som forsker har jeg opplevd det frustrerende paradokset: et stort antall mennesker åpner en tilsendt melding med lenke til en undersøkelse, men bare noen få svarer.
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Problemet ligger
kanskje ikke hos de som inviteres, men hos oss forskere som sender
undersøkelsen?
I ulike forskningsprosjekter blir
det sendt tusenvis av SMS-er til nordmenn. For ikke lenge siden sendte jeg
SMS-er med en undersøkelse om munnhelse. Undersøkelsen fikk veldig lav respons.
Dette er ikke et unntak – det ser ut som det er regelen.
Mye mer komplekst enn jeg trodde
Å nå ulike grupper gjennom SMS-undersøkelser er utfordrende, og det er enda mer
krevende når man forsøker å nå innvandrerbefolkningen, som møter unike
svarbarrierer langt utover språklige forskjeller.
Når seriøse helseundersøkelser lander i samme innboks som falske meldinger, blir den behandlet som søppelpost.
Som forsker som har brukt de siste
årene på å samle data, og som prøver å forstå hvorfor både nordmenn og
innvandrergrupper ikke deltar i helseundersøkelser via SMS, har jeg lært at
problemet er mye mer komplekst enn jeg trodde.
Har vi misforstått hva
som er «enkelt»?
«Det er jo bare å
trykke på lenken», tenker jeg alltid når man planlegger en nettbasert
undersøkelse. I en verden der alle bruker mobiler hver dag, er det for
mottakeren kanskje ikke så enkelt.
SMS-en kommer fra et ukjent nummer – selv om
det i meldingen opplyses om hvem den er fra og gir den nødvendige informasjonen
om studien. En lenke til undersøkelsen leder til en nettside som krever tid og databruk.
I vårt tilfelle, forutsetter spørsmålene kunnskap om det norske tannhelsesystemet
som ikke alle har. For innvandrere blir barrieren enda høyere.
Annonse
Selv når man
oversetter en undersøkelse, møter man kulturelle forskjeller i hvordan man
forstår forebyggende helsearbeid eller spesifikke begreper. Mens tilgjengelig språk er viktig for innvandrergrupper, spiller andre faktorer en
avgjørende rolle i manglende svar på undersøkelser i den norske befolkning som
helhet.
Nordmenn har lært å være skeptiske
til ukjente telefonnumre. Svindel SMS-er og uønskede markedsføringsmeldinger
har lært oss å slette først og spørre senere. Selv lærer vi dette til våre barn
når de begynner å bruke mobil.
Når seriøse helseundersøkelser lander i samme
innboks som falske meldinger, blir den behandlet som søppelpost. Dette gjelder alle
populasjonsgrupper, som ofte mottar mange meldinger fra NAV, kommunene, eller
legen og så videre Hvordan blir da enda en melding til som spør om tennene mottatt?
Tannhelse er ikke
prioritet nummer én
Vi forskere må ikke
glemme at våre undersøkelser møter folk i deres hverdag, ikke i våre
forskningsprosjekter. Når vi sender SMS om munnhygiene til en mor eller en far
som sliter med stress og økonomien, eller en som fortsatt lærer norsk og er i
integreringsprosessen, konkurrerer vi med umiddelbare bekymringer som har
høyere prioritet som jobb, bolig, skole, og barnepass. Enda verre: om vi spør
om tannlegebesøk til folk som ikke har råd til tannbehandling.
Voksne i Norge betaler selv for
tannhelsetjenester, og mange utsetter behandlingen på grunn av kostnader. Vi er
glade for at barn og ungdom får gratis behandling, men det kan hende at våre
spørsmål om «regelmessige kontroller» eller om «kosthold og munnhygiene» virker
fremmedgjørende eller provoserende.
Blant innvandrergrupper kan man også
se at en undersøkelse om tannhelse kan komme i en tid der grunnleggende behov
har prioritet, noe som resulterer i at munnhygiene blir oversett. Dette kan gi tannhelsetjenesten
bekymringer, men når det navigeres i boligapplikasjoner, arbeidstillatelser,
språkkurs og kulturell tilpasning, kan en SMS om tannlegekontroller føles
irrelevant.
Et digitalt gap
vi ikke ser
Annonse
Norge er et
foregangsland, men vi kan ikke glemme at det er mange som fortsatt sliter med
teknologi. Eldre som bruker enkle telefoner, innvandrere med begrensede
datapakker, eller folk som ikke er vant til å fylle ut skjemaer på mobilen sin.
Deltakere som har startet en undersøkelse kan gi opp fordi de ikke klarer å navigere
på den lille skjermen eller ikke kan forstå spørsmålene. Mens andre som gjerne
ønsker å svare er redd for å bruke opp mobildata.
Vellykkete helseundersøkelser blant mangfoldige befolkningsgrupper krever tid og tillit, og tillit kan ikke alltid bygges gjennom SMS-er.
Hver gang nordmenn handler, laster
ned en app, eller har kontakt med offentlige tjenester, blir de bedt om å
evaluere opplevelsen. SMS-en i våre forskningsstudier konkurrerer med forespørsler
fra mange andre virksomheter og enda en app som vil ha tilbakemelding. Folk har
fått nok, spesielt når de ikke ser hva de får igjen for å bruke tid på våre
undersøkelser.
Vi forskere må endre
tilnærming
Jeg har alltid blitt fascinert av hvor
flink Norge er til å vise statistikk, ikke bare om helse, men om alle andre
virksomheter som er viktige i samfunnet vårt. Mange land gjør det samme. Dette
gir oss mulighet til å få mer kunnskap om landet vi bor i. Jeg er glad for å
hjelpe til med å øke responsraten og også til å bli mer kjent med det som
foregår i Norge. Men denne informasjonen er ikke alltid lett å få tak
i.
Etter år med dårlige responsrater i
ulike datainnsamlinger har jeg lært at folk ikke nødvendigvis bryr seg om
tannhelse. Selv om tannhelse ikke er en prioritering, kan det være at vi
forskere har valgt feil metode for å nå dem?
Vellykkete helseundersøkelser
blant mangfoldige befolkningsgrupper krever tid og tillit, og tillit kan ikke
alltid bygges gjennom SMS-er. Tillit kan bygges gjennom mennesker de stoler på,
men det er ikke alltid lett å møte tusenvis av mennesker ansikt til ansikt.
Noen konkrete løsninger fungerer
bedre enn andre
Annonse
Fra menneskelig kontakt med dialog, bruk av andre alternativer
enn digitale plattformer, spørreskjemaer som er kulturelt relevante, samt
partnerskap med tillitsbyggende aktører.
Som forsker har jeg et ansvar for at
forskningen min speiler hele befolkningen – ikke bare dem som er komfortable med
å svare på SMS-undersøkelser. Når vi ikke klarer å nå ut til eldre,
innvandrergrupper, eller personer med lav inntekt, risikerer vi å produsere
kunnskap som kun gjelder de mest privilegerte. Det er problematisk i et land
som Norge, hvor prinsippet om likeverdig helsehjelp står sentralt.
Jeg innser
at SMS-undersøkelser ikke er en universal løsning når folk lar være å svare grunnet manglende tillit, ikke ser verdien eller ikke forstår konteksten.
I en tid preget av
undersøkelsestretthet og en overspurt befolkning, spør jeg: Hvordan kan vi
endre vår tilnærming?
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?