En nullvisjon som søker å behandle og eliminere menneskets dødslengsler, innebærer en fornektelse av et særegent menneskelig trekk, skriver filosof Farhan Shah.(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Har nullvisjonen for selvmord spilt fallitt?
KRONIKK: Hvor realistisk er det å forestille seg et samfunn hvor ingen noen gang nærer tanker om døden, eller lengsler om å ta sitt eget liv, symbolsk eller bokstavelig?
FarhanShahFilosof, ph.d. og foredragsholder
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Det er få nullvisjoner og
handlingsplaner som har en umiddelbar moralsk og affektiv appell. Men
høyregjeringens innføring av «nullvisjonen for selvmord» i 2020, er et unntak. Den treffer en
livsnerve i oss.
For hvem har substansielle innsigelser
mot et høyverdig mål om at vi har ingen flere å miste? Likevel vil jeg helle
kaldt vann i blodet. Tross nullvisjonens umiddelbare appell, viser den seg å
være problematisk, sågar kontraproduktiv. Kanskje er det på tide å erkjenne
at nullvisjonen har spilt fallitt?
Nulltoleranse for
dødsønsker
Visjonens grunnleggende problem, slik
jeg ser det, ligger i dens ordlyd og dypereliggende implikasjoner. Om vi
forfølger den, leder begrepsbruken og ordlyden til en undertekst som implisitt
sier at det skal være en nulltoleranse for dødsønsker i samfunnet.
Hvor realistisk er det å forestille
seg et samfunn hvor ingen noen gang nærer tanker om døden, eller lengsler om å
ta sitt eget liv, symbolsk eller bokstavelig?
Nullvisjonen for selvmord bør skrotes, ja. Men kampen for et mer menneskevennlig samfunn (...) skal og bør fortsette med fornyet innsats og mer faglig og politisk frimodighet
Dette er ikke kun urealistisk, men
direkte menneskefiendtlig. Mennesker besitter en enestående evne til å skue inn
i sin egen undergang. Dødsønsker, eller det vi kan kalle dødslengsler,
springer ut av denne evnen, som har og vil være en del av den menneskelige
eksistensen, uttrykt i alt fra litteratur, poesi, filosofi, kunstnerisk
inspirasjon, religiøs symbolikk til hverdagslige uttrykk som jeg orker ikke
mer eller jeg vil bare forsvinne inn i mørket.
En nullvisjon som søker å behandle og
eliminere menneskets dødslengsler, innebærer en fornektelse av et
særegent menneskelig trekk. For å si det på en mer direkte og lakonisk måte: det
er å gå løs på selve livet.
En annen problematisk dimensjon ved
nullvisjonen har å gjøre med dens inspirasjonskilde. Nullvisjonen for selvmord
henter sin inspirasjon fra veitrafikken.
Annonse
Overføringen av nullvisjonen fra
veitrafikk til selvmordsforebygging, avslører etter mitt syn en grunnleggende
misforståelse og en brist i vår tilnærming til hvordan vi velger å møte
menneskets dødsimpulser.
I veitrafikken opererer vi med
objektive, målbare faktorer, som kan beregnes med høy grad av prediksjon. Når
staten reduserer fartsgrenser eller innfører strengere promillegrenser,
påvirkers de kausale mekanismene som medfører dødsulykker.
Slike dødsulykker er
i prinsippet et resultat av identifiserbare, tekniske eller menneskelige feil
som kan korrigeres gjennom reguleringer i lovverket, teknologiske og innovative
løsninger i veitrafikken og av kjøretøy og atferdsendringer.
Menneskelivets
ubestemmelighet
Menneskets dødsimpulser, derimot,
utspiller seg i et notorisk komplekst og dynamisk psykisk landskap som unndrar
seg kausale årsakssammenhenger og prediksjoner av statistisk karakter. Her er
det verdt å sitere filosofen Albert Camus som sier noe vesentlig om denne indre
dødsprosessen:
«Ormen befinner seg i menneskets
hjerte. Det er der man må lete etter den. Den dødelige bevegelse som fører fra
klarsyn når det gjelder eksistensen, til flukt bort fra lyset, den må vi følge
og forstå.»
