En forsvarstale for Pro Sentret: Pro Sentret har gjort Norge til et bedre sted, ikke bare for de blant oss som selger sex, men for oss alle, skriver professor May-Len Skilbrei.(Illustrasjonsfoto: Thomas Bjørnflaten / NTB)
Jeg advarer mot å kutte Norges viktigste tiltak for prostituerte
KRONIKK: Pro Sentrets kapasitet vil svekkes kraftig med forslaget til budsjett for Oslo kommune.
May-Len SkilbreiMay-LenSkilbreiMay-Len SkilbreiProfessor i kriminologi, Universitetet i oslo
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I 2008 vedtok Stortingets
flertall å kriminalisere kjøp av seksuelle tjenester. Med det erkjente de
samtidig at denne strategien trolig ville gjøre livet vanskeligere, og derfor
mer farlig, for personer som selger sex.
Jeg har forsket på framveksten av de spesialiserte tjenestene for personer som selger sex, og vil gjerne dele noe av det jeg har lært.
Ikke bare straffens logikk
Med vedtaket i 2008 stadfestet Stortinget tydelig at innsatsen mot prostitusjon ikke burde domineres av straffesporet
alene. Det viktige arbeidet som sosiale målrettede tiltak gjør i møte med
personer som selger sex, måtte opprettholdes eller også styrkes.
Pro Sentret ble raskt et tilbud som jobbet helhetlig for å møte behovet til brukerne sine, lydhøre for hva de trengte.
På dette og andre
områder uttrykker ofte norske myndigheter stolthet over at vi i Norge ikke bare
lener oss på en forbudslinje, vi har beholdt en bred tilslutning om
velferdspolitiske ordninger som følger en annen logikk. Dette både kompenserer
for og komplementerer kriminalisering og straff.
Dramatisk kutt for Pro Sentret
I forrige uke ble det
klart at budsjettforslaget som foreligger for Oslo kommune innebærer dramatiske økonomiske kutt for Norges viktigste prostitusjonstiltak, Pro Sentret. Kapasiteten til å følge opp brukerne deres vil med dette bli kraftig svekket.
Pro Sentret
representerer det første mer faste tilbudet som ble etablert for personer som
selger sex, og ble startet opp fordi politiet etterspurte en instans som kunne
stille opp når de kom over jenter og kvinner som trengte noe annet enn politi
for å løse sine problemer.
Annonse
Pro Sentret startet
som et botilbud for å løse dette behovet, men har i årene siden utviklet et
bredt tilbud, et tilbud som typisk endrer seg ettersom markedet og dets
sammensetning og kjennetegn endrer seg.
Pro Sentret ble raskt
et tilbud som jobbet helhetlig for å møte behovet til brukerne sine, lydhøre
for hva de trengte. Et interessant kjennetegn ved Pro Sentret er at denne
lydhørheten ikke bare er prinsipiell og et uttrykk for omsorg, den er også
pragmatisk og handler om å sørge for å gi det folk vil ha. Resultatet er at når
tilliten er på plass, kan de også tilby de tjenestene folk ennå ikke vet at de
trenger.
Denne tilnærmingen
har skapt velferdsinnovasjoner som marginaliserte personer også utenfor
prostitusjon har fått nytte av.
Et eksempel på dette
er at Pro Sentret videreutviklet og styrket helsetilbudet sitt som en måte å
skape møteplasser med utenlandske sexselgere på, hvorav en del var ofre for
menneskehandel som det ellers var vanskelig å få i tale.
Tilbud til denne
gruppa, som ikke handlet om menneskehandel, viste seg å være helt sentrale
i arbeidet med å avdekke og straffeforfølge menneskehandel.
En vellykket modell
Menneskehandelspolitikken var først og fremst store ord og tiltak utformet ut fra en idé om hva fenomenet var, fram til Pro Sentret og andre identifiserte ofre som viste seg å trenge helt andre ting. Norsk menneskehandelspolitikk ble løpende revidert i møte med virkelige mennesker.
Kommunale og private
prostitusjonstiltak i hele Norge lærte av denne modellen, og kom til Pro
Sentret på studietur. Modellen er at man ikke moraliserer og forteller folk hva
de burde ønske for seg selv, men man hjelper folk på deres egne premisser, og
så sniker man inn en passende mengde av det man mener de også trenger.
Annonse
I forbindelse med
innsatsen opp mot utenlandske sexselgere, oppdaget Pro Sentret at mangel på
oppholdstillatelse i Norge betød at de ikke hadde rett til helsehjelp. Ordninger
som likevel skulle fange opp de som trengte livreddende behandling, var ikke
tilstrekkelig og uansett ikke egnede for grupper som har en interesse av å
operere i det skjulte.
Kommunal ulydighet
Med en pragmatisme og
innsatsvilje som er typisk for Pro Sentret, fant de nye veier og løsninger. På
denne måten gjorde de en ryddejobb som har lagt til rette for bedre muligheter
for helsehjelp, også for andre migranter enn sexselgere.
Et lignende eksempel
på at Pro Sentrets vilje og evne til innovasjon senere har kommet andre til
gode, er da Pro Sentret startet opp et sprøyterom for å møte sine brukeres
behov for å injisere narkotika i trygge rammer.
Pro Sentret har presset offentlige instanser til å ta mer ansvar og tåle pragmatiske løsninger som ikke helt passer med idealet.
Tiltaket skulle
hindre sprøytedeling og mulig smitteoverføring, samt forebygge overdoser. Pro
Sentret bedrev på denne måten kommunal ulydighet, og startet et tiltak
som senere, etter store bruduljer, ble akseptert og også opprettet som et
kommunalt tiltak for rusbrukere generelt.
Stor skade for småpenger
I det store bildet er Pro Sentret en svært liten virksomhet. Hvis man har vært der mye, slik jeg har
vært opp gjennom årene, møter man de samme fjesene igjen og igjen. Dette er
viktig for Pro Sentrets suksess, men senteret kan ikke bli stort mindre uten at
det viktige arbeidet de gjør svekkes betydelig.
Pro Sentret har gitt oss, samfunnet, en høyere verdi med sin innsats enn de små bevilgningene de har hatt skulle tilsi. På tilsvarende måte vil de småpengene Oslo kommune kan spare på å strupe Pro Sentrets økonomi, gjøre større skade enn kronesummen skulle tilsi.
Annonse
Pro Sentrets bidrag
handler også om langt mer enn de folkene de hjelper hver dag. De pusher
velferdsstatens innsats videre, og de finner opp løsninger som andre ikke
visste trengtes. De gjør det primært for gruppa de jobber med, men når behovene
og løsningene først er sett, har de overføringsverdi.
Pro Sentret har
presset offentlige instanser til å ta mer ansvar og tåle pragmatiske løsninger
som ikke helt passer med idealet, og Pro Sentret har inspirert andre, både
offentlige og private aktører, til å matche innsatsen.
Et umistelig tilbud
Hva slags nyvinninger
i velferden trengs i årene som kommer, for å sikre at sårbare grupper får sine
behov møtt? Det vet ikke jeg, og det vet ikke Byrådet i Oslo heller.
Å være i stand til å
skape velferdsinnovasjoner, som helsetilbud for irregulære migranter og
sprøyterom for rusbrukere, forutsetter at noen jobber tett og kontinuerlig med
sårbare personer. Slik blir man i stand til både å identifisere problemer og
finne løsninger tilpasset gruppen.
Det er denne rollen
vi i Oslo - og Norge - risikerer å miste om Pro Sentret strupes økonomisk.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?