Bilde fra den indonesiske byen Banda Aceh, som ble rammet av tsunamien i 2004.(Foto: Beawiharta / Reuters / NTB)
Slik kan informasjon redde liv når en katastrofe rammer
KRONIKK: Når katastrofen inntreffer, må instruksjoner til publikum være korte og lettfattelige i form av konkrete råd om hva folk bør gjøre.
Anna Elisabeth HasselströmAnna ElisabethHasselströmAnna Elisabeth HasselströmPh.d.-stipendiat ved Institutt for kommunikasjon, Kristiania
Publisert
Forskersonen er forskning.nos side for debatt og forskernes egne tekster. Meninger i tekstene gir uttrykk for skribentenes holdninger. Hvis du ønsker å delta i debatten, kan du lese hvordan her.
Den
26. desember 2004 inntraff en av de mest katastrofale naturkatastrofene i
moderne historie. Tsunamien, som rammet regionen rundt Indiahavet med bølger på
opptil 9 meter, tok 230 000 liv, blant dem 84 nordmenn og 543 svensker.
Mens
bølgen traff Thailand, lette nordiske familier og venner desperat etter
informasjon om sine kjære. I Sverige ble deres søken etter svar dessverre møtt
med stillhet fra myndighetene.
«Vi var redde, men folk trengte informasjon»
Fordi
offisiell kommunikasjon uteble, tok Lottie Knutson, daværende
kommunikasjonsdirektør i reisebyrået Fritidsresor, initiativ til å informere
offentligheten og mediene om omfanget av katastrofen. Dermed ble hun krisens
uoffisielle talsperson.
Når vi i dag møter utfordringer som klimaendringer, konflikter og helsekriser i Norge, må vi bruke lærdom fra tsunamien i 2004.
«Jeg
fortalte det bare som det var. Men vi var livredde selv, og tenkte at vi kunne
få kraftig kritikk. Vi delte noe negativt; at vi hadde dødsfall blant både
ansatte og turistene våre. Men midt i kaoset ble folk lettet over å få
informasjon», fortalte Lottie Knutson til TV4 Nyheter da hun tjue år senere ble
intervjuet i forbindelse med en markering av tragedien.
I
dag forstår vi at beredskap og effektiv krisehåndtering er avgjørende for å
minimere konsekvensene av katastrofer. Å levere krisekommunikasjon som treffer
målgruppen er helt grunnleggende.
For
å instruere innbyggerne i områder som kan bli berørt, må vi:
Annonse
1. Skape forståelse av risiko: Det er avgjørende å hjelpe folk å forstå hvor
relevant risikoen er for deres egne liv. Ved å ramme inn budskapet i
gjenkjennelige uttrykk kan informasjon oppleves som betydningsfull og
umiddelbar, ikke abstrakt og fjern.
2. Gi tydelig informasjon: I stressende situasjoner må kommunikasjon være rett
på sak, informativ og fri for fagsjargong. Klare, tydelige budskap setter folk
i stand til å ta raske og informerte beslutninger.
3. Tilby handlingsrettet veiledning: Budskap bør inneholde konkrete tiltak som
innbyggerne kan gjennomføre for å beskytte seg. Dette kan være detaljerte
evakueringsrutiner om hvor man skal dra, når man skal dra, og hvordan man skal
opptre under krisen.
Disse
prinsippene er uvurderlige for å forberede samfunn på mulige farer og sikre
effektiv kommunikasjon under kriser. Et eksempel kan være et hypotetisk
scenario der en fjellsprekk langs norskekysten utløser et ras som igjen
forårsaker tsunami.
Instruksjonsbudskap
må være korte og lettfattelige, kombinert med materiale som legger vekt på hva
som gjør det relevant for den enkelte, og som oppfordrer til handling. Denne
tilnærmingen gir ikke bare bedre forståelse, men motiverer også til
atferdsendringer.
Vi
må dyrke tillit
Tillit
er en annen hjørnestein i effektiv krisekommunikasjon. Den kan ikke tvinges på
folk, men må bygges over tid. I pressede situasjoner som tsunamier – hvor det er lite tid til koordinering, og
kollektive drøftinger er ikke mulig – blir det helt nødvendig med tydelige
beskjeder med autoritet. Da er lederens kompetanse, pålitelighet og intensjoner
avgjørende.
Annonse
Usikkerhet
må adresseres
Når folk ikke forstår risiko, kan rene informasjonsstrategier
være tilstrekkelig. Kriserådgivere kan i stedet handle ut fra et
føre-var-prinsipp, planlegge for verst tenkelig scenarioer og iverksette både
dokumenterte og innovative sikkerhetstiltak. Dette styrker samfunnets
motstandskraft.
I tillegg er åpen dialog mellom eksperter avgjørende når vi
møter ukjente risikoer. Ved å diskutere risikoens natur og mulige tiltak, kan
vi utvikle bedre forebyggende løsninger gjennom samarbeid og felles forståelse.
Å levere krisekommunikasjon som treffer målgruppen er helt grunnleggende.
Vi
kan styrke samfunnets motstandskraft gjennom kunnskapsbaserte
kommunikasjonsstrategier. Når kriseledere får verktøyene til å informere
befolkningen samtidig som de bygger tillit, samarbeid og åpenhet, blir vi bedre
rustet til å håndtere en usikker fremtid.
Når
vi i dag møter utfordringer som klimaendringer, konflikter og helsekriser i
Norge, må vi bruke lærdom fra tsunamien i 2004, og forstå den avgjørende
betydningen av effektiv kommunikasjon under kriser.
Tsunamien minner oss ikke
bare om livene som gikk tapt, men fungerer også som en oppfordring til handling
– en påminnelse om at vi må kontinuerlig lære, tilpasse oss og forbedre våre
strategier for å bygge et tryggere og mer robust samfunn for fremtidige
generasjoner.
TA KONTAKT HER Har du en tilbakemelding på denne kronikken. Eller spørsmål, ros eller kritikk til Forskersonen/forskning.no? Eller tips om en viktig debatt?