Rusreform: Praksisen med å redusere straff bare for rusavhengige skaper utfordringer. Grensen mellom «avhengig» og «ikke-avhengig» er glidende, noe både politikere og domstolene selv har tematisert.(Foto: Shutterstock / NTB)
All narkotikabruk er fortsatt ulovlig i Norge
KRONIKK: Det har over tid vært flertall i Stortinget for å avskaffe straff for rusavhengige. Verken Erna Solberg eller Jonas Gahr Støres regjeringer har likevel lyktes i å lovfeste dette, skriver innsenderne.
Hilgunn OlsenHilgunnOlsenHilgunn OlsenFørsteamanuensis, Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter, KRUS
Ingrid Rindal LundebergIngrid RindalLundebergIngrid Rindal LundebergFørsteamanuensis, Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter, KRUS
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
I 2019 nedsatte
Solberg-regjeringen Rusreformutvalget for å finne en mer human og effektiv
håndtering av rusmiddelbruk. Utvalget foreslo omfattende endringer i
narkotikapolitikken, blant annet avkriminalisering av bruk og besittelse av små
mengder narkotika (NOU
2019: 26).
Dette betyr at handlingene fortsatt er ulovlige, men
ikke lenger straffes. Forslaget gjaldt alle, uansett alder og
avhengighetsproblematikk. Utvalget mente at hjelp og behandling var mer
effektivt og formålstjenlig enn straff.
Selv om Stortinget
avviste forslaget i 2021, førte det til en bred samfunnsdebatt om straffens
rolle i narkotikapolitikken (Pedersen et al., 2022): Virker egentlig straffetrusselen
forebyggende? Virker den likt for unge og eldre? Og hva med de som er
rusavhengige?
Domstolene
skaper en rusreform
I vår
studie (Olsen & Lundeberg, 2025) ser vi hvordan debatten om rusreform har
påvirket domstolenes straffeutmåling. Selv om narkotikabruk formelt fortsatt var
kriminalisert etter 2021, utviklet domstolene en praksis som kan beskrives som en
delvis avkriminalisering.
Straffen ble myket opp fordi «allmennhetens rettsfølelse» har endret seg.
Dommene reflekterte samtidig en holdningsendring mot mer
helseorienterte tilnærminger, og la større vekt på at narkotikastraff har begrenset
effekt – særlig overfor rusavhengige. Straffen ble myket opp fordi
«allmennhetens rettsfølelse» har endret seg.
Domstolene tok hensyn til at straffene
må samsvare med hva folk flest synes er rimelig og rettferdig, og at et flertall
på Stortinget ønsket straffefrihet for rusavhengiges egen bruk - selv om rusreformforslaget
formelt ble nedstemt.
Helse
fremfor straff – men bare for avhengige
Annonse
Etter at
Rusreformutvalget startet sitt arbeid og samfunnsdebatten om narkotikastraff
tiltok, kom diskusjonene om rusreform også inn i domstolene. Hvordan dommerne vurderte
sakene varierte, men særlig to hensyn ble sentrale i straffeutmåling;
rehabilitering og forholdsmessighet.
Domstolene
la økende vekt på at straff kan hindre rehabilitering, og at personer som selv
søker hjelp for rusproblemer bør møtes med mildere reaksjoner. Besittelse av mindre
mengder narkotika til egen bruk ble sett som et lovbrudd av lavere
alvorlighetsgrad, hvor streng straff kunne være uforholdsmessig.
Rehabiliteringspotensial
ble avgjørende for å redusere straff for personer definert
som «rusavhengige». Endringsvilje og utsiktene til positiv utvikling ble
nøkkelargumenter for hva som anses som en rettferdig reaksjon. Endringsmotivasjon
ble altså sett på som formildende.
Samtidig endret domstolene hvordan de vurderte tiltaltes rulleblad.
Tidligere kunne narkotikastraffer fungere som et straffeskjerpende element. Nå
vektla domstolene at tilbakefall er en naturlig del av en avhengighetslidelse
og derfor ikke bør føre til strengere straff. Dette skaper en spenning.
Tilbakefall
og gjentatte mislykkede forsøk på å lykkes med behandling kan både være et tegn
på sykdom (Vanderplasschen & Best, 2021) og indikere
manglende endringsvilje, noe som kan virke straffeskjerpende
Praksisen med å redusere straff bare for rusavhengige skaper
utfordringer. Grensen mellom «avhengig» og «ikke-avhengig» er glidende, noe
både politikere og domstolene selv har tematisert. Fordi begrepet mangler en
klar juridisk definisjon, overlates avgjørelsen til politiets og domstolenes
skjønn.