Når et menneske nærer dødsønsker, er
det ikke mangel på ytre, materielle barrierer eller en underliggende patologi
som fører til dødsspranget, denne dødelige bevegelsen som Camus skriver om, men
et aktivt valg (om det er rasjonelt eller irrasjonelt er en annen sak, og det
undergraver ikke valgets betydning som sådan) om å overstyre den mest potente
biologiske driften, vårt overlevelsesinstinkt.
For å parafrasere forfatteren Jean
Améry, det er mennesker selv som legger hånd på seg selv (som avslutter
sitt eget liv). Intet utenfra eller innenfra besetter oss eller overstyrer vår
vilje. Etter mitt syn er det lurt å innse at dødsønsker og vår selvdestruktive
impuls ikke er et teknisk eller medisinsk problem som kan løses på lik linje
med reduksjon av dødsulykker i trafikken, eller behandlinger av somatiske
sykdomsforløp.
Annonse
En presisering
Og her må jeg legge til en
presisering, for å unngå misforståelser: Betyr alt dette at vi skal skrinlegge og oppgi vår innsats
en gang for alle fordi vår nåværende tilnærming til dødsønsker og forebyggende
arbeid ikke holder mål? Eller at det ikke er mulig å utslette denne muligheten
for eksistensiell negasjon? Slett ikke.
Etter mitt syn innebærer en proaktiv
innsats å tone ned fokuset på å eliminere dødsønsker som sådan, og heller
betone viktigheten av å fostre samfunnskulturer og livsbetingelser hvor livet
(igjen) kan bli til et aktivt valg; skjønt, med den allestedsværende
risikoen for at mennesker kan velge sin egen undergang.
Nullvisjonen for selvmord bør
skrotes, ja. Men kampen for et mer menneskevennlig samfunn, som betjener våre
eksistensielle behov, skal og bør fortsette med fornyet innsats og mer faglig
og politisk frimodighet.
Nullvisjonen som en
regressiv lengsel
Slik jeg ser det, representerer
nullvisjonen en regressiv søken etter forføriske tilfluktssteder.
Dette er en kollektiv fantasi, en fantasi som er forståelig, endog beleilig, om
at vi kan eliminere det som vekker et sterkt ubehag i mennesker. For det er
ikke til å legge skjul på at vår selvdestruktive kapasitet, denne radikale
kraften til å overstyre våre overlevelsesinstinkter, avstedkommer en slags
urangst i oss.
Vi blir konfrontert med vår dødsdrift
og våre skyggesider. Og i stedet for å møte denne angsten og lære å leve med
den som en del av livets iboende muligheter, flykter vi til den illusoriske tryggheten
i en nullvisjon.
Det er som om vi ønsker å returnere
til en slags uskyldig tilstand hvor vår selvdestruktivitet ikke eksisterer som et
potensial som definerer oss på godt og vondt. Men denne fornektelsen og
fortrengningen av vår radikale og uhyggelige evne til selvutslettelse, gjennom
å forskanse oss bak nullvisjoner og patologisering, gjør oss ikke tryggere av
den grunn. Snarere tvert imot.
Annonse
Et talende eksempel er de høye selvdødstallene til lands, som hjemsøker oss som en
aldri helt utdrevet spøkelse.
En fundamental erkjennelse
For det er et tankekors at vi som
setter frigjøring øverst på politisk agenda, og frihet som den øverste,
urokkelige verdien, likevel utviser en så massiv kulturell aversjon mot
menneskets dødsønsker og evnen til å gi oss selv en dødsdom. Motviljen varsler
mer om sjelelige pinsler enn genuin frigjøring, vil jeg påstå.
Det virker som om vi ganske enkelt
misliker å være frie vesener, og at vi, setter oss imot utsiktene til en fundamental erkjennelse: nemlig at det å respektere menneskets verdighet også innebærer å respektere at mennesker kan velge på tross av livet. I stedet lener vi oss på nullvisjoner og naiv tiltro
til biomedisinsk epistemologi og behandlingsmodeller.
Som nevnt ovenfor, denne
fraspaltningen avstedkommer mer fremmedgjøring, fra vår egen menneskelighet. Og
gjør oss mindre rustet til å møte det grenseoverskridende potensialet i oss når
det først oppstår, med det alvoret, den skarpheten og den menneskeligheten det
fortjener.
(Kronikken er tidligere publisert på psykologisk.no og er en opptakt til Arendalsuka
2025, hvor Farhan Shah vil delta i en panelsamtale om nullvisjonen for
selvmord.)
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?