Skal offentlig sektor lykkes med digitalisering fremover, må vi bygge læringskapasitet i sanntid. Vi kan ikke vente på forskningen, skriver to gründere i Team Agile.(Illkustrasjon: BLACKDAY, Shutterstock, NTB)
Forskningen er i bakevja mot den raske teknologiske utviklingen
DEBATT: Vi må slutte å late som om forskning i seg selv sikrer fremdrift. Skal offentlig sektor lykkes med digitalisering fremover, må vi bygge læringskapasitet i sanntid, skriver innsenderne.
BenedicteFjellangerGründer i Team Agile
HenrikByremoGründer i Team Agile
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Leif Knutsen hevder i sitt siste tilsvar – i det som etter hvert har blitt en
viktig debatt om digitalisering i offentlig sektor – at det er «lite som tyder på at forskningsbasert
kunnskap ligger etter eller sinker praksis, snarere tvert imot».
Det er en alvorlig feilslutning, både
faglig og praktisk, som fortjener et motsvar.
Vi ønsker ikke å avvise verdien av
forskning. Vi anerkjenner forskerens rolle, og vi vet at systematisk
kunnskapsoppbygging har bidratt til viktige digitale fremskritt. Men vi må
samtidig være ærlige: Digitalisering i 2025 skjer under helt andre forutsetninger
enn da TCP/IP, Scrum og Simula ble utviklet.
Forskningsbasert utvikling og
praksis gikk hånd i hånd, den gang
Når Knutsen løfter frem eksempler fra
1960- til 2000-tallet, da utviklingen skjedde gradvis og erfaring kunne bygges
opp over tid, bekrefter han i realiteten vårt poeng: Den gang lot det seg gjøre å integrere forskningsbasert digitalisering i praksis fordi tempoet var til å leve med.
Når teknologien beveger seg i dobbel eksponentiell hastighet, kan ikke offentlig sektor vente på at forskningen tar igjen farten. For det vil forskningen aldri klare.
Knutsen viser også til «The Agile Manifesto» fra 2001. Men å være
«agil» i 2001 betydde noe helt annet enn i 2025. Den gang kunne utvikling
fortsatt planlegges i milepæler og lanseringer.
I dag kreves kontinuerlig
respons, distribuerte beslutninger og læring i sanntid. Manifestet var et svar
på et lineært utviklingsregime. Dagens regime er alt annet enn lineært.
Siden OpenAI lanserte ChatGPT på tampen
av 2022, har utviklingen av generativ kunstig intelligens beveget seg fra
eksponentiell til det ledende forskere nå omtaler som dobbel eksponentiell vekst. Teknologiske nyvinninger adopteres
globalt på uker og ikke år.
Annonse
Organisasjoner som venter på at
forskningen skal dokumentere hva som fungerer, risikerer ikke bare å bli
irrelevante før rapporten er ferdig korrekturlest, de blir det. Og det er ikke
en hypotese, men virkeligheten.
Scott Brinker formulerte i 2013 det som i
dag fremstår som en nesten ubehagelig presis observasjon om at teknologi
utvikler seg eksponentielt, mens organisasjoner endrer seg lineært.
Gapet mellom hva som er teknisk mulig, og
hva organisasjoner faktisk klarer å ta i bruk, øker og har blitt kjent som
selve hovedutfordringen i digital disrupsjon. Farten på forskningen har ikke
endret på dette. Tvert imot. Jo mer komplekse verktøyene blir, desto større
blir avstanden.
Selv verdensledende forskning klarer ikke
å eliminere dette gapet. Og når Knutsen bruker Norges sterke forskningsmiljøer
som bevis for at vi er i front, er det på sin plass å stille et ærlig spørsmål:
Hvis det stemmer, hvorfor henger offentlig sektor fortsatt etter?
Offentlig sektor trenger ikke
mer dokumentasjon, men raskere læring
Riksrevisjonen har allerede svart på dette
spørsmålet. I sin rapport om statens bruk av kunstig intelligens konkluderte de
med at:
● Under halvparten av statlige
virksomheter har noe som helst erfaring med KI
Annonse
● Effektiviseringspotensial
tilsvarende 155 000 årsverk står ubrukt
● Arbeidet med KI er «ikke
tilfredsstillende», til tross for klare strategiske ambisjoner
Dette skjer ikke fordi vi mangler
forskning. Det skjer fordi forskningen ikke omsettes raskt nok i praksis.
Derfor bør ikke spørsmålet være om forskningen ligger foran eller bak praksis,
men om den faktisk bidrar til fremdrift i det tempoet offentlig sektor er
avhengig av.
Evidens kommer etter
erfaring, ikke før
Det er viktig å forstå at når teknologien
utvikler seg raskere enn både organisasjon og forskning, er det praksis som må
gå foran. Evidens må komme som et resultat av det vi prøver og lærer, og ikke
som en forutsetning for å tørre å handle.
Vi trenger ikke å velge mellom forskning og praksis. Men vi må slutte å late som om forskning i seg selv sikrer fremdrift.
Derfor mener vi det er misvisende og
potensielt skadelig å fremstille forskning som en «fremdriftsmotor» for offentlig digitalisering.
Det vi ser er at
offentlig sektor i Norge, på tross av tilgang til sterke forskningsmiljøer,
strever med å levere sammenhengende digitale tjenester, skape felles løsninger
og ta i bruk teknologi raskt nok til å møte innbyggernes,riksrevisjonens eller
digitaliseringsministerens forventninger.
Det er ikke forskningens skyld. Men det
gjør heller ikke mer forskning til løsningen.
Annonse
Praksis må lede an
Vi trenger ikke å velge mellom forskning
og praksis. Men vi må slutte å late som om forskning i seg selv sikrer
fremdrift. Skal offentlig sektor lykkes med digitalisering fremover, må vi
bygge læringskapasitet i sanntid.
Vi må eksperimentere raskere, evaluere
oftere og endre retning når det trengs. Og vi må erkjenne at dokumentert
evidens i økende grad vil komme for sent til å svare på de mest presserende
spørsmålene.
Når teknologien beveger seg i dobbel
eksponentiell hastighet, kan ikke offentlig sektor vente på at forskningen tar
igjen farten. For det vil forskningen aldri klare.
Derfor må praksis gå foran, og læring
skje underveis.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på dette debattinnlegget. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?