Politiet skal i første instans avgjøre om en person er rusavhengig
eller ikke, om vedkommende skal få en straff eller en påtaleunnlatelse. Dersom
saken kommer for domstolene skal dommere gjøre en tilsvarende vurdering, og gi
straffeutmålingsfrafall ved rusavhengighet.
Annonse
Manglende
lovendring og fremtidige utfordringer
All
narkotikabruk er fortsatt ulovlig i Norge – både for rekreasjonsbrukere og for
rusavhengige. Da Stortinget i juni 2025 behandlet Arbeiderpartiets
rusreformforslag (Innst. 518 L, 2024–2025), støttet flertallet domstolenes
praksis, men dette ble likevel ikke lovfestet. Dette viser at rettspraksis og
lovgivning kan bevege seg i ulik takt.
En viktig lovendring
er at opplysninger om personlig bruk ikke lenger føres i strafferegisteret. Rulleblad
kan ha store konsekvenser for personers muligheter i arbeid og studier, og endringen
reduserer dermed stigma – et av hovedmålene bak rusreformen (NOU
2019: 26).
Våre funn peker på svakheter i hvordan straffesystemet beskytter sårbare grupper.
Samtidig svekkes domstolenes og politiets mulighet
til å bruke rullebladsinformasjon når de vurderer den enkeltes rehabiliteringspotensial
og avhengighetsproblemer ved straffeutmåling. Likevel opprettholdes stigmatiseringer
gjennom prosessene som deler mennesker inn etter kriterier som avhengighet,
rehabiliterbarhet og endringsvilje.
Å basere
straffbarhet – altså hvorvidt lovbrytere skal ilegges straff eller ikke –på
omstridte merkelapper, reiser grunnleggende spørsmål om rettssikkerhet,
prosessuell rettferdighet og systemets legitimitet. Våre funn peker dermed på
svakheter i hvordan straffesystemet beskytter sårbare grupper
Domstolenes
rolle i politikkutforming
Studien
vår viser at domstolene ikke bare tolker loven – de formes også av politiske
signaler og bidrar selv til å forme politikken. Et sentralt spørsmål er hva
domstolenes skal gjøre når det er stort sprik mellom hva folk flest synes er
rimelig og rettferdig og de formelle strafferammene, særlig når politikere
famler eller er uenige.
I dette tilfellet gikk rettspraksis foran lovgivningen,
og etablerte faktiske normendringer i en situasjon der politikerne ikke klarte
å enes.
Annonse
Dette er
en del av en bredere utvikling i Skandinavia, der domstolene beveger seg fra å
være forsiktige lovhåndhevere til å bli mer aktive aktører i politikkutforming (Ghavanini et al., 2023).
Funnene våre peker på behovet for
en dypere forståelse av domstolenes selvstendighet og rolle i politikkutforming,
og av maktforholdet mellom domstoler, fagmiljøer og politiske beslutningstakere
– særlig i komplekse spørsmål som berører helse, autonomi og straff.
Kilder:
Ghavanini,
A. W., Grendstad, G., & Schaffer, J. K. (2023). Institutions
that define the policymaking role of courts: A comparative analysis of the
supreme courts of Scandinavia. International
Journal of Constitutional Law, 21(3),
770–797.
Innst. 518 L (2024-2025) (2025).
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2024-2025/inns-202425-518l/
NOU
2019: 26 Rusreform – fra straff til hjelp. (2019).
https://www.regjeringen.no/contentassets/78d1c46cd04f42f881e1ad0376c09c2e/no/pdfs/nou201920190026000dddpdfs.pdf
Olsen, H., & Lundeberg, I. R. (2025). Courts
as policy actors: The blurring of punitiveness in Norwegian drug reform. Nordic Journal of Criminology, 27(2), 1–17.
Pedersen, W., Holst, C., & Fjell, L. K. (2022).
Warriors against the ‘War on Drugs’: Lay experts in Norwegian drug policy. Current
Sociology, 70(7), 1013–1030.
Vanderplasschen, W., & Best, D. (2021). Mechanisms
and mediators of addiction recovery. Drugs:
Education, Prevention and Policy,
28(5), 385–388.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?