Hvorfor stykker vi opp vi måten vi reagerer på ulike situasjoner inn i psykisk og fysisk, når vi vet så godt at kropp og tanke er en enhet?(Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB)
Vi opplever verden både psykisk og fysisk. Har vi glemt den sjette sansen?
KRONIKK: Vi må være bevisst hvordan kroppslige erfaringer og reaksjoner påvirker våre tanker, og motsatt.
Anne Cecilie RøsjøKvammenFørstelektor ved Institutt for scenekunst, Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Du skal reise deg i
en forsamling og si noe høyt. Hvordan det går er avhengig av flere ting, som
for eksempel dagsform, om du er godt forberedt eller ikke, og om du er
engasjert i innholdet.
Helt vanlige
reaksjoner er nervøsitet med klamme håndflater, svak stemme og tunnelsyn. I noen
tilfeller kan det være at vi merker sammentrekninger i kroppen, at vi heiser
skuldrene, kniper kjeven sammen, eller får dårligere pustekapasitet. Vi kan kanskje
merke en innsnevring i oppmerksomheten. Er det riktig ille kan det til og med
være at vi ikke husker hva vi har sagt.
Andre kan reagere
med en opplevelse av entusiasme og glede over å få snakke foran andre. Stemmen
bærer, du kjenner glede og ro i øyeblikket på gulvet. Du kan kanskje også
registrere at kroppen er full av energi. At du er fri i pusten og at du
gestikulerer som en følge av engasjementet for innholdet i det du sier.
Det er essensielt for alle å vite hvordan vi reagerer, hvordan tankene og følelsene påvirker kroppen og vis a versa, og videre hvordan omgivelsene påvirker dette samspillet.
Uansett hvilke reaksjoner
du har i denne situasjonen: Vi kan ikke si om reaksjonene vi har er fysiske eller
psykiske. Det er en reaksjon der kroppen, tankene, følelsene og omgivelsene virker
sammen, i en sirkularitet som psykiateren Thomas Fuchs beskriver det, eller i en «continous interactive dance», sagt med Antonio Damasios (professor i nevrovitenskap, red. anm) ord.
Kropp og sinn
henger sammen, men vi skiller dem
Mange vil mene at
vi slår inn åpne dører hvis vi sier at kropp og tanke er en enhet. Selvfølgelig
er vi ett. Alle vet at tankene påvirker kroppen og at kroppen påvirker tankene.
Men når vi vet dette så godt, hva er da grunnen til at vi fortsetter, på så
mange plan, på så mange arenaer, å stykke opp i «psykisk» og «fysisk»?
Når du registrerer de kroppslige fornemmelsene er det din
sjette sans, propriosepsjonssansen, du blant annet bruker: signalene til
hjernen fra muskler, sener og ledd og vår oppfatning av kroppens ørsmå og store
bevegelser.
Kan du merke at kroppen trekker seg sammen som en reaksjon på situasjonene
du er i? Kan du merke når du hemmer pusten? Eller kan du merke at gleden over å
få reise deg opp gjør at du blir varm og nærmest “tar rommet”?
Ofte kommer ikke
propriosepsjonssansen opp i vår bevissthet før noe er «galt». Når vi kjenner
smerter eller ubehag, når vi skal endre vaner, som for eksempel å sitte
annerledes, gjerne bedre, foran en skjerm. Eller når vi skal lære noe nytt, som
å danse salsa, lære å spille golf eller lære å synge. Det er en sans vi vanligvis
ikke lærer noe om.
Et kjapt søk på propriosepsjon eller kinestetisk sans, som
den også kalles, i de nye lærerplanene – Kunnskapsløftet – gir ett resultat,
og det er i læreplan i bevegelse ved musikk, dans og drama (MDD).
Til tross for bred tverrfaglig
enighet om at kunnskap erverves gjennom dette samspillet mellom kropp, tanker
og omgivelser, er det underlig hvordan dualismen fortsatt påvirker skole og
utdanningsfeltet.
Det er essensielt for alle å vite hvordan vi reagerer,
hvordan tankene og følelsene påvirker kroppen og vis a versa, og videre hvordan
omgivelsene påvirker dette samspillet. I høyere utdanning bør pedagoger i alle
felt gjøres bevisst denne sirkulariteten, for å bruke Fuchs´ begrep.
Læring og
kommunikasjon skjer fysisk og psykisk
Vi må «lære studentene å lære» har blitt en frase. Denne
bevisstgjøringen og meta-læringen skal gjøre læringen livslang. Men hvis
læringen virkelig skal bli livslang, kan vi fortsette å dele verden opp i
mentale og fysiske prosesser?
Hvis studentene ikke får innsikt, bevisst
erfaring og kunnskap om hvordan tankene påvirker kroppen og vice versa, og
hvordan dette alltid står i et samspill med omgivelsene, hvordan kan de da regulere
og forstå sin egen læringsprosess?
Annonse
De fleste som står
på en scene har propriosepsjonssansen skjerpet. Den er en særdeles viktig sans
når utøveren trenes for en forhåpentligvis livslang og bærekraftig karriere.
Tanker, følelser, kropp er selve instrumentet til utøveren og som en fiolin som
spilles på av en fiolinist i et orkester, må utøverens instrument være «stemt»
og fin-tunet mot disse prosessene.
Å ta denne fininnstillingen inn i andre fagfelt innen
høyere utdanning kan ikke skje kun i teorien, den må være med oss i praktisk
utforsking. Vi må lære hvordan det å være menneske i verden, det å kommunisere
med andre og å tilegne oss ny kunnskap aldri kan isoleres til noe rent psykisk
eller fysisk.
Kan vi øke oppmerksomheten i retning av hvordan vi lærer gjennom
kroppslige erfaringer og hvordan kroppslige reaksjoner påvirker våre tanker og
motsatt, vil det gagne fremtidige studenter og deres kompetanse i å lære. Ett
sted å starte er å inkludere propriosepsjonssansen i vår bevissthet.
Referanser:
Clughen, L. (2023). ‘Embodiment is the
future’: What is embodiment and is it the future paradigm for learning and teaching in higher
education? Innovations in Education and Teaching International, 1–13.
https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2215226
Damasio, Antonio 2010. Self comes to mind. New York: Pantheon Books, a
division of Random House, Inc
Fuchs, T. (2020). The Circularity of the Embodied Mind. Frontiers in
Psychology, 11, 1707. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01707
Nguyen, D. J., & Larson, J. B. (2015). Don’t Forget About the Body:
Exploring the Curricular Possibilities of Embodied Pedagogy. Innovative
Higher Education, 40(4), 331–344. https://doi.org/10.1007/s10755-015-9319-6
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?